1. Mål effekten av kampanjen

Ved å måle effekten av alle kampanjer kan man avdekke hvilke som har gitt god eller dårlig avkastning.
Salgsmodellering kan være smart dersom man ønsker å vite hvilke kanaler som har gitt hvilke effekt.

2. Distribuer kundeavisene der kundene bor

Ved finne ut hvor kundene faktisk bor og kun å distribuere i dette området vil kampanjen bli mer effektiv. Dermed slipper å betale for ekstra trykk og porto til de som uansett ikke planlegger å handle i din butikk. Dersom butikken ikke har et kunderegister kan en ide være å spørre kundene etter postnummer for deretter å legge det inn i kart.

3. Forsiden må være effektiv

Bruk øverste plass på forsiden til en tydelig logo, tester viser at dette gir høyere oppmerksomhet. Du bør også bruke produkter som når en bred målgruppe og gjerne flere enn ett. Tester viser at seks til ti er optimalt. Gjennomfør gjerne en pretest på to eller flere forsiden før du sender ut kampanjen.

4. Bruk ulik frekvens på kundeaviskampanjer

Om du ikke har mulighet til å kjøre høy frekvens i alle områder kan en ide være å prioritere områder hvor konkurransen er størst.

5. Rett timing

Tester viser at de aller mest kjente og leste kundeavisene fungerer like godt alle dager. Det viktigste er å ha samme distribusjonsdag hver uke fordi folk venter på kundeavisene. Husk at vær og sesong varierer i vårt langstrakte land og det er da viktig å ikke bomme med budskapet. Tilbud på gressklippere fungerer ikke når snøen fortsatt ligger på gresset.

6. Velg format og sideantall etter behov

Med kundeaviser har du mulighet til å vise mange produkter eller tjenester og i gjennomsnitt leses en kundeavis i 3 minutter. Testresultater viser at flere sider er viktigere enn størrelsen på kundeavisen for å oppnå oppmerksomhet.

7. Test design, tilbud og format

Du kan teste din utsendelse via Effektbasen som er kampanjedatabasen Bring benytter. Her kan du får svar på hvor mange som har sett kampanjen, hvem som er målgruppen, hvor lenge de leser kundeavisen, hvor lenge de oppbevarer den, planer om å respondere på tilbud, eller om de allerede har respondert. I tillegg får du svar på hvordan kundeavisen og avsender oppfattes.

Kontakt oss gjerne dersom du ønsker mer informasjon.