Color Line jaktet konferansekunder med et Smil

Color Line jakter konferansekunder med Smil

Kampanjen bidro til resultater tre ganger bedre enn estimerte mål.

DM fra Kiel-turen

Vårens store kampanje fra Color Line har vært på manges lepper. Nå håper markedsansvarlig B2B i Color Line, Ola Hobber Nilsen, på den store Smil-effekten.

Landet på Freia og Smil

Det hele startet som så mye annet, med veldig mange ideer til hvordan Color Line skulle få flere konferansekunder.

Til slutt landet gjengen i Color Line på at et smil, det var det de ville at kundene skulle sitte igjen med. Og det var der Smil-sjokoladen kom inn. Det var Art Director Morten Hornburg som først presenterte ideen for Color Line, og ideen falt bokstavelig talt i smak.

- Vi hadde tett dialog med Hornburg, samt Jr. Brand Manager Hanne Hedemark og Brand Manager Mannaic Mathelier i Freia. Og sammen fant vi gevinsten av et slikt unikt samarbeid, sier Hobber Nilsen

Freia stilte seg positive til at det skulle sendes Smil til over 10 000 beslutningstagere på Østlandet.

Da Freia hadde blitt med på laget gikk gjengen i gang med å utforme DM-en. Og det er ikke ofte vi ser to så forskjellige aktører står som avsendere i samme kampanje.

- Det at to aktører som i mange tilfeller snakker til to helt forskjellige målgrupper får det til, det er utrolig morsomt. Både Freia og vi har hatt stor suksess med dette, og vi har fått mange positive henvendelser fra kunder, ansatte og samarbeidspartnere som nevner Smil, sier Hobber Nilsen.

Color Smil ny

 

- Vanvittige resultater

Color Line har tidligere hatt stor suksess med reklame i postkassen. Særlig en kampanje fra i fjor, nemlig flaskeposten.

Les mer: Fra dypt farvann til stø kurs

Som med Smil skulle også Flaskeposten bidra til flere konferansekunder. Kampanjen endte svært bra og flere internt snakket om den store Flaskepost-effekten.

- Når en kampanje gjør det veldig bra, blir det store målet neste gang å gjøre det minst like bra. Tallene så langt viser vanvittige resultater, så nå håper jeg folk internt begynner å prate om den store Smil-effekten, sier Hobber Nilsen.

- Hva er det med DM som funker så bra hos dere?

- Internt ser vi at mer og mer av budsjettet går til DM-arbeid, og det er jo fordi vi ser at det fungerer veldig bra. Det er gøy å jobbe med en kreativ DM. Det ser ut til at mottagerne bruker mer tid på den, noe som gjør at vi også bruker mer tid på den, sier Hobber Nilsen.

Et godt samarbeid mellom OMD, Bring, Morten Hornburg og internt var også avgjørende for suksessen med dette caset.  Hele veien fra ide til utforming og måling av effekt var engasjementet stort hos alle parter.

Han mener også det er liten tvil om at de får mer penger tilbake etter investeringen med reklame i postkassen.

- Gi selgerne en god inngang

Noe Color Line har lært og er opptatt av er å spille selgerne gode.

- Å gi selgerne en morsom og annerledes inngang når de skal kontakte kalde kunder, er alltid bra. I dagens marked hvor kunden stort sett er veldig utålmodig på telefon, må du treffe de første sekundene, for å komme deg videre til de neste 2-3 minuttene av samtalen, sier Jan Tore Meinstad-Moen, salgssjef B2B.

Og akkurat der treffer de med Smil og Flaskeposten, som begge er DM’er kunden husker.

- Samtidig kan det gjøre kunden mer positiv til Color Line når vi neste gang sender mer tradisjonell EM, eller de ser reklame på print eller digitalt, sier Meinstad-Moen.

Color Smil 2
Ola Hobber Nilsen og Jan Tore Meinstad-Moen

Gir nyttig forbrukerinnsikt

Om Color Line er fornøyde med kampanjen, er det heller ingenting å si på Freia sitt engasjement.

- Det er fantastisk for Freia å kunne bidra med et smil til Color Line sine kunder. Det passer bra med våre produkter, sier brand manager for Freia Small Bites, Mannaic Mathelier.

Freia ser allerede frem til neste mulighet.

- Vi er svært fornøyde med samarbeidet med Color Line under denne kampanjen. De gjorde det enkelt for oss å bidra og vil i tillegg gi oss nyttig forbrukerinnsikt etter kampanjen, avslutter Mathelier. 

Les også: Tenk utenfor boksen, tenk kasse

Del artikkel