Pusser opp med netthandel

Rundt meg er det grillselskaper og hagefester. Mange har dugnad for tiden, og pusser opp både innvendig og utvendig. Netthandel er et must i så måte.

Nylig hadde jeg en prat med netthandelsansvarlig i Flisekompaniet, John Moltubakk. Han forteller at de merker mer pågang nå i sommerhalvåret. Nye uteplasser skapes både hjemme og på hytta, med rullestein, skifer og vakre planter. 

Kombinerer fysisk butikk med nettbutikk

John forteller at de viktigste fordelene med å handle på nett, fremfor å møte opp i fysisk butikk, er at kundene kan shoppe når som helst, og utenom åpningstidene. Da får de ro, og kan også shoppe etter at barna har lagt seg. Helligdagene i mai har vært typiske handledager i nettbutikken til Flisekompaniet. I følge John kombinerer de fleste kundene å besøke den fysiske butikken med det å være i nettbutikken. Som han sier er det gjerne store, tunge ting som kjøpes, noe som sjeldent skjer spontant.

John Moltubakk i Flisekompaniet prøver å sette sammen produktene på en intuitiv måte i nettbutikken. Foto: Håvard Jørstad.
John Moltubakk i Flisekompaniet prøver å sette sammen produktene på en intuitiv måte i nettbutikken. Foto: Håvard Jørstad.

Får svar i nettbutikken

Flisekompaniet prøver å sette sammen produktene på en intuitiv måte i nettbutikken. Dersom en kunde legger et spesifikt møbel i handlekurven, kommer håndtak, lim og verktøy opp som relevant tilbehør. Og dersom det er et badekar som handles, kommer forslag til front opp automatisk. Kundene skal kunne finne svar i nettbutikken, på det de naturlig ville spurt en medarbeider i fysisk butikk om. Utover det jobber Flisekompaniet aktivt med en løsning der de filtrerer på farger, pris og merker. 

Skaper trygghet

John forteller at de vurder å få på plass en løsning for at kunder kan legge igjen rating på produkter og laste opp egne bilder for å vise hvordan de eksempelvis har brukt en type flis. Flisekompaniet er et godt etablert merkenavn med 25 butikker. Dersom noe ikke fungerer, er de tilgjengelig på mail og telefon hver dag. John er opptatt av enkel logistikk, og forteller at det er mulig for kundene å få bestillingen levert hjem på døra, til tross for store og tunge varer. Han er opptatt av at forutsigbar levering er minst like viktig som rask levering.

Bedre flyt i hverdagen

Null stress og null planlegging. Netthandel gjør meg spontan, og frigjør tid til å ta vare på meg selv.

Før jul skrev jeg et innlegg om nettshopping og hvordan jeg frigjør tid til det viktigste. Nå fikk jeg lyst til å følge opp denne saken, og fortelle mer om hvordan netthandel er gull verdt for en travel og aktiv dame som meg. Jeg shopper fortsatt mye på nett, kanskje enda mer enn før. Til glede og nytte for både meg selv, familie og venner. 

Det å handle på nett blir bare enklere. Dette fordi nettbutikkene blir bedre og bedre på å forstå viktigheten av å navigere og ikke minst gjennomføre kjøp gjennom 1-click løsninger. Dessuten dukker det opp stadig flere nye konsepter hva gjelder hjemlevering. Nye bransjer kommer på banen. Nå er det eksempelvis mulig å handle medisiner på nett. Genialt!

Gir tid og ro

Det at jeg handler på nett, gjør at jeg frigjør tid til å ta vare på meg selv, gjennom eksempelvis en løpetur eller en kaffe i solen. Dessuten får jeg mer tid med familien, som jo er det viktigste jeg har. Jeg slipper å stresse med å rekke butikkene, håpe på at varene finnes i riktig størrelse og stå i kø på kjøpesenteret.

Netthandel gir meg pusterom, og frigjør tid til å ta vare på meg selv. Foto: Birger Morken.
Netthandel gir meg pusterom, og frigjør tid til å ta vare på meg selv. Foto: Birger Morken.

Spontaniteten blomstrer

Mulighetene netthandel gir, gjør meg spontan. Eksempelvis stelte jeg nylig i stand en deilig søndagsfrokost med familien. Det jeg trengte, kjøpte jeg på smartphonen på vei hjem fra flyplassen dagen før. Vi serverte ferskt brød og croissant fra Brødboksen. Null stress. Null planlegging. Dessuten er både marked.no og kolonial.no  er en drøm for meg som ønsker meg matvarer på døren.

Sparer tusenlapper

Jeg får tidlig informasjon om salg og tilbud i mine favorittbutikker, og sparer årlig flere tusen kroner. Jeg følger med på butikker som douglas.no, gant.com, abercrombie.com og anntaylor.com. Jeg simpelthen elsker kupp og følelsen av å gjøre en god deal!

Love is in the air

Det å pleie forholdet til min sportsgale mann, har blitt enklere gjennom netthandel. Vi booker ofte restaurantbesøk og show på nett. For ikke å snakke om bestilling av reiser gjennom momondo.com og hotels.com. Tripadvisor og Yelp gjør det enkelt for oss, uansett hvor vi er i verden.  

Liker ikke å shoppe, men elsker netthandel

Netthandel gjør det enkelt å handle både klær og treningsutstyr til ungdommene mine. Sønnen i huset vokser hele tiden. Han er 13 år, snart 175 høy og bruker størrelse 43 i sko. Han vet akkurat hva han trenger av klær og utstyr, men utstår ikke å shoppe. Utrolig nok liker han å handle på nett. 10 minutter i en nettbutikk, og innkjøpet er i boks.

Gaver gjennom verdensveven

Det å overraske venner og familie med gaver levert rett hjem på døra, er kjempehyggelig. Og spesielt når de bor i et annet land. Det har blitt enkelt å finne relevante nettbutikker i utlandet - alt du trenger er et betalingskort og en leveringsadresse. Nylig sendte jeg bursdagsballonger til nevøen min i USA, da han fylte 10 år. Det var gøy å få et bilde av ballongene og en overrasket gutt på What’s App.

Det må være lett!

Det er viktig for meg å kunne returnere varer på en enkel måte. Navigasjonen på websiden må være intuitiv og nettbutikken må gjerne være nytenkende. Alt må kunne gjøres via mobilen. Blir det for tungvint å finne varene jeg vil ha, eller å betale, hopper jeg fort over til en annen nettbutikk. 

Om gjestebloggeren:

Alexandra Bjertnæs er salgsdirektør i Bring med ansvar for salg, markedsføring og kundeservice.

• Sivil status: Gift, to barn på 13 og 15 år

• Alder: 46

• Hobbyer: Male, løpe og lese om eksotiske steder hun kan reise til

Sees vi på LOAD?

Jeg gleder meg til å igjen ønske velkommen til Norges største og beste e-handelskonferanse.

21. september braker det løs igjen. LOAD.17 inntar Scandic Fornebu.

I tillegg til påfyll av kunnskap om netthandel og trender i markedet, er LOAD den perfekte møteplass for å treffe andre i bransjen. I fjor sa ni av ti deltakere at de hadde blitt inspirert, fått nye perspektiver og ønsket å komme tilbake neste år. Kommer du? 

Jeg gleder meg til å ønske velkommen til LOAD igjen.
Jeg gleder meg til å ønske velkommen til LOAD igjen.

Årets tema er «Customer Obsession». Ny teknologi og digitalisering gir potensial for økt kundeverdi, men menneskelige relasjoner avgjør om man lykkes. For å snakke om dette kommer blant annet ekspert på digitale kunderelasjoner, Steven van Belleghem. Han gir innsikt i hvordan man lykkes med den digitale omstillingen og samtidig beholder kunderelasjonene.

Webpsykolog Natalie Nahai har jobbet med blant annet Google, eBay, Unilever og Harvard Business Review. Hun skal snakke om hvordan bedre forståelse av kundeadferd online vil gjøre nettbutikker i bedre stand til å tilpasse seg kundes behov. Andre spennende foredragsholdere vil også sette «Customer Obsession» på agendaen – jeg gleder meg! Tradisjonen tro skal Netthandelsprisene deles ut på LOAD i år også.

Med Netthandelsprisene retter Bring søkelyset mot det store mangfoldet av både nystartede og veletablerte nettbutikker i Norge, og hedrer de beste av de beste. Vinnerne er kåret av en uavhengig jury, satt sammen av eksperter på netthandel. Årets nettbutikk er den gjeveste utmerkelsen blant Netthandelsprisene. Prisen går til den norske nettbutikken juryen mener oppfyller samtlige kriterier på best mulig måte, og som gir kundene den beste totale kunde- og kjøpsopplevelsen. I tillegg skal Årets nykommer kåres.

Prisen deles ut til en nyetablert nettbutikk som juryen mener viser stor satsing og potensial innen netthandel. Her kan du lese om årets jury.

Interessante foredragsholdere, ny input og kunnskap, spennende prisutdelinger og en glimrende møteplass for nye og gamle kontakter i bransjen – LOAD.17 blir uten tvil årets arrangement for alle som driver med e-handel.

Sikre deg en plass til LOAD.17 i dag.

Vi sees!

Her er et lite glimt fra fjorårets LOAD.
Her er et lite glimt fra fjorårets LOAD.

Silver surfers klikker strikk

Det å shoppe garn på nett har blitt meget populært blant dem over 60 år. Nettbutikken garnius.no vet å skreddersy markedsføringen til denne gruppa, og prioriterer trygghet som en viktig faktor.

Raymond Østrem er daglig leder i strikkenettbutikken garnius.no. Da jeg snakket med ham sist, fortalte han at de merker en sterk vekst av såkalte silver surfers – altså dem over 60 år som er ofte på internett. Raymond, som har jobbet med netthandel en stund, sier at denne trenden har kommet i takt med at godt voksne har blitt mer vant til teknologi, Facebook og netthandel. Garnius.no ser positivt på at denne gruppa vokser, siden dette er kjøpesterke kunder, som både strikker mye og har mer tid enn yngre målgrupper.  

Daglig leder i strikkenettbutikken garnius.no, Raymond Østrem, er opptatt av å skreddersy både markedsføring og budskap til nettshoppere over 60 år. Foto: Karmøynytt.
Daglig leder i strikkenettbutikken garnius.no, Raymond Østrem, er opptatt av å skreddersy både markedsføring og budskap til nettshoppere over 60 år. Foto: Karmøynytt.

Nettshopper med strikkedilla

I Vestby bor Ragnhild Vee (62), som strikker plagg til barnebarna, og som ser på strikking som en fin og avstressende aktivitet. Hun er en av de ivrige kundene til garnius.no, og kan bekrefte det Raymond sier. Ragnhild har nemlig fortalt meg at hun begynte å handle på nett for ett og et halvt år siden, og at garnius.no er en av de to butikkene hun nettshopper i. Hun kan da handle når som helst på døgnet, og samtidig ha god tid til å sjekke farger og strikkemønstre. Hun vektlegger anbefalinger fra andre, kvalitet, enkelhet, rask levering, gode returløsninger og proff oppfølging av kundeservice når hun handler på nett, og mener garnius.no oppfyller alle disse punktene.  

Alltid tilbud

Selv om Ragnhild er mest opptatt av merkevare, rykte og kvalitet, er pris selvsagt utslagsgivende. Hun har regnet på at hun sparer tusenvis av kroner ved å handle på garnius.no sammenlignet med enkelte fysiske garnbutikker. I følge Raymond har garnius.no alltid tilbud fordi kundene forventer flere tilbud i nettbutikk enn i fysisk butikk. Da gjelder det å være best på pris, men også på levering, kundeservice, kunnskap og trygghet.

Skreddersydd markedsføring

Facebook er den viktigste kanalen for å nå silver surfers, og i følge Raymond blir godt voksne lettere påvirket av Facebook-ads enn de yngre. Dessuten gjør annonsemulighetene det lettere å rette treffende budskap mot ulike målgrupper. Silvers surfers liker også å dele innhold, samt delta i strikkegrupper og konkurranser på Facebook. Og jungeltelgrafen lever i beste velgående, også på nett.

Ragnhild kan bekrefte dette. Hun følger med på strikkeblogger, og blir inspirert og får shoppingtips, i strikkegrupper på Facebook, men også i samvær med venner - der de ofte tar frem strikketøyet.

Ragnhild Vee har strikkedilla, og forteller at garnius.no hele tiden er synlig for henne på Facebook, noe hun setter pris på. Foto: Birger Morken.
Ragnhild Vee har strikkedilla, og forteller at garnius.no hele tiden er synlig for henne på Facebook, noe hun setter pris på. Foto: Birger Morken.

Ekstremt analytisk

Raymond og gjengen hans er svært opptatt av å bruke de verktøyene de har tilgjengelig. De tester hele tiden hvilke elementer som fungerer best på nettsidene, eksempelvis med tanke på farger og forsider. De tester også ulike emnefelt i e-postene de sender ut. Akkurat som Thomas Edison tar de feil 99 av 100 ganger, men de gir seg aldri og blir stadig bedre.  

Prioriterer trygghet

Garnius.no har samme tilbud til alle, uavhengig av alder, men er spesielt bevisst på trygghet ovenfor silver surfers. Raymond sier at godt voksne blant annet er mer bekymret for ID – tyveri enn yngre. I tillegg er denne gruppa opptatt av kjente brands, at nettbutikken er merket med trygg netthandel og at kundeservice har god kunnskap.

Ikke minst får garnius.no flere telefonhenvendelser fra kunder over 60 år nå sammenlignet med tidligere. Disse trenger hjelp med å legge inn bestilling på nett eller har spørsmål rundt faktura. De yngre googler seg gjerne til svaret, mens de den mer modne målgruppen like greit slår på tråden, i følge Raymond. Tall fra Bring Research viser også at telefon er den foretrukne kanalen for kundeservice for dem over 60.

Litt fakta om silver surfers

I følge Bring Research har silver surfers gjennomsnittlig en handlekurv på 1231 kroner når de handler i en nettbutikk. Dette er det noe mindre enn for aldersgruppen 19-59 der snittkurven ligger på 1392 kroner. Silver surfers vokser innenfor gruppen occasional shoppers, som jeg skrev om i forrige blogginnlegg. I siste undersøkelse (2017) hadde silvers surfers vokst fra 20 prosent til 43.

Har du tilpasset nettbutikken din til silver surfers? Jeg hører gjerne fra deg om dine tanker!

Du kan forresten abonnere på flere blogginnlegg fra Netthandelsbloggen her.

Fra kikk til klikk

Hvordan kan du få forbrukere som handler i fysiske butikker, over i nettbutikken din? Og hvilke faktorer bidrar til klikk, og ikke bare kikk?

Bring Research gjorde nylig en forbrukerundersøkelse som viser hva som får kundene til å handle mer på nett. Denne viser at netthandel fortsatt har et stort potensiale. 

I de fleste bransjer handler shoppingglade nordmenn fortsatt helst i fysisk butikk på bekostning av nettbutikk. Imidlertid er det slik at mange forbrukere bedriver såkalt webrooming fremfor showrooming. Hele 40 prosent finner det de ønsker seg på nett, men går likevel til fysisk butikk for faktisk å kjøpe varen.

Skap trygghet!

Dette kan selvsagt være frustrerende, men det er mulig å gjøre noe med det. For som oftest baserer denne atferden seg på usikkerhet hos forbrukeren. Da øker behovet for å kjenne og se på varene samt få hjelp og veiledning. Og det er i akkurat det øyeblikket du må være der, når kunden er i kjøpsmodus. Det er da du må ta vare på dem – ellers er veien kort til en fysisk butikk.

Her er 3 tips i den forbindelse:

  • Ha gode og enkle returløsninger (slik som ferdigutfylte adressekort, mulighet for gjenbruk av adressekort og rask kreditering) som gjør kundene trygge på at de kan se og prøve varen i ro og mak hjemme.
  • Vær proaktiv med kundeservicen din, og tilgjengelig når folk faktisk handler ( ikke bare mellom klokken 8 og 16). Eksempelvis er chat en effektiv kanal for å kunne veilede og hjelpe kundene når de er i nettbutikken din.
  • Andre kunders rating og anmeldelser påvirker trygghetsfølelsen. Legg derfor til rette for at kunder som har handlet hos deg, kan anmelde produktene dine.
Blant «frequent shoppers» er det en enorm vekst innen nettkjøp på mobil. Da er det viktig at nettbutikken din er tillrettelagt for nettopp dette.
Blant «frequent shoppers» er det en enorm vekst innen nettkjøp på mobil. Da er det viktig at nettbutikken din er tillrettelagt for nettopp dette.

Alle er forskjellige

I tillegg er det viktig å huske på at ingen er like, og folk har ulike behov. Da gjelder det å tilpasse nettbutikken til det målgruppen din ser på som viktig.

I undersøkelsen vi nylig gjorde, trådte det fram to ulike grupper:

1. Frequent shoppers, som er både kvinner og menn som handler fysiske varer på nett mer enn flere ganger hver måned. Disse er hovedsakelig under 40 år.

2. Occasional shoppers, som er både kvinner og menn som handler fysiske varer på nett mer enn en gang i kvartalet. Disse er hovedsakelig under 40 år.

Når det gjelder frequent shoppers, er det en enorm vekst her hva gjelder nettkjøp på mobil. Ett av de beste tipsene jeg kan gi deg i denne forbindelse, er at nettbutikken din må være god på å tilrettelegge innholdet for ulike skjermstørrelser samt skape enkle betalingsløsninger. Når det gjelder occasional shoppers, har disse mindre erfaring med nettshopping, og trenger desto mer trygghet gjennom hele kjøpsprosessen, på den måten jeg nevnte over.

Nå, med en gang!

En av grunnene til at forbrukerne går til den fysiske butikken i stedet for nettbutikken din, er at de vil ha varene sporenstreks når de først har bestemt seg for å handle. Det er derfor viktig å prioritere forutsigbar og rask levering tidlig i kjøpsprosessen, så de ikke avbryter kjøpet og bruker tiden på å gå i en fysisk butikk i stedet.

Få kundene til å selge for deg

Ønsker du å få dypere innsikt i dette og i forbrukerens preferanser for nettshopping generelt? Abonner på Bring Research, og vær den første som får oppdateringer når det kommer nye undersøkelser.

Du kan abonnere på flere innlegg fra Netthandelsbloggen her.