3 netthandlingstrender det er viktig å følge med på:

De store salgseventene på nett igjennom hele høsten gjør at stadig flere forbrukere legger storinnkjøp og julehandlingen til nettbutikker i november og desember.
Selv om Black Friday og Cyber Monday lenge har blitt sett på som pang-starten av juleshoppingen, ser man at stadig flere starter enda tidligere med å tenke på julegaver. Ifølge Google Trends starter over 60% av amerikanske forbrukere å orientere seg på nett rundt juleshopping før Black Friday, og rundt 50% sa de ble ferdig med hoveddelen av julehandlingen før eller på Cyber Monday.

Nye, internasjonale netthandlings-fenomener vil komme til Norge.
For de fleste høres kanskje ”Single´s Day” ut som noe som tilhører dating-verdenen, men dette er faktisk verdens største netthandels-event, som skjer i Asia den 11. November hvert år. Den kinesiske tradisjonen er basert på tanken at de single også skal få feire seg selv, og derfor unne seg noe ekstra akkurat denne dagen. Dette har en av verdens største netthandler, Alibaba, kapitalisert stort på siden 2009, og har hatt store salgseventer akkurat denne dagen. Single´s Day brer nå om seg også i USA, som en motpart til Valentines Day, og det er ikke umulig at man ser dette bli en av de større handledagene i fremtiden også her i Norge. Flere nettbutikker og kjeder som Lefdal og H&M her i landet har allerede hengt seg på. Det at vi i Norge har et økende antall singelhusholdninger, både igjennom eldrebølgen, og at flere yngre bor alene, og samtidig raskt adopterer shoppingtrender fra utlandet gjør at Single´s Day kan ha et stort potensiale her i Norge.

En stadig økende andel av netthandelen skjer på mobil.
Ved store salgseventer som Black Friday er det viktig for kunden å kunne ta seg nytte av tilbudene når de ser de, og gjerne på farten. Med mobilen som et shoppingverktøy i lommen er det i dag like lett å bestille varer mens man venter på bussen, som å vente til man er hjemme foran PCen. Samtidig bruker kundene i økende grad mobilen til prissammenlikning når de er i butikk. Hvis de finner produktet billigere på nett, vil det ofte være enklere å bestille dette på mobilen, enn å stå i kø i kassen, og bringe varen hjem selv. Derfor vil nettbutikkene som har sider optimalisert for mobil, eller har egne shopping-apper, vil være foretrukket av kundene, fordi det gir de en god og sømløs kundeopplevelse, uten kø-ståing og å måtte tråle hjem med tunge poser.

I Norge ser vi at Black Friday og Cyber Monday på nett virkelig har tatt av de siste to årene. I følge tall fra Adobe nett-handlet vi for over 325 millioner kroner på Cyber Monday i 2015, hele 55 millioner mer enn det som ble lagt igjen i nettbutikkene på Black Friday. Disse internasjonale shopping-fenomenene påvirker raskt den norske netthandelen, og det blir stadig viktigere å følge den internasjonale utviklingen for å kunne svare opp kundenes forventning til din nettbutikk i årene fremover.

Hvorfor skjer dette nå?

  • Norske forbrukere har i mange år blitt vant til priskriger på alt fra juleribbe til smågodt og hvitevarer, og dette skaper en forventning til at slike salgseventer også overføres til netthandelen. Samtidig har vi en befolkning som er bereiste, og som tar med seg impulser, og dermed forventinger, fra utlandet når det kommer til shopping.
  • Den digitale kompetansen til forbrukere vokser, og stadig flere er opptatte av å sammenligne priser og lete etter gode dealer når de skal kjøpe varer på nett, og de gjør dette gjennom hele året.
  • Den norske forbrukeren er opptatt av å optimalisere tiden de har ledig i hverdagen. De fleste har relativt god økonomi, men opplever heller at tiden er en knapp ressurs. Derfor er de stadig mer positive til netthandel og hjemlevering av varer og tjenester.
  • Kuponger og tilbud som en del av kjedenes kundeklubber og mobil-apper er også en del av bildet. De bygger en forventning rundt at det alltid vil komme en ny rabatt eller salgsevent hvor man kan gjøre et kupp.

Artikkelen er produsert av Opinion eksklusivt for Bring. 

Vil du vite mer om Brings tjenester for nettbutikker?

Vil du vite mer Brings returløsninger?

Det nærmer seg jul og vi gjør alt for at pakkene kommer frem til kundene dine. Her kan du se våre innleveringsfrister for nettbutikker. 

 

Julefrister for nettbutikker