Nå skjer det mye i folks liv. Det er juleavslutninger for barna, julebord og mye annet. I travle tider er det spesielt viktig at handelen på nettet går smidig, og at nettbutikkene tilbyr folk enkle og trygge løsninger.


I 2015 handlet 54 prosent av nordmenn julegaver på nettet, noe som var en vekst på ti prosent fra året før. De som handlet mest julegaver var kvinner i alderen 30-39 år hvor hele 73 prosent handlet julegaver på nett i fjor. 23% handlet i nettbutikker de ikke hadde handlet i tidligere.

I sluttspurten av julehandelen
Et godt førstemøte med en nettbutikk skaper tillit, mulighet for mer-salg - og ikke minst et godt omdømme. Kjøpsopplevelsen er sentral – og det er viktig å huske på at kjøpet ikke er avsluttet før varen er levert og mottager har bestemt seg for å beholde den. Det å gi kundene leveringsalternativ som gjør at de føler seg trygge på at varene når frem til jul og at de forenkler hverdagen er viktigere i julehandelen enn ellers.


Retur og levering er viktigere enn innpakking av gavene
Hele 80% av kundene legger stor vekt på utvidet bytte og returfrist i julehandelen. Kundene legger også stor vekt på gode leveringsmuligheter. Hele 40 prosent mener det er viktig at nettbutikken tilbyr ekspress-levering. Blant de under 30 år, oppgir hele 47 prosent ekspresslevering som en viktig faktor. Folk ønsker også garantert leveringstid; 37 prosent foretrekker å vite eksakt hvilken dag varen leveres.

Hjemlevering står også sentralt. 26 prosent sier at de gjerne vil bruke tiden på noe annet enn å så i kø for å hente pakker. Ikke minst vil de unngå at gavemottakere skal bruke tid på dette. 24 prosent oppgir dessuten at de foretrekker at varene er pakket inn i julepapir.

Kilde: Bring Research – forbrukerundersøkelser i samarbeid med IPSOS

Tre gode råd for å skape tillit hos nye kunder - og beholde  eksisterende kunder i julehandelen:

Tilby utvidet bytte og returfrist og gi kunden beskjed om dette tidlig i kjøpsprosessen.
Legg ut bestillingsfrister slik at kunden vet at pakken kommer frem til jul.
Sørg for leveringsalternativer som er tilpasset kundens behov, ekspress-levering og levering hjem.

Vil du vite mer om Brings tjenester for nettbutikker?

Vil du vite mer Brings returløsninger?

 

 

Les Bring Research om retur