Del 1: Innsikt

Undersøkelser utført av IPSOS på vegne av Posten og Bring gir ferske tall fra første halvdel av 2015 

Flere handler

  • Andelen som netthandler flere ganger i måneden øker kraftig. I Sverige og Danmark økte andelen med 75 prosent fra 2014. I Norge økte andelen med 35 prosent
  • 8 av 10 nordiske kunder hadde en god totalopplevelse ved sitt siste nettkjøp

Mobilkjøp

  • Antallet som bruker mobil og nettbrett til å orientere seg før kjøp har syvdoblet seg i Norge sammenlignet med 2014. Flere kvinner bruker mobilen, mens menn foretrekker PC/Mac
  • 30 prosent av kunder handler ikke fra mobil fordi betalingsmåten er for komplisert

Valg av nettbutikk

  • God produktinformasjon og gode bilder betyr mest når 79 prosent av norske kunder skal velge nettbutikk
  • 7 av 10 returnerer til en nettbutikk de har handlet i tidligere. Gode tilbud og enkelhet er hovedgrunnene

Kjøp og betaling

  • I Norge og Danmark er 3 av 4 nettkjøp planlagte
  • 9 av 10 nordiske forbrukere har avbrutt et nettkjøp. 55 prosent sier det er fordi de ombestemmer seg og ikke vil ha varen likevel
  • 51 prosent av norske kunder betaler med kredittkort på nett

Levering og retur

  • 7 av 10 kunder sier antall leveringsalternativer er viktig for valg av nettbutikk
  • For 74 prosent av kundene er pris den viktigste faktoren ved valg av leveringsmåte
  • 5 av 10 Nordiske kunder returnerer varer kjøpt på nettet. Andelen er størst på klær og småelektronikk
  • Når kunden velger å ikke returnere varer de er misfornøyde med, er hovedgrunnene at kostnaden er for høy (36 prosent) og at de må emballere varen selv (24 prosent)

Del 2: Trender

Hva ekspertene tror vil bli viktig i netthandel de neste 3-5 årene

Mobilen

  • Det vil bli viktigere for nettbutikker å knytte gode relasjoner med kunder via mobilen
  • Bedre mobiltelefoner vil gjøre at flere bruker mobil 
  • Bruk av mobil gir nye kundereiser, som bidrar til at nettbutikkene må komme til kunden, ikke omvendt

Forbrukermakt

  • Kundens meninger blir viktigere fremover. Nettbutikkene må finne måter å ta til seg kundens meninger for å gi gode opplevelser og utvikle godt innhold
  • Markedsplasser som tilbyr varer fra privatpersoner (f.eks. Etsy) blir viktigere fremover
  • Når priser og produkter blir mer like og transparente for kunden, må nettbutikkene skille seg ut med full valgfrihet i levering og eksepsjonell kundeservice

Tillit

  • Kunden vil ha mer kontroll over personopplysninger nettbutikker har om dem. Det stiller nye krav til tydelig informasjon fra nettbutikkene
  • Tillit blir viktigere i netthandel i årene fremover. Kundene vektlegger anmeldelser fra andre kunder
  • Mindre kjente selskaper må vinne kundens tillit ved god kundeservice og personlig oppfølging