Dobbelt så mange nordmenn benytter mobilen til å handle fysiske varer på nett nå som første kvartal i 2015. Det viser Posten og Brings siste netthandelsundersøkelse. Og i løpet av det siste året har det tegnet seg en tydelig trend – norske kvinner netthandler mer på mobil enn det norske menn gjør.


Flere kvinner handler med mobil

Undersøkelsen fant også at kvinner og menn handler like mye på nettet, men at de velger ulike enheter når de skal fullføre kjøpet og betale. 

Forskjellen ligger her: menn og kvinner bruker mobilen like ofte til å lete etter informasjon om en vare før et nettkjøp. Flere kvinner velger å fullføre kjøpet med mobilen, mens flere menn velger å fullføre kjøpet på PC/Mac etter å ha søkt med mobilen.

Undersøkelsen viser at kvinner konverterer 60 prosent høyere konvertering på mobil enn det menn gjør. Dette er interessant for alle som driver nettbutikk rettet mot kvinner, hvor mobiltilpasning blir viktig.

Mobilen er enkel og tilgjengelig

Andelen som rapporterer at de foretrekker å bruke mobilen til nettshopping har økt med 20 prosent siden i fjor. Samtidig sier dobbelt så mange kvinner enn menn i alderen 30-39 år at de foretrekker å handle fra mobil.

Undersøkelsen viser at 70 prosent av kvinnene i alderen 18-29 år handlet med mobilen fordi det var enheten de hadde tilgjengelig der og da. Bare 40 prosent av mennene i samme aldersgruppe oppgav det samme.

Her finner du nye tall om mobilkjøp blant menn og kvinner.

Enhet valgt ved nettkjøp
Alder Orientering (menn) Kjøp (menn) Orientering (kvinner) Kjøp (kvinner)
18-29 42 % 11 % 39 % 20 %
30-39 29 % 12 % 30 % 20 %
 40-59

18 %

9 %

21 % 14 %

Slik når du kvinner i nettbutikken din

  • Sørg for at nettbutikken din minimum har responsivt design

  • Tilpass gjerne nettbutikken spesielt for mobil

  • Ha gode søke- og filtreringsmuligheter for økt brukervennlighet

  • Gjør kjøpsprosessen lett og tilby en enkel betalingsløsning med få steg