– Vi har stor tro på en selvkjørende fremtid og at det finnes lønnsomme bruksområder både på kort og lang sikt for en logistikkaktør som oss. Til en viss grad er vi avhengig av teknologiutviklingen hos de store kjøretøyprodusentene. Samtidig ønsker vi også å stimulere markedet til å utvikle mer nisjepregede løsninger, sier konsernsjef Tone Wille.

Bring Warehousing har ni førerløse trucker som kan løfte 1200 kilo og nå 13 meter opp i høyden. Foto: Posten Norge

Autonomi er ikke science fiction

I tillegg vurderes både droner og såkalt «platooning» der lastebiler er «koblet» tett sammen etter hverandre og ført av den første i rekken.

– Vi har vi satt oss høye ambisjoner for å drive innovasjon og ta i bruk ny teknologi. Selvkjørende teknologi er ikke science fiction, men virkelighet. Vi ser for oss mange spennende bruksområder der autonomi kan bidra til gode og effektive tjenester, sier Tone Wille.

Les mer: På topplista i innovasjonskåring

Posten Norge skal bli blant Norges mest innovative selskaper, og var nummer fem på bransjebladet Innovasjonsmagasinets liste over de 25 norske virksomhetene som er best på innovasjon. Dette handler om både om lansering av nye tjenester til kundene og konsernets satsing på miljø, blant annet med bestilling av en Tesla Semi.

Tidskritiske leveranser med droner

Nå jobbes det med å se nærmere på hvordan droner kan løse enkelte tidskritiske logistikkoppdrag, og dialogen med ledende aktører på markedet er allerede i gang.

Med en nasjonal infrastruktur av terminaler, distribusjonspunkt og kjøretøy som ingen i Norge kan matche, er Posten og Bring meget godt posisjonert til å skape en sømløs integrasjon mellom bakke- og luftlogistikk.

En undersøkelse fra Norstat viser at nesten seks av ti er positive til at automatiserte, flyvende droner kan brukes til leveranser til sykehus og til husstander i spredtbygde strøk og på avsidesliggende steder. De yngste aldersgruppene er mest positive.

Les mer:  Positive til leveranser med droner