– Faktisk økte vi ordreinngangen med hundre prosent den måneden, forteller Svein Sæter i Møbelringen Halden.

Han og kollegene sendte ut en DM med et personlig preg, noe som falt i smak hos mottakerne. Riktig målgruppe og rett kanal resulterte i fullt hus og rekordomsetning.

– Mange kom rett og slett med brevet i hånden og viste til tilbudene som sto der.

Over all forventning

Sæter tror suksessen skyldes flere faktorer.

– Vi funderte på hvordan vi skulle markere 45-årsjubileet, og endte med ideen om å arrangere jubileumsfest for eksisterende og potensielle kunder. Reklamebyrået vårt utformet en DM på fire A4-sider med god papirkvalitet. Så fortalte vi litt om oss selv og lokket med gode tilbud og rabatter.

Bring vasket kundelister og gjorde en analyse av butikkens kunder, for så å leie adresser til de som lignet mest på butikkens beste kunder. I tillegg fjernet de kunder som ble definert utenfor markedsområdet. Det ga til sammen fantastiske resultater for Møbelringen Halden, og bidro til at det ble målt rekordomsetning.

– Lørdagen før festen startet var god, med masse kunder i butikken før stengetid. Kundestrømmen fortsatte de neste dagene og toppet seg med kø utenfor en time før vi åpnet den påfølgende lørdagen.

I løpet av dagene festen varte hadde Møbelringen en ordreinngang på over 10 prosent av totalomsetningen i hele 2014.

– Vi regnet med å få en viss respons i og med at vi lokket med en del gode tilbud og rabatter, men dette var vi ikke forberedt på.

Vil gjøre det igjen

Den personlige henvendelsen kombinert med to-tre skikkelig gode tilbud var det som gjorde susen, mener Sæter.

– Vi kombinerte DM med noen annonser på nettet, men er ikke i tvil om at det var DMen som gjorde utslaget. Vi kommer definitivt til å gjøre det igjen.

Sæter har generelt gode erfaringer med postkassen som reklamekanal.

– De målbare DMene vi har sendt har vist så gode resultater at vi konsekvent har sluttet med avisannonser. Et godt budskap er ekstremt viktig om man satser på DM; de gir ikke respons av seg selv. Men når det først treffer kommer man bokstavelig talt hjem i stua til folk med budskapet. Det gjør kanalen så unik. Med Bring har vi vært helt sikre på at det vi har sendt ut har kommet frem.


Kampanjen

• Møbelringen i Halden feiret 45 år

• Utformet en DM på fire A4-sider av god papirkvalitet med gode tilbud

• Bring vasket kundelister, og analyserte kundene

• Bring leide også adresser til de som lignet mest på de beste kundene


Vil du vite mer?
Kontakt Sissel Tangen Bergseth
Key Account Manager
Tel: 901 05 331
Sissel.Bergseth@bring.com


Tekst: Sonja Evang
Illustrasjon: Zelal Algunerhan