– Det er slett ikke dumt å gå litt motstrøms. Vi opplever at magasinet vårt får mye positiv oppmerksomhet, og leserundersøkelser viser at mange bruker god tid på å lese publikasjonen. I Fretex driver vi med mye forskjellig. Magasinformatet gjør det mulig å fortelle både i bredden og dybden om de ulike delene av arbeidet vårt. Vi inviterer også samarbeidspartnere og profilerte mennesker til å bidra – og til å snakke om temaer vi synes er viktige, som gjenbruk og miljø, og det å gi mennesker nye muligheter i arbeidslivet, sier Trine Gjermundbo, kommunikasjonssjef i Fretex.

Spinn-off til andre kanaler

Stilfullt design gjør at Fretexmagasinet kunne gått rett inn i hyllene på Narvesen. Det er krydret med intervjuer og møter med kjente og ukjente mennesker i ulike livsfaser – i tillegg til mote- og interiørinspirasjon med vekt på gjenbruk og miljø. Magasinet er en viktig kanal for de nærmere 50 Fretexbutikkene rundt om i landet, utgjør en viktig del av mediemiksen og bidrar til å forsterke merkevaren Fretex.

– Magasinet fungerer som en «hub» for de andre kommunikasjonskanalene: Moteserien blir butikkampanje, saker om jobb publiseres på Facebook-siden «Jobb & sånn», saker om innsamling kan havne som informasjon på innsamlingsboksene, og tips og råd om brukthandel deles av butikkene på Facebook og Instagram.

Inspirasjonsmagasin

Gjermundbo forteller at når de viser besøkende rundt i de ulike avdelingene, er responsen ofte: «Vi visste ikke at Fretex drev med alt dette», eller «Så gøy å se alt som skjer her». Noe av den stemningen ønsker hun at leserne av Fretexmagasinet skal sitte igjen med.

– Effekttester som er gjort i etterkant av utgivelsene, viser at Fretexmagasinet blir godt mottatt. Vi vet at det blir lest, og folk svarer at det er mer sannsynlig at de besøker Fretex etter å ha lest magasinet. Og da har vi jo oppnådd noe bra!

 

Fretex

• Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge.

• Jobber for økt gjenbruk og materialgjenvinning.

• Norges største attføringsbedrift.

• Fretexmagasinet ble etablert i 2012, har opplag på 135 000 og distribueres av Posten & Bring til husstand nær Fretexbutikkene samt i butikkene.

 

Vil du vite mer?

Kontakt Liv Bodil Sortodden

Key Account Manager

Tel: 908 87 853

liv.sortodden@bring.com

 

Tekst: Gøril Emilie Hellen
Foto: Stian Andersen