Nordea

I samarbeid med Bring fikk Nordea utført en såkalt pretest (A/B-test) av e-postkampanjen «Bli studentkunde».

– Vi er alltid ute etter å forbedre kommunikasjonen med kundene – å lære hva som virker og ikke virker. Samtidig øker vi jo lønnsomheten ved bedre respons, og gir kundene mer relevant kommunikasjon.

– Var dere fornøyd med effektøkningen?

– Det som er bra med å teste, er at man får bekreftet en del antagelser. Man lærer også noe nytt om målgruppen. Blant annet fikk vi bekreftet at mesteparten av de unge leser e-posten på mobil – faktisk over 60 prosent av dem. Det understreker viktigheten av å ha løsninger som fungerer godt på mobil – også landingssider, sier Palmer.

Tilpasset innholdet

Et annet viktig moment er timing.

– Hvilke dager og perioder man sender ut på, er av stor betydning. Blant annet opplevde vi et fall i interessen da det nærmet seg eksamen. Det viser hvor viktig det er å være bevisst på hektiske perioder for studenter, og tilpasse kommunikasjonen deretter.

Innsikt i hvordan man tilpasser innhold er også viktig.

– De fleste som leser e-post, skumleser innholdet. Vi kuttet ned på tekstmengden og sørget for mer tydelighet i språket. En av de største vinningene var punktmarkering istedenfor løpende tekst, slik at mottageren raskere fikk tak i essensen, nemlig fordelene med å være studentkunde hos oss.

Å bruke ordet «gratis» i emnefeltet var derimot ingen suksess.

– Vi har lært at emnefeltet er utrolig viktig. Kunden bør vite hva han eller hun kan forvente i e-posten. Og det er ikke nødvendigvis åpningsraten som er det viktigste, men responsen.

Viktig å ha en plan

Palmer mener det er enkelt å teste, og synes ikke det krever mye tid.

– Man får raskt svar på hva som funker, slik at det er enkelt å gjøre justeringer før neste utsendelse. Vi kommer til å bli flinkere på det nå.

– Har du noen råd å komme med når det gjelder denne typen testing?

– Det er viktig å ha en plan, vite hva du skal teste, samt teste én ting om gangen – hvis ikke får man ikke svar på noe som helst. Test også ting som føles som en selvfølge, man kan få seg noen overraskelser. Men det aller viktigste er å bruke lærdommen videre for å forbedre fremtidig kommunikasjon.

 

Vil du vite mer?

Kontakt Bård Madsen

Leder for interaktiv avdeling

Tel: 97 50 30 24

E-post: bard.madsen@bringdialog.no

 

Tekst: Sonja Evang