Comfort

Fem ganger i året distribuerer Comfort-kjeden kundeaviser i utvalgte områder rundt butikkene. For å få innsikt i hvilken type forside som gir best oppmerksomhet og effekt, ønsket markedsavdelingen å gjøre en pretest av tre ulike forsider. Pretesten ble gjort i samarbeid med Bring og var én av flere undersøkelser som Comfort gjennomførte i forbindelse med kampanjer og markedskommunikasjon.

Forsiden er særlig viktig

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle kampanjene, slik at de treffer best mulig i markedet. Kundene mottar ofte kampanjetilbud fra flere aktører samtidig. Da er forsiden særlig viktig for å fange oppmerksomheten, sier Synnøve Reisæter Tveit, markedsansvarlig for grafiske medier hos Comfort.

Responsen på pretesten var tydelig: Forsiden med størst produktfokus traff best. Den som traff nest best, var forsiden med nest flest produkter, mens den som skåret lavest, viste færre produkter samt et stemningsbilde av mor og barn.

– Pretesten ga en god indikasjon på hvilken av de tre forsidene som kommuniserte best. For oss var dette en måte å teste på som ga ny og interessant innsikt, sier Reisæter Tveit.

Stor oppmerksomhet

Hvordan påvirket pretesten utformingen av neste DM-utsendelse?

– Resultatet ble en viktig faktor i utformingen av neste DM, som fikk en forside bygget opp av elementer fra de to forsidene med høyest score, med hovedvekt på den som var best likt. Når vi sammenliknet med tester av tidligere utsendelser, så vi at forsiden som var basert på pretesten, fikk størst oppmerksomhet, forteller Reisæter Tveit.

I samarbeid med Bring og andre samarbeidspartnere har Comfort-kjeden testet mange DM-er de siste årene, blant annet med fokus på hvordan forsiden blir oppfattet. Testene indikerer at DM-en blir lest, sett og lagt merke til av kunden.

Er kundeavisen viktig for Comfort-kjeden?

– Ja, det vil jeg si. Selv om markedet går i retning av mer digital kommunikasjon, er det fortsatt viktig å ha en god miks av trykksaker og det digitale. Med en bred kanalmiks når vi kundene på flere arenaer, poengterer Reisæter Tveit.

Vil du vite mer?

Kontakt Dag Ulvatne Hansen

Key Account Manager

Tel: 913 75 268

E-post: dag.hansen@bring.no

 

Fakta om Comfort-kjeden

  • Norges eldste rørleggerkjede, etablert i 1974
  • Har ca. 100 selvstendige og sertifiserte medlemsbedrifter, med rørleggere og butikker over hele landet
  • Medlemsbedriftene følger forskrifter og dokumentasjonskrav
  • Hovedkontor på Kjeller i Oslo
  • Omsetning: ca. 1,8 milliarder

Tekst: Gøril Hellen