Foto: Stian Andersen

Til tross for at leserne har full mulighet til å abonnere på sykkelmagasinet Gruppetto digitalt, foretrekker majoriteten å lese magasinet på papir, selv om det også koster dem mer enn den digitale utgaven.

– Jeg må innrømme at dette har overrasket oss. Da første utgave kom i mai i fjor etablerte vi med en gang en digital utgave i tillegg til papirutgaven. Av våre abonnenter er det bare et fåtall som foretrekker den digitale, forteller redaktør Vidar Petterson.

Men noen kunder velger begge deler.

– Vi har etablert egne apper for å øke tilgjengeligheten. Likevel er det bare to-tre prosent som leser oss utelukkende digitalt, mens ca. fem prosent har tilgang både digitalt og på papir. Resten foretrekker papirutgaven. For å være ærlig syns jeg egentlig det er litt hyggelig.

Avveksling

Petterson tror en av grunnene er at papir forbindes med noe annet enn jobb.

– Mange jobber mye på pc og nett og ønsker kanskje en avveksling når de skal dyrke hobbyen sin. Det kan også ha noe med alder å gjøre. For min del leser jeg gjerne kjappe nyheter på nett, men foretrekker papir når jeg skal gå mer i dybden. I Gruppetto satser vi på omfattende featuresaker – så kanskje flere tenker som meg.

Guttene bak «Båtens Verden», et magasin som ble etablert i 2006, har opplevd at magasinet deres gjør det så bra på papir at det ikke er behov for en digital versjon.

– Vi har riktignok en nettside – og har også hatt en publikasjon på nett parallelt med det trykte magasinet, men det kuttet vi ut for å kunne satse 100 prosent på papirversjonen. Det ble gjerne til at nettversjonen kom i andre rekke med enkle pressemeldinger – og inntrykket ødela for produktet på papir. Samtidig opplevde vi større økning og bedre respons på den trykte versjonen. Jeg tror den gruppen vi henvender oss til, nemlig båteiere, kombinert med den type saker vi konsentrerer oss om rett og slett egner seg bedre på trykk.

Satser på QR-koder

Børresen har tro på et fortsatt nisjemagasin på papir i fremtiden.

– For å forsterke leseropplevelsen satser vi på QR-koder som kan scannes med mobilen. Slik kan man oppsøke en videolink av for eksempel båter vi tester, eller få stemningslyd som for havskvulp for å forsterke leseopplevelsen.

«Båtens verden» kommer nå ut sju ganger i året, og papiret vi fortsatt være gjeldende.

– Vi har ingen planer om nett med det første i hvert fall, sier Børresen.

 

«Båtens Verden»

  • Etablert i 2006 av tre kamerater i 7. klasse
  • Er inne i sin 10. årgang, har sju utgivelser pr. år og et opplag på 8 000 eksemplarer
  • Selges i kiosker og matbutikker gjennom Interpress og leveres i abonnement
  • I tillegg utgis Båtens Verdens eget seilmagasin tre ganger årlig som vedlegg til hovedutgaven.
  • Fortsatt ligger kontoret i Fredrikstad
  • b-v.no

«Gruppetto»

  • Magasin som skriver om sykkelsport – både landevei og terreng
  • Etablert januar 2014 av Vidar Petterson. Medeiere er også Ivar Kjellhov og Giorgio Fiacconi
  • Magasinet er på mellom 100 og 164 sider og kom ut første gang i mai i fjor
  • Seks årlige utgivelser, og drives fra et kontor i Drøbak
  • Reportasjene omhandler alt fra Tour de France til små tur-ritt.
  • Se gruppetto-magasin.no

 

Tekst: Sonja Evang