Foto: Stian Andersen

Bård Madsen, som er leder for interaktiv avdeling i Bring Dialog, forteller at man også har mange muligheter når det gjelder pretesting av digital kommunikasjon.

Mange variabler

– Fordelen med testing av digital kommunikasjon er at man får resultatene raskt – og har mulighet til å teste ut mange variabler. Det kan dreie seg om alt fra linktekst, bildebruk, knapper, design, tekst, emnefelt og så videre. Hvilket tidspunkt og ikke minst hvilken dag det lønner seg å sende ut på, er det også mulig å teste.

Bring Dialogs interaktive avdeling splitter gjerne en testgruppe – og gjør mye såkalt A/B-testing.

– Vi viser dem to ulike budskap, eller sender ut på forskjellige tidspunkt. Ofte tester vi en hypotese vi har – og gjerne bare en variabel, slik at vi er sikre på at det er nettopp den variabelen vi får uttelling på. Endrer vi flere ting, er det vanskelig å vite nøyaktig hva som er effekten.

Stadig endring

Digital kommunikasjon går gjerne ut til flere hundretusen mottagere.

– Vårt mål er å få flere klikk. Når man oppnår det, er det imidlertid viktig å være klar over at situasjonen endrer seg kontinuerlig. Derfor må man ha en rutine og plan for videre testing – og være villig til ikke å være forutinntatt, sier Madsen.

Bårds tips til pretesting av e-post:

  • Test en variabel om gangen. Vit at den bidrar med endring, og bygg videre på testresultatet.
  • Ha en plan for testingen.
  • Bokfør resultatene, da er det lettere å ta lærdom.
  • Lag hypoteser. For eksempel «la oss se om det vil fungere bedre enn dette».
  • Vær aldri fornøyd. Ha hele tiden fokus på bedre resultater.

Vil du vite mer?

Kontakt Bård Madsen

Leder for interaktiv avdeling

Tel: 97 50 30 24

E-post: bard.madsen@bringdialog.no

 

Tekst: Sonja Evang