Foto: Stian Andersen

Samtidig understreker Kling viktigheten av samhold og flokkmentalitet.

– Et byrås identitet er summen av de menneskene som jobber der. Det er viktig å ha takhøyde, respektere ulikheter, oppfordre til endring, og gjøre alt dette sammen. Det er ikke et team som vinner et gull, det er et helt byrå.

Konkurransemenneske
Linda Kling er først og fremst mamma med stor M, som elsker å være sammen med familien. Treningsfantast, en real serie-junkie og langt over gjennomsnittet glad i fantasy, som Star Wars, Ringenes herre og Harry Potter.

– Jeg får også mye energi av å være sammen med McCann-flokken, jobbe tett på flinke folk og finne de beste løsningene for kundene. Her kommer bakgrunnen min godt med: Jeg har erfaring, tverrfaglig kunnskap og et godt nettverk. I tillegg har jeg godt humør og er et vaskeekte konkurransemenneske.

 

Følelser styrer

Hun var likevel spent da hun tok over sjefsstolen for et år siden.

– McCann hadde mistet mange store kunder og var inne i en krevende fase. Samtidig opplevde jeg sterk vilje til å snu skuta. Å se hvordan flokken har kommet tilbake til toppen på kort tid har vært fantastisk. Vi er mange ulike typer, men det gjør oss også sterke og kreative.

Byrået er blitt belønnet for det harde arbeidet med blant annet gull i kategorien «Direkte» under Gullblyanten, for kampanjen «Dentervention» for Brynhild Gruppen.

– Vi har et 100 år gammelt mantra: «Truth well told». Det kan handle om en sannhet om produktet, om kategorien eller om folks liv. Derav «truth». Men reklamen må også formidles på en måte som legges merke til og engasjerer. Følelser styrer mer enn tre fjerdedeler av menneskers valg. Derfor «well told».

Den glemte verdien

McCann tar mål av å være et fullservice reklamebyrå.

– Det betyr at vi er mange spesialister under samme tak som utvikler reklame i alle tenkelige kanaler. Hos oss får du både den røde tråden og dybdekompetanse innen hver mediekanal. Også 1:1 er en kanal vi kan mye om.

– Dere mottok også Bring-prisen på Gullblyanten for «Dentervention» – en hederspris til et byrå som har utnyttet de kreative mulighetene som postkassen gir som reklamekanal.

– En stor ære. I dag består reklamekampanjer ofte av en rekke digitale uttak – og mange ser ut til å ha glemt verdien av postkassen som direktekontakt med kunden. Men det må poengteres at det er viktig å bruke kanalen rett. Vi har lang og god erfaring med integrerte kampanjer hvor man tar i bruk mange ulike kanaler for å løse kundens problemstilling. I denne sammenhengen kan postkassen være minst like viktig som ulike digitale løsninger.

Alltid nye utfordringer

Kling opplever at kundene er opptatt av mulighetene innen «moderne» markedsføring og betydningen av en riktig mediemiks.

– Alle kunder ønsker en sterk og relevant tilstedeværelse i markedet. Vår jobb er å hjelpe kundene med å finne riktig strategi, rett idé og rette kanaler. Ingen er like, og ingen oppgaver ligner på hverandre. Det er viktig å løse dette sett fra kundens mål, og ikke alltid kaste oss på alt som kommer. Ikke alle trenger en Instagram-, Pinterest- eller Vimeo-konto, men man må strategisk ha tatt vurderingen på hvorfor eller hvorfor ikke.

Skjer ikke av seg selv

Kling mener at hele kommunikasjonsbransjen er i bevegelse.

– Det er vel det eneste som er konstant – endringene. Det krever at vi som jobber i dette landskapet er åpne, nysgjerrige og lærevillige. I tillegg må vi hente inn nye medarbeidere med ny kompetanse. Stadig flere kunder ønsker å bruke egne kanaler og produsere eget innhold. Men dette skjer ikke av seg selv – de fleste trenger hjelp av kvalifiserte redaktører, journalister og kreatører. I McCann har vi flere gode innholdsprodusenter. Vi har også ansatt en redaktør med omfattende redaksjonell bakgrunn fra Akersgata. Min erfaring er at samarbeidet mellom byrå og annonsør er blitt enda viktigere etter at innholdsmarkedsføringen kom på banen.

Endringene i medielandskapet er ikke et problem – de innebærer kun nye muligheter, mener Kling.

– Prisene vi vinner nå, og de nye kundene som banker på døra, beviser at vi er på riktig vei. Men vi skal aldri lene oss tilbake og si at vi har funnet vinneroppskriften. Tvert imot: Vi skal jobbe enda hardere og enda bedre for å gi kundene våre det de ønsker seg – og kanskje det de ikke våget å drømme om.

Linda Kling (40):

- Lang reise i reklame og kommunikasjonsbransjen. Først 12 år i MediaCom som Client Director, sist som leder for MediaCom Beyond Advertising. Fra mediebyrå videre til Reklamebyrået Try. Har parallelt drevet eget event-/produksjonsselskap.

Utdannelse innen sosialantropologi, markedskommunikasjon og økonomi.

Vil du vite mer?

Se mccann.no

 

Tekst: Sonja Evang