– Analytisk CRM setter virksomheter i stand til å skape smartere, mer effektiv og mer målrettet kundedialog. Det må til for å nå igjennom støyen når kampen om kundens oppmerksomhet stadig blir tøffere, sier Henrik Slettene.

Han kommer fra SAS Institute og har solid erfaring fra området.

Større vekt på kjøpsøyeblikket

Bring Dialog tilbyr en rekke tjenester innen analytisk CRM, med høykvalitetsinformasjon om konsumenter og virksomheter som kjerneområde.

– En av de store utfordringene er å utnytte og bearbeide kundedata slik at det genererer innsikt og relevante kundeaktiviteter og -opplevelser. Vi kjøper informasjon, setter det sammen smart og lager verdifulle og kompetansekrevende tjenester som vi tilbyr våre kunder, blant annet kvalitetsforbedringer av kunderegistre og -analyser. Tjenestene våre kan leveres som enkeltoppdrag, regelmessig eller i realtime, direkte levert i kundens egne systemer på noen millisekunder, forteller Slettene.

Dagens kunder jakter på «best deal» og er lite lojale overfor én leverandør.

– Fokuset for analytisk CRM er i ferd med å gå fra å bearbeide lojale kunder til selve kjøpsøyeblikket. Det øker behovet for sanntidsinformasjon, høykvalitetsanalyse og sømløs tilstedeværelse i flere inn- og utgående kanaler, sier han – og legger til at dersom kundene opplever kommunikasjonen som relevant, er de mer villige til å bli kommunisert med.

Relevant informasjon avgjørende

Ser du noen quick wins som flere bedrifter med fordel kan dra nytte av innen analytisk CRM?

– Definitivt! Alle har mye å hente på å bli bedre kjent med kundene sine, både ved å skaffe mer informasjon og å lage analyser. Tidligere var dette kunnskap forbeholdt aktører med store økonomiske muskler. I dag er dette tilgjengelige tjenester som passer for og kan kjøpes av alle, sier Slettene. Han legger til at eksisterende kunder er viktige, men at det også trengs en strategisk tilnærming til nye potensielle kunder og markeder.

– Det blir stadig viktigere å fylle på i bunnen. Et av våre fokusområder er å gi våre kunder en verktøykasse og et rammeverk for en komplett strategi for ikke-kunder, sier Slettene.

Analytisk CRM er:

  • Å ha best mulig informasjon om kunder og potensielle kunder. Informasjonen må være oppdatert og av høy kvalitet.
  • Evne til å skaffe innsikt og forståelse fra informasjonen gjennom kvalitativ og kvantitativ analyse.
  • Evne til å anvende innsikten til å ta gode beslutninger på både operasjonelt, taktisk og strategisk nivå.
  • Analytisk CRM vil sette deg i stand til å forbedre dine egne kundeprosesser. Til syvende og sist handler det om å skape gode kundeopplevelser!

Vil du vite mer?
Kontakt Henrik Slettene
Direktør analytisk CRM
Tel: 951 80 841
henrik.slettene@bringdialog.no


Tekst: Gøril Emilie Hellen
Illustrasjonsfoto: Colourbox