I hodet på forbrukerne
Hvilken innvirkning har fysisk direktereklame og digital reklame på hjernen? Nevrovitenskapen har svaret.

Av Børre Jensen
Del artikkel
Hvilken innvirkning har fysisk direktereklame og digital reklame på hjernen? Nevrovitenskapen har svaret.
Dagens merkevarer kan nå kunder på flere måter enn noensinne, men hvilke kanaler egner seg egentlig best for salgsutløsning? Holder fysisk annonsering i postkassen fortsatt sin posisjon i dagens online-verden? Hvor godt påvirker den type annonsering konsumentenes oppførsel når det kommer til kjøp, sammenlignet med digitale kanaler? Og ikke minst: Hva er rollen til fysisk annonsering i den nye kjøpsreisen?
Dette ønsket det canadiske postvesenet Canada Post å finne svarene på. For å besvare disse spørsmålene så de forbi tradisjonelle «market research»-teknikker og knyttet til seg markedsledende eksperter på nevromarkedsføring.
Resultatet av samarbeidet har blitt en stor studie, som retter seg mot å forstå hvilken påvirkning direkte post og digital reklame har på hjernen.
I medie- og kommunikasjonsbransjen snakkes det stadig oftere om nettopp nevromarkedsføring. Begrepet er en miks av nevrovitenskap (studiet av nervesystemet) og markedsføring – og handler kort og godt om å finne ut hvordan forbrukernes hjerne og øyne reagerer på reklame.
Nettopp derfor falt det seg naturlig for det canadiske postvesenet å benytte seg av dette da de ønsket mer kunnskap om hvordan fysisk annonsering påvirker forbrukernes hjerne kontra markedsføring via epost. Derfor allierte de seg like godt med det anerkjente strategifirmaet True Impact Marketing og ledende forskere innen nevromarkedsføring. Den ferske undersøkelsen er den største som har blitt gjort innenfor feltet noensinne, og resultatene er oppsiktsvekkende.
Forskerne fokuserte på to hovedindikatorer som brukes for å oppnå medieeffekt for finne ut hvorvidt fysisk annonsering påvirker forbrukernes hjerne annerledes enn digital markedsføring: Forståelse og overtalelsesevne. Og testene var entydige: DM er det desidert mest effektive annonseringsverktøyet. Det utkonkurrerte digitale kanaler konsekvent, og i visse tilfeller signifikant.
For mens digitale flater er helt essensielle plattformer for interaksjon med kundene, egner fysisk annonsering seg klart best for å skape salgsutløsning. Forklaringen er rett og slett at fysisk post i mye større grad trigger handling enn det de digitale mediene gjør; fordi det fysiske formatet stimulerer underliggende mentale prosesser, som igjen styrer konsumentoppførselen.
Og kanskje er det nettopp denne erkjennelsen som gjør at selskaper som J.C. Penney har blåst liv i sin berømte katalog, etter å ha tatt den av markedet for over fem år siden. En talskvinne for selskapet har uttalt at nyere forskning har vist at kundene fortsatt foretrekker å studere varene på tradisjonell print, for så å gå på nettet eller til butikk for å kjøpe varene.
Se hvordan Coop Mega styrker merkevaren med magasiner.
Det virker rett og slett som om merkevarer i store deler av verden revurderer rollen av det fysiske formatet i sine kunderelasjoner og forretningsmodeller. Trolig skyldes dette en økende bevissthet rundt kundeoppførsel og forventninger i en verden som hele tiden er online; og forbrukere som beveger seg sømløst mellom on- og offline kanaler gjennom salgsreisen.
Vil du vite mer?
Se canadapost.ca/directmail eller ta kontakt med oss.
DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.
Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.