Rett før jul leverte det kreative byrået Good Morning en litt spesiell gave til sine konkurrenter. 25 kasser øl ble sendt ut med en julehilsen. Morgenen etter var en ekstra hilsen kommet til syne på flaskeetikettene etter en natt i et kaldt kjøleskap: "Good Morning trenger folk".

- Bare ett av byråene sa i ettertid at de syntes gaven virket mistenkelig, forteller kreatørene Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland.

Mateus Porto Hopland (t.v.) og Martin Abbedissen Fauskanger i Good Morning.

Utradisjonell jobbannonse

Bakgrunnen for prosjektet var at de hadde behov for flere flinke kolleger og ønsket å gjøre noe annet enn å lage en standard jobbannonse.

Hypotesen deres var at de fleste talentene ikke var på utkikk etter ny jobb, men trivdes der de var - hos konkurrentene -  og likte å ta seg en øl etter en lang arbeidsdag.

Usynlig blekk fra USA

Etter ideen oppsto, var det en rekke utfordringer som dukket opp:

- Vi slet med å finne noen som kunne levere blekk som bare ble synlig ved lav temperatur, forklarer Martin.

- Og da vi først hadde funnet en leverandør i USA, gjenstod det å oppdrive et trykkeri som kunne håndtere blekket.

Martin og Mateus fant til slutt et lokalt trykkeri som drev med vannbasert flexotrykk, og som dermed kunne gjøre jobben.

Den siste og avgjørende utfordringen var å få levert ølet i varm tilstand til konkurrentene. Hadde ølet blitt kaldt, ville hele ideen tatt kvelden.

- Blekket blir synlig ved åtte grader, så siden det var kuldegrader ute, var vi nervøse for at ølet skulle bli kaldt for tidlig, sier Mateus.

Les også: En godbit i posten

50 nye søkere

Til tross for bekymringer: Da ølet ble levert, var flaskene varme nok og skapte overraskelsesmomentet de hadde håpet på.

URL-en som var trykket på etikettene, fikk 900 unike brukere den første uken. Når dette skrives, har 50 søknader tikket inn, og Good Morning har allerede fått to nye kolleger.

Stuntet fikk drahjelp av Kreativt Forum som skrev om ølet. I tillegg skapte det engasjement i sosiale medier.

- Et håndverk

Kreatørteamet mener prosjektet ble en suksess fordi det var en DM med en spesifikk målgruppe, i tillegg til at det var en morsom idé som de brukte tid på å utvikle.

- Å skape DM-er som treffer, er et håndverk, forteller Martin.

- Det var et lavbudsjettprosjekt, men det ble bra fordi vi brukte den tiden vi trengte, og gjorde ting litt annerledes.

- Det beste er når ny teknologi møter det analoge, fortsetter Mateus.

- Når man klarer å kombinere det, blir resultatet ofte godt.

Les også: The Audi Cube