Fysisk arbeid - workshops om gleden med det taktile i en digital verden

For å skape begeistring rundt DM og postkassen som kommunikasjonskanal, ga Bring noen av landets beste kreatører frie tøyler til å lage sin egen drømme-DM.

I samarbeid med film- og animasjonshuset Departementet inviterte Bring reklamebyråene Kitchen, Pol, Try, Per Høj og New Work til å plukke ut hvert sitt kreatørteam til å delta på en workshop hvor formålet var å lage en kreativ DM som skulle sendes til en bestemt person eller personer.

Samarbeidet mellom Departementet og Bring startet med en felles problemstilling; at fysiske objekter og analoge virkemidler fremdeles har en plass, selv om verden blir stadig mer digital.

Skaper positiv begeistring

Fem unge team fikk dermed muligheten til å tilbringe en dag i verkstedet til film- og animasjonshuset Departementet, med alt fra sensorer til loddebord tilgjengelig for å lage en så kreativ DM som mulig.

Føringene var enkle: Det ferdige produktet skulle veie under to kilo og passe i en ferdigfrankert Bring-eske, og de kunne selv velge mottaker. Målet var å lage noe som ville skape glede hos mottakeren.

Ideen bak workshopene var å få dem som jobber kreativt i byråene til å vise det spennende og åpne mulighetsrommet en DM gir ved å jobbe fysisk og analogt.

Alle prosessene fra DM-workshopene ble filmet, og ble også publisert på Kreativt Forum

Det manglet ikke på skaperglede og kreativitet når de fem teamene i løpet av sommeren jobbet frem de ulike "kampanjene". Samtlige fem ble sendt ut i løpet av september.

"Straffeklokka" fra New Work

Etter først å ha startet med en haug av kompliserte idéer til kunder, endte Abel Aga og Kristine Alsaker fra New Work opp med et produkt som løste et mer nærliggende problem: Kristines sovehjerte.

– Straffeklokka var også en god unnskyldning for å stappe inn alle knapper, bråkete duppeditter og blinkende objekter Departementet hadde, inn i et produkt, kan teamet fortelle.

En avsluttende gladnyhet er at klokken har hatt ønsket effekt og at Kristine nå er et nytt og bedre menneske.

"Klemmemaskinen" fra POL

Erlend Løfald og Sindre Holmedal Johnstad fra POL ønsket fremheve det vakre vennskapet som ble formet mellom Jan Thomas og Einar i deres Podcast gjennom å sende de en "Klemmemaskin". Selv i en podcast som handler om å bli venner, kan det under innspillinger være vanskelig å gi hverandre nok klemmer. "Klemmemaskinen" ble løsningen.

"Gretafonen" fra TRY

Teamet fra TRY besto av Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik og de to bestemte seg for å lage en «Gretafon», oppkalt etter den unge svenske klimaaktivisten Greta Thunberg.

–  Vi hadde en veldig fin workshop med Bring og Departementet. Det er noe spesielt å se hvordan en idé går fra et konsept til noe konkret på kun noen få timer. Så var det jo litt ekstra digg at dette var starten på uka etter vår første tur til Cannes, forteller Vaaland og Sandvik.

"Katapuslespill" fra Per Høj

Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg, som har vært kreativt team siden de gikk på Westerdals, ble umiddelbart kapret av Per Høj etter endt praksisperiode, hvor de har vært ansatt i drøyt to år. Tidligere i år vant de gull i Gullblyanten for Nordea-kampanjen «Dette er deg i fremtiden», som også mottok bronse i Cannes Lions i sommer.

De brukte dagen hos Departementet til å lage et Katapuslespill, «en innebygd sprettkatapult, som skyter ut innholdet slik at det knuses» (Yikes!).

– Ideen vår handler om å vise hvor lett ting kan gå i stykker. Og for å teste om maskinen virket som den skulle, sendte vi den til vår venn Kine hos Nordea, selv om vi tipper hun allerede har innboforsikring i orden, forteller Axel og Aslak.

"Anti-hatpost" fra Kitchen

Tekstforfatter Anne Marte Stange Smebye og AD Ole Andreas Finseth i Kitchen benyttet workshop-dagen hos Departementet i et forsøk på å gjøre postkassa til et hyggeligere sted.

Kitchen teamet "Ole Marte" bestemte seg for å lage en «Anti-hatpost» til et samboerpar som i sommer mottok et truende, anonymt brev. Teamet ville gi postkassa deres positive konnotasjoner igjen.

Dessverre for noen, så er postkassa blitt et sted man mottar hat. Teamet ønsket å lage en løsning som kunne gjøre postkassa til et hyggeligere sted.

De synes det var befriende å bruke en dag på å jobbe med noe håndgripelig. Videre kunne de fortelle at det å få leke i verkstedet til Dept var skikkelig luksus.

– Det er ikke hver dag vi får lukke mac’en og være hands-on på løsninger. Martin og Stian i Dept. er virkelig et par Petter Smarter.

Takk

Takk til samtlige team og byråene som stilte opp på Brings Fysisk Arbeid-serie.

Ta gjerne en titt på flere arbeider

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

Av Børre Jensen 06.09.2019