Et flott plaster på såret

Gratulerer, Randi Maria Borge og Julian Tepfers! Blant mange svært gode DM-ideer gikk arbeidet "First Is Kit" til topps i en konkurranse arrangert i podcasten Lappemøte.

Om Lappemøte

Høsten 2020 gikk podcasten Lappemøte, hvor Ingrid Waaler og Joachim Krogvold engasjerte, inspirerte og veiledet nyutdannede markedsførings- og kommunikasjonsstudenter. Hver episode omhandlet et nytt tema, enten det var inspirasjon, praksisplass eller frilansarbeid. Lappemøte er en videreføring av podcasten Arbeidstittel som Carina og King hadde i 2019. Begge ble produsert av Både Og, og sponset av Bring.

lappemøte 2

– I sesong 2, det som ble Lappemøte, ønsket vi å lage en podcast som kunne fylle tomrommet mellom skole og arbeid, forteller Joachim. Den første episoden het “det første året” og var egentlig ganske beskrivende for hva vi ønsket å hjelpe studenter med. Samtidig synes vi det var fint å sette lys på at det er vel så viktig å lage caser i mappen om veldedige organisasjoner, som de store aktørene man kommer til å jobbe mye med når man kommer i jobb. Vi har satt stor pris på samarbeidet med alle parter og vil gratulere Randi og Julian med godt levert materiale og håper Isboksene til Thomas fylles til randen.

Fantastiske DM-kreasjoner fra kreative studenter

Å bygge en sterk portefølje kan vel så gjerne være basert på frivillig arbeid eller saker man brenner for, som på arbeid for store og velkjente merkevarer. Briefen til konkurransen var derfor viet til den veldedige organisasjonen Isboksen. Isboksen er driftet av Thomas Helås Larsen og leverer gratis is til barneavdelingen på Drammen sykehus, med mål om å ekspandere til alle landets sykehus med barneavdeling. Larsen mener at is er en enkel måte å glede barn i en tung tid på og at gratis is bør være et minimum.

Gjennom sesongens åtte episoder ble det gitt fire briefer hvor unge, fremadstormende kreatører kunne sende inn sine bidrag og være med i konkurransen. Det ble kåret vinnere hver uke og blant disse skulle det til slutt kåres en hovedvinner hvor premien var kr 40.000,- som et bidrag til gjennomføring av ideen.

"First Is Kit" vant konkurransen i sin helhet

Borge og Tepfers vant konkurransen i sin helhet med det flotte, kreative forslaget "First Is Kit". Randi Maria Borge og Julian Tepfers er et nyutdannet team fra Westerdals som for tiden jobber hos TRY Innhold. De to vant også første utgave av Brings brief.

borge og tepfers
Randi Maria Borge og Julian Tepfers

– Igjen, gratulerer så mye Randi og Julian. Hvordan startet egentlig denne lille reisen?

– Vi oppdaget podcasten og konkurransen på KF’s nettsider, og ble umiddelbart enige om å delta på konkurransen, forteller det kreative teamet. Vi gjorde det til en "fredagstradisjon" hvor vi satt av tid for å jobbe med problemstillingene som kom i de ulike episodene. Det var en veldig morsom og kreativ avslutning på uken.

Arbeidsprosessen startet med en "åpen" idefase på fredagene som de prosesserte gjennom helgen. I løpet av uken jobbet de mer i en "lukke-fase" hvor de landet de ulike ideene som til slutt ble sendt inn til hver konkurranse.

– En ekstra dimensjon i konkurransen var at det var samme kunde med litt ulike problemstillinger, forteller Randi. Dette oppdaget vi ikke med en gang, så den første uken gikk med til å samle mye informasjon om Isboksen, et arbeid vi i utgangspunktet trodde vi måtte igjennom hver uke. Når vi oppdaget at det var samme annonsør hele veien, men med litt ulike briefer, ble faktisk utfordringen enda morsommere og litt annerledes enn det vi er vant til.

– Vi ble nødt til å gå temmelig grundig til verks for å komme opp med nye ideer for samme annonsør når det kun var målgruppen som endret seg. I tillegg gravde vi litt i egen barndom for å huske hva vi satte pris på som barn. Kanskje kunne det gi oss gode ideer, fyller Julian ivrig på med.

Vinnerideen

Is er et plaster på såret for barn, for voksne er et plaster på såret kun et plaster. Barnas og de voksnes oppfatning av plaster på såret vil vi kombinere. Derfor gir vi et «First Is Kit» med isplaster. Slik kan målgruppen gjøre sine leie situasjoner litt bedre med et plaster, samtidig som de blir minnet på hvordan deres donasjoner til Isboksen gjør situasjonen til barn på sykehus litt bedre.

first is kit
First Is Kit

 

Spennende og utfordrende konkurranse

– Etter første sesong, Arbeidstittel med Carina og King, gjorde vi noen endringer i selve konkurranseelementet, forteller Stian fra Både Og. I Lappemøte tok vi kontroll over konkurransen selv. Vi tok hele jobben med brief og juryering noe som gjorde den enklere å gjennomføre.

Briefene hver uke henvendte seg til forskjellige målgrupper og det å "twirke" på den utfordringen var Julian og Randi spesielt fornøyde med.

– Dette er absolutt noe det burde vært gjort mer av også på Westerdals, forteller de. Fremfor å "hoppe" videre på neste utfordring for en annen kunde, så kan nettopp det å måtte bryne seg litt ekstra på samme kunde være spesielt utfordrende.

Gøy også for "oppdragsgiver"

Thomas Helås Larsen og Isboksen er også godt fornøyd med å bli med på Lappemøte med sin utfordring om å få flere givere, og dermed kunne glede flere barn på sykehuset i Drammen.

– Dette var veldig gøy og interessant, forteller Thomas med et smil. Det har vært utrolig morsomt å se så mye kreativitet og gode forslag som svarte godt på oppgavene. Samtlige ideer passer godt i forhold til det inntrykket Isboksen ønsker folk skal sitte igjen med. I tillegg har han stor tro på at alle ideene fint kunne vært med på å glede eksisterende givere, og å skaffe nye. Vi gleder oss nå veldig til å forsøke å realisere vinnerarbeidet, fortsetter Thomas. Han legger også til at han er enig med juryen om vinnervalget.

Isboksen er i stor utstrekning drevet ideelt av Thomas, og nesten 10.000 is ble spist på sykehuset sist sesong. På sikt håper han at prosjektet kan drive seg selv slik at han kan bruke mer tid på nye prosjekter for barna på sykehuset.

– Vi har en ambisjon om å kunne starte opp lignende prosjekter på flere sykehus. Vi er avhengig av mye frivillig drahjelp og engasjement også av sykehusene, men det opplever vi at de har. Gleden dette gir barna motiverer dem til å holde hjulene i gang, oppsummerer han.

Fra ide til løsning

Nå gjenstår arbeidet med å realisere ideen og se om det kan være med å skaffe støtte fra både nye og eksisterende givere.

– En drømmesituasjon nå må jo være å få til en bra kampanje med gode resultater for Isboksen, men også en spennende case som forhåpentligvis kan sendes inn til ulike konkurranser, forteller Stian. Noe selvfølgelig både Randi og Julian er helt enig i.

– Det er stas å jobbe med en mer tredimensjonal kanal som DM, avslutter Randi og Julian. Vi pitcher det ikke så sjeldent inn i ny og ne for kunder. Sjefene våre synes det både er paradoksalt og gøy at vi som har vokst opp med skjerm stadig drar frem en DM i pitch.

Ta gjerne en titt på flere arbeider

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

Av Børre Jensen 10.03.2021