"Familiepakka" er et produkt hos OneCall, der opptil fem personer kan ha samme mobilabonnement til en gunstig pris. Hvordan kunne OneCall selge Familiepakka smartere?

Utfordring

Få frem hvor bra Familiepakka faktisk er på en tydelig måte. Ikke alle mediekanaler tillater detaljert informasjon. Utfordringen til OneCall var å vise norske familier hvor bra Familiepakka faktisk er

Det er vanskelig å skille seg ut. Flere av konkurrentene har mange av de samme tilbudene og markedskommunikasjonen innenfor bransjen oppleves av forbruker som lik. Dette gjør det vanskelig for OneCall å skille seg ut i mengden.

Ønske om høy ROMI. OneCall ønsket å bruke markedsbudsjettet sitt smartere. Videre ønsket de å markedsføre produktene sine annerledes enn hva konkurrentene gjør, og i kjent OneCall ånd, skille seg ut.

Mål

  • Tallfestet investeringsbeløp per nye kunde
  • Kommunisere med riktig målgruppe
  • Være annerledes og skille seg ut
  • Øke positivt etterlatt inntrykk av OneCall

Løsning

Ved å benytte oversikten over OneCall sin 4G dekning, i kombinasjon med eget kunderegister og analyser gjennomført av Bring - ble områder med tydelig overrepresentasjon av målgruppen definert. Disse områdene traff derfor svært godt i forhold til 4G dekningen til OneCall samt målgruppen med størst potensiale.

I samarbeid med Los&Co ble det videre diskutert selve utformingen av DMen. Med et klart mål om å skille seg ut ble løsningen to formater med to ulike distribusjonsformer.

  1. En uadressert DM i "papp" for å treffe bredt i målgruppen i de definerte områdene
  2. En adressert DM med en kreativ vri for å treffe spissere i den definerte målgruppen

Begge inneholdt samme budskap men den adresserte varianten ble utformet med et "uttrekk" som tydelig visualiserte de ulike pakkene tilpasset størrelsen på familien.

Resultater

I løpet av kampanjeperioden fra utsendelse så vi svært gode tall. Allerede uken etter utsendelse så vi en dobling av antall salg sammenlignet med uken før.

Basert på bestillinger med kampanjekoder nådde OneCall sinde forretningsmål og kampanjen overleverte med hele 78,5% i forhold til det tallfestede investeringsbeløpet.

Kampanjen ga også effekt for et annet OneCall produkt. Tall viste at antall salg av Folkepakka i de postnumrene Bring distribuerte DMen i, hadde 28% høyere salg sammenlignet med resten av landet.

Det ble ikke reklamert for Familiepakka i noen annen kanal enn postkassen i de første to ukene etter utsendelsen av DMene.

Målinger av det kreative viste også svært gode resultater. De to ulike DMene viste at hele 68-88% beskrev DMene skilte seg ut i postkassen. Det ble trukket frem ord som "spennende format", "enkelt", "lett forståelig" og "gode tilbud".

Hele 21-41% fikk et mer positivt inntrykk av OneCall etter kampanjen.

"I en bransje hvor alle gjør nesten det samme hele tiden ønsket vi å skille oss ut. Gjennom samarbeidet med Bring og Mood Communication kom vi frem til å teste postkassen som reklamekanal, noe som ga umiddelbar respons. Allerede den første uken solgte vi dobbelt så mange av det annonserte produktet som vi gjorde uken før. At kunden også kjøpte andre produkter basert på denne kampanjen ble en ren bonus. Vi kommer garantert til å se på mulighetene for å kjøre lignende kampanjer i fremtiden."

Trine Norheim Rake, Markedssjef OneCall

 

 

Byrå: Mood Communication og Los&Co

Kunde: OneCall

 

Til bring.no/dm