Fra kjedelig informasjon til koselig nostalgi

Trondheim Renholdsverk pakket inn kjedelig informasjon som et minnerikt julehefte.

Flere ganger i løpet av året sendte Trondheim Renholdsverk ut informasjonsheftet Råstoff. Utgaven før jul ble pakket inn som et julehefte.

Brukes ofte pekefinger

Trondheim Renholdsverk samarbeidet med reklamebyrået Tibe T, og begge ønsket selvsagt at Råstoff skulle være noe hyggelig å få i postkassen. Og de ønsket å snakke om gjenvinning og avfall på en annerledes måte, gjerne pakket inn fint, både visuelt og tekstlig.

Trondheim renholdsverk raastoff julehefte forside

– Å snakke om avfall, sortering, åpningstider, plastposer og lignende kan fort fremstå som kjedelig, masete og lite engasjerende. Og ofte brukes en pekefinger; «Nå må du kaste posen i rett dunk, ellers…», forteller kreatør i Tibe T, Trond Aslak Øvrum.

Det ble løftet opp ulike aktuelle tema innen gjenvinning, hageavfall, juletreinnsamling og avfall sanksjoner.

– Så gjør vi så når vi...

Julen er en tid som selvsagt skal handle om kos, magi og en stor porsjon gode minner. Og et av minnene som står sterkt hos de fleste, er juleheftet. Der kommer også ideen fra, om nettopp å pakke inn budskapene i en illustrert stil.

– Vi ville pakke dette inn, sammen med tekster og headinger som kombinerte julen og budskapene til Renholdsverket. Eksempelvis; «Så gjør vi så når vi skifter vår dunk», for å snakke om at folk kunne bestille større avfallsdunk. Eller «I snøen sliter nissen med sin julegrøt», som skulle oppfordre folk til å måke snø, slik at renholdsarbeiderne kom seg frem til dunkene, forteller Øvrum.

De to første utgavene av Råstoff kom ut i stående format, mens til juleheftet gjorde Tibe T det om til liggende format, for å være tro mot tegneseriene vi liker så godt.

Trondheim renholdsverk raastoff julehefte kollage

 

Viktig med god idé og riktig kanalvalg

Reklamebyrået bruker mer enn gjerne alle kanaler, så lenge de treffer effektivt og engasjerende.

– En DM i postkassen er utmerket for å nå ut til Trondheims befolkning, enten de bor i en enebolig eller en hybel. Og legger man en god idé i postkassen, som skiller seg tydelig ut fra regninger og tilbudsaviser, så kan denne kanalen fort være den mest effektive vi har, sier Øvrum.

Selv om det nå ikke var noen spesielle tall å hente for akkurat denne DM’en, kunne Trondheim Renholdsverk fortelle at de aldri hadde opplevd tilsvarende positive tilbakemeldinger på noe de har laget før.

– Både kunder og samarbeidspartnere la godt merke til jobben, og den bygget stor intern stolthet. Så selv om et budskap kanskje kan oppfattes som kjedelig for mange, kan en god idé og riktig kanalvalg snu om på det hele, og sørge for suksess, avslutter Øvrum.

Byrå: Tibe T

Kunde: Trondheim Renholdsverk

Kreativitet i postkassen

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

God innsikt og gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

Del artikkel