Patchwork er et nordisk kreativt byrå som opprinnelig ble startet i København i 2008. I 2013 ekspanderte de til Norge, hvor de i dag har 11 ansatte som sammen tilbyr strategisk rådgivning, innsiktsarbeid og kreative løsninger på tvers av alle kommunikasjonsflater.
Ved årsskiftet byttet byrået navn i hele Norden. Patchwork ble Belong.
– Navnet Belong sier mye mer om hvem vi er, og handler om felleskap og å få målgruppen til å føle tilhørighet til merkevaren. Vi hadde lyst til å fortelle om navnebyttet, men ønsket å kommunisere det på en litt annen måte, forteller Merethe Nyvold Johannessen, administrerende direktør for Belong i Norge.
Delbar DM
Nydøpte Belong planla derfor et lanseringsevent for navnebyttet, og inviterte både eksisterende og potensielle kunder til kontoret sitt på Tøyen. I tillegg ønsket de å dele posisjoneringen med utvalgte kunder som ikke hadde anledning til å delta på eventet.
– Vi fikk en idé om å sende noe på døren til dem som ikke kunne komme. I den forbindelse kontaktet vi Bring, forteller Nyvold Johannessen.
Belong designet og Bring produserte en DM i form av en forundringseske med sprudlende innhold. På utsiden ga esken få hint om innholdet, og hadde kun påskriften Patchwork. Da mottakerne fjernet magebåndet kom den nye logoen til Belong til syne. Da de åpnet esken, fant de to ølflasker med det nye navnet på en egendesignet etikett, samt et kort som fortalte om navnebyttet.
– Tanken bak disse Belong-flaskene var å dele en hyggelig stund med noen man føler tilhørighet til. Dette for å illustrere hva vi mener med det nye navnet. I tillegg var esken utformet slik at man «unboxet» nyheten om navnebytte, sier hun.
God respons
Bring var med gjennom hele prosessen – helt fra idéfasen og produksjon av eskene, til levering både til lanseringen og budlevering på døren til hele adresselisten.
– Samarbeidet fungerte veldig godt, og Bring bidro til at vi fikk gjort dette uten å måtte bruke ekstremt mye ressurser på gjennomføringen.
Nyvold Johannesen mener flaskestuntet var en fin måte å fortelle om navnebyttet på, og at tilbakemeldingene har vært gode.
– Vi har ikke hatt noe stort nedslagsfelt, men de vi har nådd ut til har fått med seg budskapet. Dette var mye morsommere enn å sende ut en brosjyre, og fester seg nok litt mer i hodet hos mottakerne. Alle budskap trenger oppmerksomhet for å nå gjennom, derfor er det viktig å skille seg ut ved å finne andre måter å fortelle ting på.
– Skal du sende noe til noen, så må du gjøre deg fortjent til oppmerksomheten du får. Du må være kreativ nok til at å gi folk en grunn til å ta en titt på det. Jeg tror DM er en fantastisk kanal, men man må gjøre noe annerledes. Bruk heller ressurser på å utvikle noe ordentlig, send til færre og til de rette.
Byrå: Belong
Les også: Det Trojanske ølet