I januar ble 500 VR-briller sendt ut til lærere og rådgivere på ungdomsskoler rundt om i landet. Det overordnete målet er å få flere ungdommer til å velge realfag.

- Stas å gjøre noe håndfast

Det er en ung og kreativ gjeng fra Geelmuyden Kiese som har stått for kampanjen, på vegne av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR). Theis Roksvåg Pedersen som tekstforfatter, Kristoffer Hunstad som art director og Trygve A. Tønnessen som kreativt ansvarlig, godt støttet av et bredt NSR-team fra resten av GK.

- Vi er unge og man skulle kanskje tro at vi gikk direkte til det digitale. Men det er stas å gjøre noe håndfast. Det gjør det litt mer spesielt, forteller Kristoffer. 

- Her har vi jo ført det digitale og det fysiske sammen. Vi sendte det fysisk som DM og mottakerne måtte inn på YouTube for å fullføre.

Les også: Dette er verdenst ondeste DM-kampanje!

Hvordan gjør realfag populært?

Nasjonalt senter for realfagsrekruttering har et initiativ som heter Rollemodell. På rollemodell.no finner du rundt 1000 rollemodeller som alle kan inviteres til skoler for å snakke om yrket og utdanningen de selv har valgt.

- Målet var å få lærerne og rådgiverne til å bestille rollemodeller til sine klasser. Realfag er tunge fag og det høres kanskje kjedelig ut, men yrkene du kan ende opp med etter å ha tatt realfag er utrolig spennende, sier Theis.

- Og det er der rollemodellene kommer inn. Vi vil løfte yrkene og droppe fokuset på matte. Det etterlatte inntrykket er at det finnes spennende yrker, og at matte på skolen heller er et steg på veien mot disse yrkene.

- Hvordan kom dere frem til ideen med VR-briller?

- Vi ville prøve å skille oss litt ut i mengden av informasjon. Mottakerne våre, som var lærere og rådgivere, får mye e-post fra offentlige organer. Skulle vi ha sendt dem enda en e-post kunne den fort forsvunnet i mengden, sier Trygve.

Les også: - Alt du trenger for å lage kommunikasjon folk snakker om, er penn, papir, konvolutt og frimerke – pluss et smart hode

Utrolige resultater

Teamet visste at rollemodellene ville engasjere, de måtte bare få dem inn i klasserommet. Og da er var det jo lærere og rådgivere som måtte motiveres for det.

- Løsningen vi endte på håpet vi appellerte til realfagslærere. De måtte montere brillene selv, i tillegg fikk de VR-teknologien på toppen av det, forteller Kristoffer.

- Hva viser resultatene så langt?

- Vi sendte ut 500 briller til lærere og rådgivere. Kampanjen varer frem til 15. februar og resultatene er derfor ikke klare. Men per 24. januar har 105 rollemodeller blitt invitert på skolebesøk, mot 22 i tilsvarende periode året før. Det er en økning på 377 prosent, sier Theis.

Dagen DM-en ble sendt ut fikk de inn 41 invitasjoner av rollemodeller og det har vært et jevnt trykk siden kampanjestart.

Ta målgruppa på alvor med DM

Den kreative gjengen var opptatt av å ta målgruppa på alvor.

- Vi ville sende ut noe som var forseggjort og personlig. Det var ikke høye kostnader involvert i den fysiske utsendelsen, men det ga allikevel en god følelse å motta dette.

De vil også gjerne gi kudos til kunden for at de ville være med på dette.

- Det er ikke alle som vil gå til det fysiske når det meste skjer digitalt. De hadde kanskje forventet en digital ide, men her introduserte vi et mellomledd som inkluderte å sende noe fysisk for å gjøre noe digitalt. Det kan jo høres rart ut, men det funket utrolig bra, avslutter Trygve.

Se også den kule DM-kampanjen: Fra penn til pastill