I en tid med fokus på det digitale har DM som kanal blitt litt ”glemt” av mange kreatører i reklamebyråene. Faktum er at DM ikke bare er en effektiv kanal, postkassen er også stedet der folk flest ønsker å motta reklame. Briefen fra Bring var derfor: Hvordan få kreatører til å tenke på DM?

I kampanjens første fase ble det utviklet en DM i samme fysiske størrelse som en gjennomsnittlig mobilkampanje. DMen ble sendt til 200 kreatører i reklamebransjen. Vi gjennomførte til og med en effektmåling, for å se hva kampanjen oppnådde. Mye tilsa at dersom en DM gjøres like liten som mye annen reklame, vil også den forsvinne i mengden. Resultatet ble delt med bransjen på Kreativt Forum, bl.a. gjennom en casevideo.

Den helt nye innsikten ble så brukt i fase 2 av kampanjen: Vi fulgte opp med «verdens største DM» til et utvalg av de samme kreatørene, med budskapet: «I postkassen er det mindre konkurranse fra andre budskap. Derfor blir budskapet ditt ekstra synlig. Les mer om fordelen ved DM på bring.no/DM.» Denne gangen gikk det mye bedre: 80 % av kreatørene la merke til kampanjen, 90 % husket avsender og 60 % likte den. Ergo: Synlige DMer virker!

Credits

Byrå: Ernô

Kunde: Bring