Denne Artikkelen er basert på intervjuer med Nickolass Jensen fra Nettpilot.no  og Roy Andre Tollefsen fra Trollweb.

Så lenge du har forretningsteft og er i stand til å formulere dine krav på en ryddig måte, vil du kunne finne ut hvilke type leverandør som passer best for deg. 

Først og fremst: Ha en grundig forretningsplan før valg av e-handelsløsning. 

Ha en klar profil på hva du vil, hva ditt konsept er, og hvilke type kunder du er ute etter. Nyetablerte bedrifter som ikke er på nett fra før må tenke seg grundig om før de velger å starte nettbutikk. Det koster tid og penger uten en skikkelig forretningsplan.

Still gode, kritiske spørsmål før du velger leverandør og løsning

  • Hvilke betalingsløsninger kan løsningen integreres mot?
  • Inkluderer løsningen e-handelssporing, integrasjon mot CRM-systemer, regnskapsføring, lagerstyring, e-postmarkedsføring, A/B-testing, Adwords-optimalisering og integrasjon mot Facebook, Twitter og andre sosiale plattformer?
  • Er det mulighet for selv å opprette kampanjespesifikke landingssider?
  • Er det bloggmulighet?
  • Er løsningen, sett fra et SEO-perspektiv, optimal ved levering eller krever dette ytterligere tilpasninger? Man bør forvente at systemet har en pen URL-struktur, og at det enkelt lar seg gjøre å implementere META-data på alle sider.
  • Skal du drive nettbutikk i Norge eller satser du internasjonalt? Skal du drive nettbutikk i Norge, er det en fordel at du bruker en norsk leverandør. Kunden har ofte større tillit til norske knapper, tekster og betalingsløsninger.

For større bedrifter med flere leverandører

Driver du med onlinemarkedsføring i større skala har du kanskje en webleverandør, et PR-byrå og et digitalt markedsføringsbyrå som stiller visse krav til smidighet. Still deg da spørsmål som:

  • Hvor enkelt vil det være for PR byrået å publisere innhold?
  • Hvordan er håndtering av innhold og rettigheter satt opp?
  • Hvor lett vil det være for markedsføringsbyrået å optimalisere sidenes innhold slik de er i tråd med optimale retningslinjer for SEO?
  • Hvor enkelt er det å integrere sporingskoder, håndterere surveys, jobbe målrettet med landingssideoptimalisering og A/B testing?

I startfasen kan det også lønne seg å ikke bruke mye ressurser og penger på teknikk og design. Det kan være bedre å fokusere på innholdet på siden til å begynne med.

Les mer om valg av netthandelsløsning her.

Trenger du hjelp med å bygge netthandel, kan du lese mer om våre netthandelstjenester her, og gjerne følge oss på LinkedIn - så holder du deg alltid oppdatert på våre nye tjenester, råd og kundehistorier innen netthandel. Ønsker du heller råd om tjenester til din nettbutikk, kan du kontakte oss. 

Kontakt oss