Vet du om det er noen problemer i kjøpsprosessen din som får kundene dine til å la være å bestille? Vet du hvilken markedsføring som gir deg mest igjen i form av salg?

Webanalyse handler om å få kontroll på hva som skjer på nettstedet, slik at du

  • får oversikt over hvor i kjøpsprosessen kundene hopper av.
  • kan finne hva som trigger brukerne til å kjøpe.
  • kan gjøre forbedringer basert på data og ikke synsinger.
  • har kontroll på hvilke markedsføringstiltak som fungerer - og ikke.

Hvordan sette opp webanalyse?

Det finnes en rekke leverandører av analyseverktøy. Det mest brukte er Google Analytics, som er gratis og avansert nok for de fleste.

For å sette opp nettsiden din for Google Analytics trenger du en Google Analytics konto. Antagelig bruker du Adwords og kan da gå via Google Analytics under Verktøy og analyser-fanen i AdWords-grensesnittet.

Med det på plass kan du hente ut en sporingskode som skal inn i delen av nettsidene dine.

Denne sjekklisten er til god hjelp i oppsettfasen, men det kan også lønne seg å la noen som er sertifisert innen webanalyse hjelpe dere.

Spesielt for e-commerce tracking

For nettbutikker som ønsker å spore på produktnivå er det e-commerce tracking som gjelder. Det er litt mer avansert, men det gir også mye bedre data og oversikt. Da ser du ikke bare at folk har kjøpt noe, men også hva de har kjøpt og hvor mye penger det har gitt.

Du vil også da kunne se at Annonse X har gitt mer penger tilbake enn annonse Y, og optimalisere markedsføringen ut fra hva som gir mest penger igjen.

Les mer om ecommerce tracking på Googles nettsider: 

Målsporing

For å kunne se hvor i kjøpsprosessen folk faller av er det nødvendig å sette opp en målsporing som følger stegene i prosessen.

Mange får seg en aha-opplevelse når de ser hvor mange som ikke gjennomfører et kjøp fordi en har et unødvendig steg i prosessen, krever for mye informasjon eller har andre vanlige feil.

Her er et eksempel på en kjøpstrakt slik du kan se den i Analytics:

netthandel_kjøpstrakt_webanalyse

Som du ser faller her nesten halvparten av på veien! De har lagt produkter i handlekurven og begynt på kjøpsprosessen, men kommer seg ikke gjennom til fullført kjøp. Slikt er nyttig å ha kontroll på. Vanlige årsaker kan være:

  • Kontaktskjemaet (Kundeopplysninger) er unødvendig langt
  • Leveringstiden er for lang (opplys om leveringstid tidlig)
  • Fraktkostnadene er for store (opplys om frakt så tidlig som mulig)
  • Betalingsløsningen er for dårlig/virker useriøs

En annen vanlig årsak til at folk hopper av i prosessen er at du spør om unødvendig marketing-info. (”hvor hørte du om oss?” ”Hvor ofte kjøper du?” osv.) Vent med slikt til etter at kjøpet er gjennomført.

Hvilke rapporter bør du se på?

Poenget med webanalyse er å se på de dataene som er viktige for DIN virksomhet. Men det er noen rapporter som er av verdi for alle:

  • Trafikkilder. Denne rapporten forteller deg hvor trafikken din kommer fra. Fra trafikkilderapporten kan du også drille deg nedover og se hvilke andre nettsteder trafikken kommer fra, eller hvilke søkeord de bruker for å finne deg.

    Her er det viktig å gjøre seg noen tanker om det er de riktige søkeordene eller om du kanskje er for avhengig av én trafikkilde. Mange har svidd seg på å få all trafikken fra en samarbeidspartner og så forsvinner plutselig hele inntektsgrunnlaget når samarbeidet opphører.
  • Internsøk. Hva er det folk søker etter inne på ditt nettsted? Internsøk-rapporten forteller deg hva folk leter etter som de ikke finner via navigasjon. Kanskje er det et produkt du bør ta inn? Kanskje er det et produkt du allerede har, men som du kaller noe annet?
  • Teknologi (nettleser). Finn ut hvilke nettlesere kundene dine bruker. Hvis 30% bruker Chrome MÅ du sørge for at nettsidene dine fungerer optimalt i den nettleseren.
  • Mobil og oversikt. Denne rapporten viser bare hvor mange som kommer fra PC og hvor mange som kommer fra mobil (inkludert nettbrett). Ved å se på utviklingen over tid vil du lettere kunne illustrere hvor viktig det er å ha mobiltilpassede sider.
  • Netthandel – oversikt. Dette krever at du har satt opp e-commerce tracking. Netthandelrapporten gir en rask oversikt over hvilke produkter som selger best på nett og du kan raskt dykke ned i enkeltområder. Bruk blant annet til: 
    • Finn produktsidene til bestselgerne og de som ikke selger så bra – Sammenlign og se om det er noe de dårlige kan lære av de gode.
    • Se om det er enkelte produkter som rett og slett ikke selger på nett (Og som du kan la være å bruke markedsføringskroner på?)
    • Finn ut hvilke produktkategorier som selger mest. Kan du finne flere produkter innen den kategorien?
    • Se hvor trafikken som kjøper kommer fra? Kommer den fra Facebook bør du kanskje legge litt mer krutt der, og kommer den fra søk bør du kanskje jobbe enda mer med SEO?

De fleste webanalyseverktøy har flere rapporter det er mulig å se på. Vi anbefaler å bruke litt tid på å skreddersy rapportene til akkurat det du trenger for å ta de beslutningene som gir utslag i økt salg.

Du kan lese mer om våre netthandelstjenester her, og følg oss gjerne på LinkedIn om du vil - så holder du deg alltid oppdatert på våre nye tjenester, råd og kundehistorier innen netthandel. Ønsker du heller spesifikke råd om netthandel, kan du kontakte oss. 

Kontakt oss