Bruk av teknologi for skreddersydde kundeopplevelser er viktig

- De beste nettbutikkene tar i bruk data og teknologi for å gi kundene en mer personalisert handleopplevelse. Det sier Johan Holgersson som leder juryen som skal kåre «Årets nettbutikk», «Årets stjerneskudd» og «Årets veiviser» på Logistikk- og netthandelsdagen Load18. 

Gi kundene veiledning og tips basert på deres tidligere adferd

- Netthandelen vokser kraftig hvert år og parallelt blir nettshopperne mer erfarne. De forventer stadig mer av kjøpsopplevelsen, sier Johan. Nettbutikkene som leder an i konkurransen om å bli årets beste, er de som tar i bruk kundedata og gir en tilpasset kjøpsopplevelse med veiledning og tips basert på deres tidligere kjøpshistorikk.

Johan Holgersson
VP Marketing & Digital Business Development Johan Holgersson er Juryformann til juryen som skal dele ut priser i de tre ulike kategoriene på LOAD.18.

Kunder er lojale til god funksjonalitet og -opplevelse

- Det viktigste vi ser etter når vi gjør kåringen er en helhetlig og gjennomtenkt nettbutikk, sier Johan. Funksjonaliteten i butikken skal legge til rette for kjøpsmulighet, tilby kjøpshjelp og gjøre det enkelt for kunden å gjennomføre kjøpet. Dette er den funksjonelle byggestenen. Utover det bør butikken legge til en opplevelsesdimensjon og aktivere og appellere til kundens hjerte. Kombinasjonen av dette bygger konvertering, lojalitet og gjenkjøp.

Kategorier som nettbutikkene vurderes etter

  • Kjøpsopplevelsen – så er det førsteinntrykket når man kommer inn i nettbutikken, hvordan de gir kjøpshjelp gjennom hele prosessen fra start til levering og retur samt kundeservice.
  • I det operasjonelle perspektivet vurderes butikkens effektivitet i forhold til å drifte virksomheten på en god måte, deres evne til å ta i bruk ny teknologi og om de faktisk har hatt vekst den siste tiden.
  • I Markedsføringsperspektivet vurderer vi hvordan de klarer å utnytte egne- og kjøpte kanaler til å skape interesse og engasjement for butikken eller tilbudet.
  • Det innovative perspektivet handler om i hvilken grad de klarer å gjøre kjøpsopplevelsen bedre med bruk av ny teknologi og igjennom dette gi tilbud og veilede sine kunder på en god måte. Les hva forbukereksperten Steven Van Bellegham mener at er smart for nettbutikker å gjøre

I tillegg så vil vi vurdere utviklingen hos Årets Stjerneskudd.

Sosiale medier stadig viktigere for å drive trafikk

- Butikkenes bruk av sosiale medier og influencers utmerker seg spesielt det siste året når det gjelder teknologisk utvikling, fortsetter Johan. Dette blir stadig viktigere for å drive trafikk og salg. Videre ser vi at utviklingen innenfor filtrering og smarte søk har akselerert.

Service er et område til forbedring i dag

- Når det gjelder service-aspektet, så ser vi at nettbutikkene har en del å gå på. Kunder vil gjerne ha svar på spørsmål i kjøpsøyeblikket som gjerne er utenfor vanlig kontortid. Da er det viktig å bruke for eksempel en chat-funksjon eller møte konsumentene i sosiale kanaler.

- Å vise leveringsalternativer tidlig i kjøpsprosessen er også viktig. Gi gjerne kunden enkel og grei informasjon om hvor raskt man kan få varen så tidlig som mulig i kjøpsprosessen. Det bygger tillit og vil etter all sannsynlighet påvirke konverteringen positivt. Her kan du lese mer om hvordan kunden din egentlig vil ha varen levert