Kjennskapen til Black Friday har økt drastisk siden den ble lansert i Norge i 2010. I 2016 kjente 94 prosent av landets befolkning til Black Friday*. Dette stiller helt nye krav til deg som driver nettbutikk. 

– Basert på disse tallene er det all grunn til å tro at svært mange netthandelskunder har sirklet inn denne dagen i år, og vil ha store forventninger. Noen nettbutikker ble nok tatt litt på senga i fjor, i form av køer på nett. Flere fikk dessuten så mange bestillinger at varene kom sent ut, noe som resulterte i lang ventetid for å motta det man hadde kjøpt. Jeg vet at forberedelsene til årets største handledag har vært gode i år. Skulle det likevel skje noe uforutsett, er god kundedialog viktig. Ikke minst er det svært viktig å informere kunder om eventuelle forsinkelser, og når de kan forvente å få varene levert, sier divisjonsdirektør for E-handel og logistikk i Posten Norge, Gunnar Henriksen.

Ifølge Bring Research vil 6 av 10 gjerne vite når de kan forvente å få levert varene de har bestilt. Mange starter dessuten julegaveinnkjøpene på Black Friday, og 71 prosent av kundene mener at forlenget retur og byttefrist er viktig.              -Dersom du tilbyr en utvidet frist, er det viktig å få dette budskapet tydelig frem. Det er et godt salgsargument, som bør være synlig med det samme man klikker seg inn i nettbutikken. Det vil gi mer fornøyde kunder, og mindre trykk på kundeservice, sier Henriksen. 

Tall fra Bring Research viser at 25 prosent av kundene handler i nettbutikker de ikke har handlet hos før på Black Friday. Denne dagen er derfor en gyllen mulighet til å tiltrekke seg nye kunder. Gode tilbud er med på å lokke kunder inn i nettbutikken, men flere faktorer bør være på plass for å få kundene til å gjennomføre kjøpet. Vi gir deg derfor våre beste tips til hvordan man kan bruke levering og retur til å skape gode opplevelser og vinner nye kunder:

  • 9 av 10 sjekker leveringsvilkår når de skal handle i en ny nettbutikk. De sjekker pris, leveringstid og hvor varen blir levert. Gjør denne informasjonen lett tilgjengelig for kundene i din nettbutikk, for å sikre at de gjennomfører kjøpet.
  • 7 av 10 mener forlenget bytte- og returfrist er viktig; spesielt i forbindelse med julegaveinnkjøp. Utvidet frist er et godt salgsargument som bør komme tydelig frem i nettbutikken.
  • 6 av 10 sjekker returvilkår før de handler i en ny nettbutikk. At returen er enkel å gjennomføre, er viktig for kundene. Legg ved returlapp, bruk emballasje det går an å gjenbruke og gi rask kreditering av kundens penger ved retur.
  • Tilby leveringsvalg som forenkler hverdagen og julehandelen for kunden:
    • La kunden velge hvordan de ønsker varene levert
    • Tilby hjemlevering -30 prosent ønsker seg hjemlevering i forbindelse med julehandelen
    • Tilby ekspresslevering - 31 prosent ønsker mulighet for ekspresslevering i forbindelse med julehandelen

*Ifølge en undersøkelse utført av YouGov 2016.

Flere gode tips i Bring Research