Gjør nettbutikken klar til Black Friday

Gjør nettbutikken klar til Black Friday

Det begynner å bli på tide å forberede nettbutikken til Black Friday og jul, årets kanskje viktigste handelsperiode for de fleste som selger på nett til privatmarkedet. Er du klar? Her gir vi deg noen tips til hvordan du kan forberede nettbutikken din for denne salgsfesten.

En kvinne lener seg smilende over et bord og pakker en genser i julegave
Publisert 26.10.2020 Sist oppdatert 19.09.2023

Black Friday har blitt et stort og etablert fenomen, og konkurransen om nettkundene er stor. Flere og flere velger å handle på nett, da det oppleves som enklere og mer fleksibelt enn å handle i fysiske butikker. De slipper å stå i kø, varene er lettilgjengelige og utvalget stort. Muligheten for å gjøre en god deal er også en viktig grunn for mange. 

For å holde deg oppdatert på hva som er viktig for nettkundene gjennomfører vi jevnlige undersøkelser blant skandinaviske forbrukere - Bring Research. Black Friday undersøkelsen ble gjennomført i 2022. Da svarte 19% at de kun handlet i fysiske butikker i denne perioden. Det betyr at nettbutikkene allerede har et godt grep om Black Friday. I en økonomisk usikker tid vil gode tilbud være enda mer attraktive for kundene. Betyr det at enda flere vil handle under Black Friday? 

Stort potensial for mersalg

I 2022 var det 47% som benyttet seg av tilbudene under Black Friday, noe som betyr at det fremdeles er et stort potensial for å selge enda mer på nett. 

Det er likevel delte meninger bland kundene om Black Friday. Mange mener at det fremmer overforbruk og at det er lite miljøvennlig. Det oppleves også som stress og mas blant noen, og mange sier at de ikke stoler på tilbudene som gis. Dersom nettbutikkene ønsker å selge mer til flere kunder, er det viktig å være klar over disse motargumentene.

Når kampen om kundene og kronene er ekstremt stor denne perioden, hva kan du da gjøre for å tiltrekke deg både nye og gamle kunder?

mann_netthandel_sport
Black Friday utgjør en stor del av den totale omsetningen for mange nettbutikker.

Viktig å skape trygghet

Kundene som velger å handle på nett, forventer seg andre ting enn de som kun handler i fysiske butikker. Nettkundene er ute etter å spare tid og penger, unngå stress og køer. De ønsker valgmuligheter og fleksibilitet.  

Vår kundeinnsikt viser at det er enda viktigere at nettbutikkene imøtekommer kundenes behov i høysesongen frem mot jul, og gjøre de trygge. Det handler bl.a. om å gi relevant informasjon til kunden gjennom hele kjøpsprosessen. Visste du for eksempel at rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i julen enn resten av året?

Kommunikasjon er nøkkelen

  • Kun 4 prosent handlet noe på impuls mens de var på nett eller i en fysisk butikk under Black Friday i 2021.
  • 65 prosent svarte at mesteparten av det de kjøpte var ting de hadde planlagt å kjøpe, og at de søkte etter gode tilbud.

Derfor er det viktig å kommunisere med kundene i god tid før salgsperioden, for å gjøre de oppmerksomme på de tilbud du skal ha. Da mange oppga at de ikke stolte på tilbudene i denne perioden, er det smart å tydeliggjøre før- og etterpriser som kundene kan stole på.

Tidligere viste våre undersøkelser at de fleste handlet til seg selv under Black Friday perioden, nå handler de like mye julegaver. Det kan derfor lønne seg å differensiere kommunikasjonen mot de som handler til seg selv, og de som kjøper gaver.

Sørg for å skape en friksjonsfri kjøpsopplevelse! Det gjør du gjennom å holde kundene dine informert hele veien frem til at varen har blitt levert.

Finn kanaler som er tilpasset din målgruppe 

Bring Research-undersøkelsen viser at kundene bruker mange kanaler for å finne det perfekte tilbudet på Black Friday. De fleste (31 prosent) fant sine deals ved å gå direkte til nettbutikken, men også nyhetsbrev og medlemstilbud var utløsende triggere for kjøp. 19 prosent av de spurte fant veien til til sine gode deals via Google og andre søkemotorer. Tenk derfor på at du kommuniserer dine tilbud via ulike kanaler i forkant av selve salgsperioden.

postbud leverer på døren
Hjemlevering er mye viktigere for kundene i julen.

Utvid returfristen og tilby hjemlevering

Hva vektlegger kundene når de handler julegaver på nett? Hele 76 prosent mener at utvidet returfrist er viktig. Det er ikke så rart siden så mange som 60 prosent starter julehandelen allerede på Black Friday. Dette gjelder uansett alder og kjønn. Utvidet returfrist må vises tidlig i kjøpsprosessen. Det trygger kundene dine, og øker sannsynligheten for at kjøpet gjennomføres.

Leveringsalternativer som rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i juleperioden enn resten av året. Av de spurte mener

  • 45 prosent at det er viktig å få varene levert raskt (0-2 dager)
  • 60 prosent ønsker å benytte hjemlevering.

Dette betyr at dersom du ikke har dette som leveringsalternativ i nettbutikken, kan det være smart å tilby dette i denne perioden.

Med tjenester og alternativer som er tidsbesparende og forenkler hverdagen, gir du merverdi til dine kunder!

Oppsummert - Slik gjør du deg klar til Black Friday, 8 kjappe tips:

  1. Sett fokus på smart og trygg Black Friday-handel isteden for personlig forbruk. Å oppfordre til overforbruk kan gi en bismak hos mange kunder.
  2. Kommuniser i god tid for å gjøre kundene oppmerksom på nettbutikkens tilbud under Black Friday.
  3. Benytt flere steg i gaveguiden for å få frem dine Black Friday-budskap. Det kan gi deg salget fremfor konkurrentene.
  4. Skap tillit ved å være transparent med før- og etterpriser
  5. Kjør ulike budskap til de som handler til seg selv og de skal kjøpe gaver.
  6. Hold kundene dine informert underveis, frem til at varen har blitt levert.
  7. Tilby smidige bytte- og returordninger
  8. Pass på at du har de riktige leveringsalternativene på plass, som ekspress- og hjemlevering.

Vil du vite mer om hva som viktig for kundene under Black Friday og julehandelen?

Vi håper vår gaveguide kan inspirer deg til å vinne de digitale kundene denne julen. 

Del artikkel