For femte år på rad har det norske folk stemt frem sine nettfavoritter. Hele 82 000 stemmer kom inn i Posten og Brings kåring av Norges beste nettbutikker. Nytt av året er at netthandelsprisen Folkets Nettfavoritt deles opp i to kategorier – store bedrifter og små/mellomstore. I skarp konkurranse med over 1400 andre nettbutikker stakk BliVakker av med seieren for store bedrifter og Coverbrands for SMB-markedet. 

Stort mangfold av nettbutikker
- Det er en utrolig bragd av BliVakker å bli kåret til Folkets Nettfavoritt tre år på rad. Både de og Coverbrands burde inspirere mange andre nettbutikker som ønsker å lykkes, mener e-handelsdirektør Gunnar Henriksen.

Det var skjønnhets- og velværebransjen som dominerte i år, men også butikker som selger sportsutstyr, elektronikk og klær var blant topp ti.

De ti nettbutikkene som fikk flest stemmer i hver kategori, har blitt testet av et uavhengig brukerpanel hos IPSOS. Folkets stemmer teller 60 prosent og testen 40 prosent. Vinnerne scorer høyt på tydelig produktinformasjon, anbefalinger om andre relevante produkter, flere leveringsalternativer og brukervennlighet.

- Vi ønsker å synliggjøre det store mangfoldet av både nystartede og veletablerte nettbutikker i Norge gjennom å dele ut Netthandelsprisene. I dag bistår vi butikker som driver kjøp og salg over hele verden. Teknologi, handelen og mulighetene som ligger i dette er grenseløs, sier Henriksen.

Glade prisvinnere

Prisene ble delt ut på netthandelskonferansen NXT den 30. mai. Årets vinnere er svært stolte over å ha kapret tittelen Folkets Nettfavoritt i sine respektive kategorier.

- I ti år har vi levd for våre kunder, og for tredje år på stemmer de oss frem som vinnere av Folkets Nettfavoritt. Det er så gøy, og vi er veldig ydmyke og takknemlige, sier Sales and marketing director i Brandsdal Group, Lene Johansen.

Makeup-artist Erlend Bratland i Coverbrands stemmer i:- Det er veldig gøy, men veldig naturlig! Vi sloss mot mange gode konkurrenter, men det er deilig å nå til topps! jubler Bratland.

 
FAKTA: Slik kåres vinnerne

  • Alle nettshoppere har denne våren kunnet stemme på sin nettfavoritt på posten.no/nettfavoritter
  • De 10 butikkene med flest stemmer i hver kategori gikk videre til en brukertest i regi av IPSOS.
  • Brukerpanelet testet nettbutikkene for bl.a. brukervennlighet, antall leveringsalternativer, returordninger, betalingsløsninger, kundeservice, enkelhet, mobiltilpasning og enkelhet
  • Alle norske nettbutikker med minst en stemme under kåringen, har gått videre i kåringen av de øvrige netthandelsprisene som deles ut under LOAD.17.

Mer om LOAD