Rekordshopping på fjorårets Black Friday

Rekordshopping på fjorårets Black Friday

Aldri har så mange forbrukere handlet på Black Friday som i 2020, men handlet de mest i fysiske butikker eller foregikk handelen digitalt?

Fjoråret ble et år preget av koronapandemien, og førte til at den nordiske netthandelen tok et byks som følge av hjemmekontor og smittevernstiltak. I kjølvannet av Black Friday gjennomførte vi i vinter en undersøkelse blant skandinaviske forbrukere hvor vi tok temperaturen på handlevanene under den globale handledagen.

  • Valgte flere å handle fra sofaen i år?
  • Hva handlet de?
  • Og hvordan foretrakk nettkundene å få pakkene sine levert denne gang?

Stadig flere handler på Black Friday

Undersøkelsen viser at i alle tre skandinaviske land var det en økning i antall personer som handlet på Black Friday i 2020 sammenlignet med året før. I Norge fortsetter kurven for shopping i denne perioden å stige, og i 2020 økte andelen personer som handlet med ca 5% sammenlignet med året før. 

44% handlet på Black Friday 2020 sammenlignet med 42% i 2019.
Søylene viser sammenligning mellom antall kunder som handlet på Black Friday 2020 versus 2019.

I undersøkelsen spurte vi også hvem forbrukerne hadde handlet til; handlet de til seg selv og sin familie, eller var det julegaver? Resultatet viser at det var helt jevnt fordelt mellom disse to valgene. Det var dermed en liten økning i julegaveinnkjøp på Black Friday i Norge for 2020 sammenlignet med 2019, da det var et flertall av de som kun handlet til seg selv.

Nettet - det foretrukne valget

Et av spørsmålene det var knyttet stor spenning til i et pandemi-preget år, var hvordan fordelingen mellom netthandel og handel i fysiske butikker ville bli under Black Friday denne gang. Undersøkelsen viser, kanskje ikke helt overraskende, at det har vært en nedgang i handel i fysiske butikker, og den foretrukne kanalen for å handle under Black Friday i 2020  ble nettbutikkene. 

Hvor handlet du på Black Friday? Kun fysiske butikker Kun nettbutikker Begge deler
2020 20% 52% 28%
2019 26% 48% 26%

Les hvordan to netthandelseksperter mener pandemien har påvirket netthandlernes preferanser for mer bærekraftig netthandel.

Få impulskjøp

Som ved Black Friday tidligere år, viser undersøkelsen fra 2020 at et stort flertall av de som handlet allerede hadde planlagt sitt innkjøp i forkant. At det i mange tilfeller var et tilbud de hadde gått og ventet på. Kun 1 av 10 svarte at det de handlet var mersalgsvarer som de hadde funnet i butikken eller i nettbutikken mens de allerede var inne for å handle. De aller fleste holdt seg til planen.

På spørsmål om hvor respondentene fant tilbudene de benyttet seg av, svarte flest at de fant dem ved å gå rett til nettbutikken for å se etter tilbud. Sammenlignet med 2019 viser det seg også at et økende antall kunder fant tilbud via Google eller andre søkemotorer.

Flest henter selv

Selve leveringen har blitt en stadig viktigere del av kjøpsopplevelsen for de som handler på nett. Over halvparten av deltakerne i undersøkelsen svarte at de foretrekker å hente pakkene sine selv på et utleveringssted, for eksempel på postkontor, pakkeboks eller et utleveringssted.

post i butikk
Post i butikk er det foretrukne leveringsvalget i undersøkelsen fra Black Friday handelen 2020

En av fem svarte at de foretrekker å få pakkene levert i postkassen, og det er det nest mest populære alternativet. Deretter følger hjemlevering som det tredje mest foretrukne alternativet. 

Utleveringssted Pakkeautomat Postkassen Hjem på dagen Hjem på kvelden Øvrig
53% 2% 24% 5% 6% 10%

Les om hvordan hjemlevering har mer enn doblet seg som leveringsvalg hos nettshoppere i Skandinavia.

Når det gjelder mottak av pakker fra Black Friday bestillinger så var 8 av 10 fornøyde med leveringen. Selv om det var et enormt press på logistikkselskapene under denne perioden, med rekordvolumer som skulle distribueres, så har aktørene på markedet lykkes godt med sine leveringer, og opprettholdt fornøyde kunder.

Black Friday oppsummert

Hvordan kan du dra nytte av denne innsikten? Det finns et stort potensiale for å øke ditt salg under Black Friday. Her kommer noen tips som kan hjelpe deg i gang:

  • Forbered deg i god tid før salgsperioden, og finn en god strategi for din butikk. Stadig flere kunder velger å handle under Black Friday og ta del av gode tilbud. 
  • Differensier markedsføringen din slik at den ikke kun handler om å kjøpe julegaver. Tallene viser at veldig mange handler også til seg selv i denne perioden.
  • En voksende del av forbrukerne handler på nettet på Black Friday, så sikre deg at nettbutikken er klar for salget. Det betyr blant annet at dine tilbud er godt synlige og at nettbutikken ditt teknisk sett takler den økte trafikken som vil komme.
  • De fleste som handler på Black Friday har allerede planlagt hva de skal kjøpe, så pass på at du kommuniserer dine gode tilbud og deals i god tid før selve handledagen.
  • Tilby flere ulike leveringsalternativ, slik at det ikke blir en showstopper om kundene ikke finner en leveringsmåte som passer deres ønsker og behov.

Ønsker du mer innsikt om skandinaviske nettkunders handlevaner?

Les siste rapport fra Bring Research som holder deg oppdatert på kjøpsatferd innen netthandel.

Del artikkel