Langt flere nettbutikker bør bruke influencers, i sin markedsføring. Såkalte micro-influencers har ofte høy troverdighet og gir mye for pengene, mener en av Norges fremste eksperter på området, Lauga Oskarsdottir.

Les mer om tips og trender innenfor netthandel

Micro-influencers rimeligere og med god effekt

For mange mindre og mellomstore nettbutikker kan det imidlertid fort bli kostbart å benytte seg av de største navnene. Prisen for markedsføringen henger gjerne sammen med hvor mange følgere profilen har. Det er her micro-influencers kommer inn.

Disse har ofte færre enn 30 000 følgere, og gjør det mulig å markedsføre seg i sosiale medier til en langt lavere pris, ofte også med vel så god effekt.

 - Det er helt åpenbart et stort potensiale i micro-influencers. De oppfattes ofte som mindre kommersielle blant følgene sine, de har færre avtaler, noe som gjør at de legger enda mer av seg selv i samarbeidet og skaper godt innhold, forklarer den erfarne eksperten på opinionsledermarkedsføring.

Enkel «gjør-det-selv» løsning

Hun trekker frem den norske tjenesten inzpire.me som et godt eksempel hvor merkevarer kan finne «sine» micro-influencers. Her er mer enn 10 000 bloggere samlet. Disse har følgere med en rekke forskjellige interesser utover de «tradisjonelle bloggetemaene.»

Her kan du enten selv kontakte bloggerne som blir anbefalt deg etter du har oppgitt ditt mål med markedsføringen eller de kan hjelpe deg som mer tradisjonelle agenter.

På LOAD.17 la hun frem tall for å underbygge hvorfor denne type markedsføring er så effektivt:

  • 86 % av kvinner søker råd og inspirasjon i sosiale medier før de gjør et kjøp
  • 71% av forbrukerne foretar mer sannsynlig et kjøp basert på en anbefaling i sosiale medier.
  • 79 % av tenårige Youtube-abonnenter stoler mer på opinionsledere enn de tradisjonelle kjendisene.

Som alltid med alle typer markedsføringsaktiviteter er det ifølge Lauga viktig å vite hva du ønsker å oppnå med et slikt samarbeid. Ønsker du å bygge merkevaren din, utløse salg eller er det andre behov samarbeidet skal løse?

Les mer om tips og trender innenfor netthandel

Blogg mest effektive sosiale kanal

- Identifiser hvilke opinionsledere som dine kunder ser opp til og søker inspirasjon hos. Har du en nettbutikk kan opinionsledere brukes til andre ting enn kjøpt omtale. De kan ha en ambassadørfunksjon, vise frem produktene dine og hvordan de kan brukes – også på dine egne nettsider og sosiale kanaler, sier Lauga Oskarsdottir.

Akkurat nå er de mest effektive sosiale kanalene ifølge henne blogger, tett fulgt av Facebook, Youtube og Instagram.

Her er Laugas tre beste råd:

  1. Vær tilstede der målgruppen deres oppsøker informasjon og inspirasjon, ikke ved siden av.
  2. Ikke fokuser kun på de store profilene. Det er et stort potensiale i micro-influencers. Mange av byråene tilbyr nå også dette. Du kan også forsøke deg selv på den norske nettjenesten, www.inzpire.me. De kobler brand sammen med micro-influencers.
  3. Ikke legg for mange føringer. Vær tydelig på hva målsetningen med samarbeidet er, men gi også profilen rom for å bestemme hvordan det skal formidles.