eFrokost: Hvordan vinner du nettkundene i 2020?

Amazon, mulighet eller trussel? Hvordan kan mindre nettbutikker sameksistere med de største på nett? Hvor stor rolle vil kundelojalitet spille fremover for å posisjonere seg? Dette er tema vi skal snakke om på årets første eFrokost. Velkommen til oss 28. januar 2020!

Det er ingen hemmelighet at kundetilfredshet er nødvendig for lønnsomhet og vekst, og at det koster mye mer å skaffe nye kunder enn å holde på eksisterende. Men hva gjør de som har mange lojale kunder, og er det her kampen om markedsandeler i 2020 vil stå? På årets første eFrokost gjør vi et dypdykk i hva ekstremfokus på fornøyde kunder kan bety for vekst og omdømme. Som vanlig deler vi også med oss av ny og nyttig innsikt om e-handel, levert av Bring Research.

Program for eFrokost 28. januar 2020

Vår eFrokost er nå fullbooket!

powered by Typeform

Agenda
08:00 Registrering, kaffe og frokost
08:40 Ny innsikt fra Bring Research, ved Kjersti Pedersen:

Amazon bygger sitt imperium på fornøyde kunder, og har allerede på kort tid tatt 50% av det tyske e-handelsmarkedet. Hva synes de tyske forbrukerne om Amazon?

09:00 Mistillit i det digitale rom; Hvordan kan kunder vite at ditt nettsted er ekte?

Falske nettsider blir det stadig flere av, med ID-tyverier og svindel som konsekvens. Lise Ringvold Kristoffersen, Produkteier i Buypass kommer og forteller om hvordan du med enkle grep kan synliggjøre trygghet og sørge for at dine kunder har tillit til deg og din nettside.

09:25 Posten presenterer spennende leveringskonsept

20. januar ble Pakkeboks lansert. En ny generasjon pakkeautomat der dine kunder kan hente pakkene sine døgnet rundt. Anette Wiik er prosjektleder for Pakkeboks i Posten Norge. Hun forteller hva som skiller Pakkeboks fra andre pakkeautomater, og hvordan du enkelt kan tilby dette som et leveringsalternativ i din nettbutikk. 

09:40 Slik fikk Elkjøp 450.000 medlemmer til sin kundeklubb de 2 første månedene:

Michelle Skageng, CRM spesialist i Elkjøp, forteller om bakgrunn og ambisjoner for satsingen på kundeklubb, og hvilke erfaringer de har gjort seg siden oppstart.

10:00 Slutt på eFrokost
10:15 ePrat (til ca. 11:00)

ePrat er en fasilitert diskusjon på tvers av bransjer, der vi sammen diskuterer reelle problemstillinger tilknyttet netthandel. 

Slik fikk Elkjøp 450.000 medlemmer til sin kundeklubb de første 2 månedene.

Lojale kunder er de mest lønnsomme kundene. Men hvordan skape lojalitet i et marked som er presset både på pris og margin?

I oktober 2019 lanserte Elkjøp sin kundeklubb. CRM Specialist i Elkjøp, Michelle Skageng, forteller om deres erfaringer med kundeklubb så langt og deres strategi for å tiltrekke seg og beholde eksisterende kunder.

Portrettbilde av Michelle Skageng
Michelle Skageng

Michelle Skageng er CRM Specialist og har ansvar for alle CRM aktiviteter i Elkjøp for B2C og B2B.
_

 

Mistillit i det digitale rom. Hvordan kan kunder vite at ditt nettsted er ekte?

Flere undersøkelser viser til en kraftig økning av falske nettsider. Dette bidrar dessverre til at fler og fler utsettes for ID-tyveri og svindel på nett. De kriminelle blir stadig mer utspekulerte i sine metoder for å lure personer til å betale eller gi fra seg personlige data.

Hvordan kan dine kunder se forskjell på en falsk og en ekte nettside? Lise Ringvold Kristoffersen fra Buypass forteller hvordan du kan sørge for å presentere ditt nettsted som sikker og pålitelig, slik at dine kunder får tillit til deg. I kampen om markedsandeler kan dette være ditt viktigste konkurransefortrinn.

lise_ringvold_buypass_liggende
Lise Ringvold Kristoffersen, Buypass

_

Hva kan du lære av markedsledere som Amazon?

Amazon har på kort tid tatt halvparten av det tyske e-handelsmarkedet. Hvorfor har det blitt slik, og hva synes tyske forbrukere om å handle på Amazon? Det ønsket vi å finne ut av! Kjersti Pedersen presenterer en rykende fersk undersøkelse der vi har snakket med  tyske forbrukere. Her får du god innsikt i hvorfor de er så fornøyde, og hva som blir viktig for å lykkes på nett i 2020.

Portrettbilde av Kjersti Pedersen
Kjersti Pedersen

Kjersti Pedersen er ansvarlig for Bring Research. Bring Research tar i samarbeid med Ipsos Norge frem forbrukerundersøkelser på jevnlig basis blant nettkunder i Skandinavia.
_

Hvorfor forlater kundene handlekurven i nettbutikken?

Levering er en viktig faktor til at kunder ikke gjennomfører kjøp i nettbutikkene. I følge Bring Research ser 9 av 10 etter leveringsalternativer når de kommer inn i en ny nettbutikk. Kundene er i førersete og forventer levering der de er, til enhver tid.

Posten Norge AS har derfor plassert ut en ny generasjon pakkeautomater rundt der folk er og der folk bor. I perioden januar til juni 2020 vil vi teste tre områder i og utenfor Oslo. Pakkeboksene kan stå utendørs, og lukene åpnes enkelt med bluetooth på mobilen. Kundene slipper å forholde seg til åpningstider og kan hente pakkene sine til alle døgnets tider.

anette_posten
Anette Wiik, Posten Norge

Anette Wiik, forretningsutvikler i Posten Norge, forteller om hvordan du enkelt kan tilby dette som et leveringsalternativ til dine kunder allerede i dag, og hva som skiller Pakkeboks fra andre pakkeautomater. 
_


27.01.20