eFrokost 28. januar: Hvordan vinner du nettkundene i 2020?

Et hundretall deltakere dukket opp på årets første eFrokost i Posthuset for å få med seg litt faglig påfyll til morgenkaffen. Tema som ble tatt opp var: Amazon, mulighet eller trussel? Hvordan kan mindre nettbutikker sameksistere med de største på nett? Hvor stor rolle vil kundelojalitet spille fremover for å posisjonere seg? Det ble også satt fokus på nettsikkerhet, og hva nettstedene kan gjøre for å vise kundene at de er i trygge hender.

Det er ingen hemmelighet at kundetilfredshet er nødvendig for lønnsomhet og vekst, og at det koster mye mer å skaffe nye kunder enn å holde på eksisterende. Men hva gjør de som har mange lojale kunder, og er det her kampen om markedsandeler i 2020 vil stå?Dette ønsket vi å sette fokus på for årets første eFrokost, og vi kikket nærmere på hva ekstremfokus på fornøyde kunder kan bety for vekst og omdømme. Som vanlig delte vi også med oss av ny og nyttig innsikt om e-handel, levert av Bring Research.

Bring Research; Amazon - mulighet eller trussel?

Amazon bygger sitt imperium på fornøyde kunder, og har allerede på kort tid tatt 50% av det tyske e-handelsmarkedet. Mange mener at Amazon nærmer seg en etablering i Skandinavia, og der noen frykter dette mens andre ser det som en spennende mulighet. En ny rapport fra Bring Research viser hva de skandinaviske og tyske e-handelskundene synes om å handle på Amazon. Kjersti Pedersen fra Bring tok deltakerne gjennom noen av funnene i rapporten, bl. a. forskjellen mellom de skandinaviske og tyske Amazon-kundene. 

I Tyskland handler nesten "alle" nettkunder på Amazon. Kundene i rapporten anslår at de gjør ca. 6 av 10 av sine nettkjøp på Amazon. Hva er det som kundene liker så godt ved Amazon, og hvorfor har de så høy andel tilbakevendende kunder. Dette ble presentert av Pedersen, sammen med konkrete tiltak til hva skandinaviske nettbutikker kan gjøre, både for å øke sin konkurrenskraft i forhold til store nettaktører, men også hvordan man kan bruke f.eks. Amazon som en ekstra salgskanal. 

Her kan du se hele foredraget fra Kjersti Pedersen, Bring Research.

Hvordan kan kundene vite at ditt nettsted er ekte?

Falske nettsider blir det stadig flere av, med ID-tyverier og svindel som konsekvens. Lise Ringvold Kristoffersen, Produkteier i Buypass besøkte eFrokosten og fortalte både om hvordan denne svindelen kan se ut, men også om hvordan du med enkle grep kan synliggjøre trygghet og sørge for at dine kunder har tillit til deg og din nettside.

Politiets undersøkelser og mørketall viser at det nordmenn frykter mest er phishing og andre former for sosiale manipulative angrep. Derfor er det svært viktig, og i seg selv en konkurransefordel, å vise brukerne riktig nivå av sikkerhetsdokumentasjon for sitt nettsted. Kristoffersen gikk igjennom hvilken type sertifikat og hvilken grad av informasjon nettbutikkene bør ha på plass for å gjøre kundene trygge på at nettbutikken er ekte og sikker.

Se foredraget fra Lise Ringvold Kristoffersen, Buypass

Pakkeboks, en ny generasjon pakkeautomat

Anette Wiik, prosjektleder for Pakkeboks i Posten Norge kom innom for å fortelle om de nye pakkeautomatene som gjør at nettbutikk-kunder nå kan hente ut pakkene sine døgnet rundt. Automatene klarer seg helt uten strøm og kommuniserer via bluetooth. Hun fortalte om hva det er som skiller denne typen pakkeautomat fra de tidligere, og hvordan deltakerne i salen raskt kan få på plass dette leveringsalternativet i sine nettbutikker.

Se foredraget om Pakkeboks, ved Anette Wiik.

Slik fikk Elkjøp 450.000 medlemmer til sin kundeklubb de 2 første månedene

Michelle Skageng, CRM spesialist i Elkjøp, fortalte om bakgrunn og ambisjoner for satsingen på Elkjøps kundeklubb, og hvilke erfaringer de har gjort seg siden oppstart. Hun viste eksempler på hvordan de har gjort en omstilling fra å være et produktorientert selskap til å bli et kundeorientert selskap med fokus på å være personlige og relevante til enhver tid. 

Skageng delte med salen hvordan Elkjøp har jobbet med markedsføringen i alle steg av etableringen av kundeklubben. - Det er viktig å ha en strategi som i bunn og grunn bygger på kundenes ønsker og faktiske behov, sa Skageng og avsluttet med å gi publikum fire konkrete råd for å oppnå suksess med kundeklubb.

Få med deg Key take aways fra Elkjøps CRM-spesialist Michelle Skageng!


10.02.20