Sikre deg plass på Load og hør Steven Van Belleghem sitt foredrag «the customer the day after tomorrow

Hva er egentlig kunstig intelligens?

Det er mye snakk om kunstig intelligens (Artificial Intelligence - AI) fortiden, men hva er det egentlig? Begrepet favner vidt, alt fra de enkleste oppgaver som en pc kan gjøre, til komplekse datasystemer. I nyere tid er kunstig intelligens gjerne forbundet med maskinlæring. Kombinert med stordata, statistisk analyse, robotisering og prediktiv analyse kan dette løse nær sagt det meste. Foreløpig kjenner vi kunstig intelligens som selvkjørende biler, smartphones med gjenkjenning av fingeravtrykk, Netflix med forslag til hva du skal se på basert på hva du har sett før, Facebook sine venneforslag og nettbutikker med anbefaling om relaterte produkter, bare for å nevne noen. Dette er bare begynnelsen.

Kunstig intelligens endrer kundeadferden

Kunstig intelligens vil endre måten vi handler varer på i nær fremtid. Nettshoppere blir stadig mer erfarne med de ulike brukergrensesnittene og sammenligner din butikk, produkter og tjenester med de som er flinkest.

Når kundene forventer stadig bedre kundeopplevelser og teknologien gir muligheter for nye og bedre kundereiser, hvilken strategi skal du da velge? Dette og mer vil du kunne få svar på ved å delta på Load18. Steven Van Belleghem kommer og er ekspert på digitale kunderelasjoner. Du har nå muligheten til å høre hans fantastiske foredrag «the customer the day after tomorrow». Se Steven fortelle om foredraget sitt.

Tre kundefordeler i en verden av kunstig intelligens

I foredraget gir Steven oss 3 viktige områder som netthandelsbutikker bør fokusere på for å holde tritt med kundenes forventinger:

  1. Hvordan hjelpe kundene, før de vet hva de trenger?

    Vi vil gjerne gi kunden den alle beste oppfølging i etterkant av kjøpet. Dermed har man etablert velfungerende kundeservice-sentre med medarbeidere som er klare til å hjelpe. Med Facebook og Twitter har kundeservice flyttet seg ut i sosiale medier, men er de raske nok til å svare kundene. Noen ganger kan det ta flere timer. Det holder ikke. De mest proaktive selskapene vil ta i bruk AI og effektivisere produkter og tjenester slik at de kan forutsi problemene og løse dem før kunden opplever feilen. Et eksempel på dette er bruk av sensorer som er linket til tilbydere av ulike produkter. Dette er nøkkelen til kundeservice som gis før kunden opplever feilen. Eksempel: De klassiske sentralfyringene kan bryte sammen uten forvarsel og skape masse trøbbel for brukeren. Et smart sentralfyrsystem vil kunne forutsi at et problem vil oppstå og tiltak settes i verk for å løse situasjonen. 
  2. Hyper- personalisering: Hvordan sørge for at kundene ikke lengre trenger å velge fordi du allerede vet hva de vil ha? 

    Her finnes det mange eksempler. Særlig innenfor moteverden ser vi fremvekst av muligheter for skreddersøm og personalisering, slik som for eksempel Adidas og Nike som skreddersyr sko til kundene side. Men også innenfor tjenester og kommunikasjon vil AI gjøre seg gjeldende. Vi vil se individuelt tilpassede annonser og tilbud. Data og algoritmer vet hva forbrukeren liker og hvordan de har det på en gitt dag. Dette vil lede til en spesifikk og individualisert måte å annonsere på. Antakelig vil det ikke engang oppfattes som annonsering, men kanskje mer som en vennlig oppfordring fra en venn. Se for deg at Google-assistenten din spontant kommer med forslag om en mulig avslappende aktivitet for helgen som kommer, basert på informasjon den har om din tidsagenda, hvordan du føler deg og værutsiktene der du bor.

  3. Hvordan gjøre handelen så enkel som mulig for kundene, med superenkle brukergrensesnitt? De skal ikke trenge instruksjoner, manualer og hjelpefunksjoner.

    Det europeiske businessegmentet har trykket booking.com til sitt bryst. Med 90% markedsandel er det mange som snakker godt om tjenesten. Man har spurt kundene hvorfor de er så begeistret og de nevner forhold som: Rask, personlig, enkel kansellering, ingen forhåndsbetaling, omtaler, bilder, kartløsningen, poeng-score og et stor utvalg av tilbud, som viktigste grunner til det. Det er ikke nødvendigvis slik at forbrukerne liker brandet i seg selv, men det er brukergrensesnittet de foretrekker. Den dagen det kommer en ny plattform som er billigere, raskere og bedre, vil de fleste foretrekke den nye løsningen. Det er altså brukergrensesnittet som avgjør hvor godt forbrukerne liker brandet ditt. Lojaliteten til et brand har blir nå det samme som lojalitet til det mest brukervennlige grensesnittet.

    Vil du lære mer om hvordan du skal møte de stadig mer digitaliserte forbrukerne? Sikre deg plass på Load og hør Steven Van Belleghem sitt foredrag «the customer the day after tomorrow!»