Hvordan var stemningen hos dere på Black Friday?

-Stemningen var fantastisk! Vi hadde det veldig gøy, men travelt, på jobb. Det er svært viktig å beholde kontrollen og roen på en slik dag, selv om det kan oppstå litt kaos med mange kunder som handler på én gang. Vi hadde for eksempel fire kunder som kjempet om én og samme jakke, men gjennom å bevare roen klarte vi å løse den situasjonen slik at alle ble fornøyde, sier Henriksen.

Natalie Henriksen

Henriksen forteller at de har kjørt tilbud gjennom hele den såkalte «Black Week». -Vi måtte slenge oss på den, ettersom så mange andre gjør det. Black Friday er ikke lenger bare én dag, men har blitt en hel uke. Vi merker at folk er kjøpeglade. Nettsalget har også eksplodert i år, og slik har det ikke vært tidligere.

Svært mange norske butikker har begynt med Black Friday-tilbud de siste årene, og Henriksen sier at dagen har blitt svært viktig for Kouture, men ikke bare for å selge varer.

– På grunn av tilbudene blir fortjenesten naturlig nok lavere i dag, men Black Friday bidrar til varerullering i butikkene og øker varehastigheten. Likevel er nok det aller viktigste med denne dagen muligheten til å tiltrekke seg helt nye kunder. Folk som aldri har handlet i våre fysiske butikker eller på nett før, kommer kanskje innom fordi de ser det er tilbud. Det kan være starten på varige kundeforhold.

Konkurransen om kundene er hard på nett, og det er ikke alltid lett å skille seg ut i mengden. Kouture vektlegger service i stor grad i sine fysiske butikker, og ønsker å skape unike handleopplevelser også på nett.

–Vi pakker alle forsendelsene våre selv, og legger ved små oppmerksomheter som te, takkekort og sjokolade. Personaliserte handleopplevelser på både nett og i fysiske butikker er nok en av de viktigste grunnene til at businessen vår går så bra.

Kouture er også svært fornøyde med å samarbeide med Bring om sine netthandelsleveranser. – For en relativt liten organisasjon som oss, betyr det mye å ha en så stor aktør som Bring med på laget, sier Henriksen. 

Hun avslutter med hennes tre beste tips for en vellykket Black Week:

Ha en god plan i forkant av uken. Produser uttak for sosiale medier på forhånd og ha kontroll på alt av varelager og rabattering.
Bevar roen selv om ting kan skjære seg på slike dager.
Gjør handleopplevelsen personlig – også på nett!
Ønsker du flere gode tips om netthandel? Bli abonnent på Bring Research, og få tilsendt nyttig netthandelsinnsikt fra oss!

*Bring Research er kontinuerlige forbrukerundersøkelser blant nettshoppere i Skandinavia.

Bli abonnent på Bring Research