Lagerløsningen som hjelper Oliviers

Denne lagerløsningen gjør at Oliviers & Co kan fokusere på vekst

Stadig flere får smaken på Oliviers & Cos gourmetprodukter, men bedriften opplevde voksesmerter da netthandelen økte under pandemien. Nå har de «satt ut» lager og logistikk til Bring, og kan fortsette veksten.

metallbokser med olivenolje på en hylle
Publisert 16.06.2022

– Med Brings Shelfless-løsning har vi frigjort mye tid som vi heller kan bruke på markedsføring, nettverksbygging og produktutvikling. Og vi har infrastrukturen på plass til å vokse videre, fastslår Olivier Goutaland Canal, daglig leder for Oliviers & Co Norge.

Kunne ikke vokse alene

Den franske oliven- og eddikspesialisten etablerte seg i Norge for 20 år siden, som den første i sin nisje. Siden den gang har stadig flere nordmenn fått øynene opp for produktene deres – både for smakens og sunnhetens skyld. I dag teller de seks fysiske butikker, fra Kristiansand i sør til Henningsvær i nord. Og de har planer om å åpne flere i nær framtid. 

I tillegg ønsker stadig flere å få gourmetproduktene deres i posten. I 2021 hadde nettbutikken en omsetning på 3,5 millioner kroner, som var en økning på 20 prosent fra 2019. Det ga dem imidlertid noen voksesmerter.

– Vi hadde en nettbutikk med mange manuelle prosesser, og som ikke var så stor. Da netthandelen vokste under koronaen, ønsket vi å utvikle oss , men det er tidkrevende, og noe vi ikke hadde mulighet til å gjøre alene, sier Canal.

Lønnsomt og effektivt

Han er den eneste ansatte i administrasjonen i Norge, og står for alt fra markedsføring til regnskap. Da han hørte om den helautomatiserte logistikkløsningen Shelfless, skjønte han imidlertid raskt at det var midt i blinken for dem. I februar tok de løsningen i bruk. 
 
– Shelfless er perfekt for oss. Vi trenger mye lagringsplass i høysesongene, som rundt juletider, men ellers er ikke behovet like stort. Sammenliknet med å leie lagerplass i Oslo-området, og stå for plukking og pakking selv, er dette helt klart mer lønnsomt.
 
Shelfless innebærer, som navnet antyder, at du ikke trenger egne hyller. Produktene lagres på Brings fullautomatiserte lager på Berger utenfor Oslo, og nettbutikkens ordresystem integreres med Brings lagersystemer. Det gjør at hele prosessen – fra kjøp til plukking, pakking og levering blir ivaretatt.
 
Les mer om hvordan Shelfless har forenklet logistikken for andre kunder.

oliviersansatt holder to ulike oljer i sine hender
Stadig fler nordmenn har fått opp øynene for Oliviers oljer.

Bedre kjøpsopplevelse og færre feil

– Shelfless er en lagerløsning som gjør oss mye mer effektive, og de raske leveringene og den oversiktlige sporingen gir kundene en bedre kjøpsopplevelse, forteller Canal.  
 
Når hele verdikjeden er under ett tak, og det plukkes og pakkes automatisk så snart en ordre tikker inn, blir leveringstiden kort. Full integrasjon mellom nettbutikk og lagersystem sikrer samtidig at man har full oversikt over lagervolumer og nettordrer.
 
– Når alt er automatisk, gjør vi heller ikke feil når det gjelder telling og varebeholdning. Dermed skjer det ikke lenger at kundene bestiller varer som det viser seg at vi ikke har på lager, påpeker Canal.
 
At kundene skal få den samme gode opplevelsen i nettbutikken som i den fysiske butikken, er et viktig mål for dem. 
 
– Det får vi med en profesjonell samarbeidspartner som Bring, konstaterer Canal.
 
Også bærekraft var en sentral faktor da Oliviers & Co bestemte seg for å velge Shelfless.  
 
– Produktene våre har allerede reist fra Frankrike, og da ønsker vi at den siste etappen her i Norge skjer mest mulig bærekraftig. At Bring leverer med utslippsfrie kjøretøy mange steder, er derfor viktig for oss. I tillegg pakkes produktene i pappesker med minst mulig luft.

Shelfless er en veldig god løsning. Spesielt for nettbutikker som vokser og opplever suksess, men som ikke har de riktige verktøyene og folkene til å vokse videre.

Olivier Goutaland Canal, daglig leder Olivieres & Co Norge

Den beste kundeservicen

Det skal være enkelt å integrere nettbutikken din med Brings systemer, i prinsippet er det «plug and play». Men med Oliviers & Cos gamle IT-systemer var det imidlertid ikke gjort i en håndvending. God hjelp gjorde likevel overgangen smidig.  
 
– Bring har vært veldig behjelpelige, og faktisk utviklet en egen versjon sammen med oss. Det er utrolig bra at de tilpasset seg oss, og ikke omvendt, sier Canal.
 
Han roser særlig måten Brings prosjektleder – som tilfeldigvis også opprinnelig er fransk – har fulgt dem opp og hjulpet dem. 
 
– Det er faktisk den beste kundeservicen jeg har opplevd i Norge, smiler franskmannen, og legger til:  Bring har vist stor interesse for oss og for produktene våre fra dag én. Vi får virkelig en følelse av at de ønsker at vi skal lykkes. 
 
Han er ikke i tvil om at Shelfless er veien å gå for nettbutikker som ønsker å vokse. 
 
– Det er en veldig god løsning, spesielt for nettbutikker som vokser og opplever suksess, men som ikke har de riktige verktøyene og folkene til å vokse videre.

Dette er Shelfless

  • En fulfilmentløsning som tar seg av all logistikk – fra lager, plukking og pakking, til levering og retur.
  • Enkel direkteintegrasjon mot både nettbutikksplattform og økonomi- og innkjøpssystem
  • Sene ordrefrister, og raske og fleksible leveranser – både samme dag og neste dag.

Enkelt sagt: En fleksibel og kostnadseffektiv lager- og logistikkløsning for deg som har nettbutikk. Vil du vite mer om Shelfless?

Del artikkel