- Det skal være en helt smoooth kundeopplevelse. Lagrer du kortet ditt i vår Klarna-app med Saved Cards, kan du med ett klikk betale i alle nettbutikker som bruker Klarna. Du kan også betale direkte fra kontoen din og godkjenne med mobil bank-ID, sier head of Klarna Checkout Global, Rasmus Fahlander.

Jobben hans er å skape den beste kundeopplevelsen for kundene, for igjen å øke nettbutikkens salg. Klarna har hele 2,5 millioner aktive brukere i sin portalløsning hver måned.

LOAD 2017

Flere betalingsalternativer og fraktalternativer 
Fahlander tror flere betalingsalternativer og muligheten for å velge det fraktalternativet som passer kunden best er noe av nøkkelen for nettbutikker som skal lykkes på kort sikt.

- De må naturligvis tenke på at alle løsninger, absolutt alle, skal fungere best på mobil. Uansett om du bestiller en annonse eller noe annet, så se alltid hvordan den ser ut på mobilen før PC-en. De fleste Klarna-kjøpene skjer på mobil, og andelen vokser fremdeles med 0,5 prosent hver måned, sier bankens ansvarlige for deres Klarna Checkout.

Vil tilby hele kundereiser i Klarnas eget system
Ifølge Fahlander ønsker Klarna i løpet av noen år å kunne tilby hele kundereiser for nettbutikker via sine egne systemer. 

- Vi vil tilby nettbutikker hele infrastrukturen fra kunden kommer inn i nettbutikken, blir identifisert og får råd om hvilke produkter de bør velge basert på tidligere anbefalinger, til levering og retur. Det er en stor jobb å få på plass et slikt system. Vi kan lage systemet, så kan nettbutikkene konsentrere seg om salg, sier Rasmus Fahlander. 

Alt dette skal skje via en app.

- Kunden skal kunne følge hele prosessen og få en følelse av at alt er friksjonsfritt. De skal få lyst til å handle igjen og igjen. Da er det viktig at infrastrukturen er på plass og motstanden er minimal, sier head of Klarna Checkout Global, Rasmus Fahlander.