Alle nettbutikkene som får en stemme i nominasjonskampanjen for Folkets nettfavoritt kvalifiserer seg videre til de jurybestemte prisene. Hva bør så nettbutikker gjøre for å bli Årets nettbutikk 2018?

-Prisen Årets nettbutikk er vår gjeveste utmerkelse, og går til den norske nettbutikken juryen mener gir kundene den beste kjøpsopplevelsen i alle kanaler. Nettbutikken jobber bevisst for å være ett steg foran på alle fronter, og viser en sann lidenskap for det de driver med. Nettbutikken skal være i front ved å ta i bruk ny teknologi og løsninger som forenkler hverdagen og brukeropplevelsen for kunden. Vinneren skal være et forbilde for andre e-handlere, hvor kundeopplevelsen står i sentrum, sier Johan Holgersson, juryleder for Netthandelsprisene 2017 og SVP i Bring. 

Kolonial.no - Årets nettbutikk

I år var det nettmatbutikken Kolonial.no som stakk av med tittelen Årets nettbutikk, mens sykkelleverandøren Meridastore.no ble Årets nykommer. Prisene henger høyt blant nettbutikkene, og det er grundig juryarbeid som ligger bak prisutdelingen.

-        Prisen Årets nykommer kåres blant nyetablerte nettbutikker, som juryen mener viser stor satsning og potensiale innen netthandel. Vinneren må gjøre noe unikt, ha sin egen identitet, og en sterk lidenskap for sitt fag og produkt. For å kåres til Årets nykommer er man en nettbutikk som finner effektive løsninger, og tenker kunde i alt man gjør, sier Holgersson.  

For tredje år på rad valgte juryen også å dele ut en ekstra pris, Årets veiviser. Denne gikk til Brødboksen.no – en aktør som har satset hardt på en nisje og tatt noen modige valg.

- For å bli Årets veiviser skal den transformative kraften i bedriften både påvirke kundene og et uforløst potensiale hos andre gründere med gode ideer. Vinneren skaper og tar i bruk innovative løsninger som former morgendagens netthandel. Årets veiviser skal være en inspirasjon og et forbilde for andre netthandlere. Kombinasjonen av å dekke et behov, enestående kundeservice og utstrakt bruk av ny teknologi, gjør nettbutikken til en verdig vinner av prisen, sier juryleder Holgersson. 

Merida.no - Årets nykommer
Brødboksen.no - Årets veiviser

Ønsker du at din nettbutikk skal stikke av med en av Brings Netthandelspriser neste år? Juryen deler sine beste tips til hvordan du bør gå frem!

  1. Navigering, filtrering og bildebruk - Enkel navigering og filtreringsmulighet på nettsidene dine er alfa og omega for at kundene skal finne det de ser etter. Gode bilder fra flere vinkler med tydelige produktbeskrivelser gjør det enklere for kunden å finne riktig produkt, og reduserer sjansen for bomkjøp. Dette er et av de viktigste kriteriene til juryen.
  2. Mobiltilpasning – Dette er en selvfølge i dag, men er nettsiden din mobiltilpasset på en god måte? Sørg for at siden din fungerer like godt på den lille skjermen som på desktop!
  3. Innovative løsninger og funksjoner – Juryen ser etter nettbutikker som i utstrakt grad tar i bruk ny teknologi og skaper innovative løsninger, som er med på å forme morgendagens netthandel. For å stikke av med en av Netthandelsprisene må innovasjon stå høyt på agendaen hos nettbutikken.
  4. Enkle løsninger i check-out-en - Trygge, enkle betalingsløsninger i check-out-en, samt gode leverings- og returalternativer, gjør det raskt og trygt for kunden å handle i din butikk.
  5. Kundeservice – Kundeservice som er tilgjengelig i flere kanaler, med rask responsfrekvens, er nødvendig for å henge med i konkurransen om å bli best.
  6. Synlighet i sosiale medier – Vinneren er en nettbutikk skaper engasjement i sosiale kanaler. Oppdaterer nettbutikken din Facebook-siden deres ofte? Har dere interessant innhold på Instagram? Juryen er ute etter en nettbutikk som klarer å fenge gamle og potensielle kunder i sosiale medier.

Flere gode tips for nettbutikker?