-  Noe av det viktigste er å huske på at kollegaene dine ikke er det samme som brukerne dine. Det gjelder også designere og andre digitale eksperter. Disse finner gjerne problemer som den vanlige bruker ikke finner, og påpeke ting som den vanlige brukeren ikke ser på som problemer, sier lærebokforfatter og digital ekspert, Ida Aalen.

Hun er en av Norges fremste eksperter på sosiale medier og har jobbet med digital kommunikasjon siden 2009.

Her kan du lese ulike artikler med tips og trender innen netthandel

Ida Aalen

Trenger ikke mer enn fem brukere
Aalens gir deg syv effektive måter å sørge for at de digitale tjenestene dine blir brukervennlige og gode. Felles for metodene er at de verken er dyre eller spesielt tidkrevende.

- Matematiske beregninger viser at du faktisk ikke trenger mer enn fem gjennomsnittsbrukere for å ha 85 prosent sjanse for å avdekke problemer på en nettside. Blir tallet på antall brukere høyere øker du sannsynligheten, men ikke så mye. Har du null brukertester blir sjansen for å avdekke problemene også null. Det må du for all del unngå, sier Aalen.

Her er hennes syv beste tips for å brukerteste nettsidene dine:

  1. Mikrostest innholdet
    Skriv ut teksten du vil ha testet på et ark. Brett arket slik at bare overskrift og ingress synes. Be brukerne om å se på overskrift og ingress før de skriver ned hvilke 3-4 spørsmål de forventer å få svar på i artikkelen. Når det er gjort kan de brette ut arket, lese hele innholdet, og se om teksten levde opp til forventningene de hadde. Dette øker sjansen for at du får tilbakemeldinger fra brukerne som går på innhold, ikke skrivefeil. Dette kan også løses per e-post. Den første inneholder overskrift og ingress, og den andre hele teksten.
  2. Ut på gata
    Ta med deg en prototype på nettsiden på et nettbrett eller en telefon og vis det frem til folk på gaten, gjerne et folksomt sted der det er sannsynlig at du treffer din målgruppe. Få dem til å gjøre en typisk oppgave på nettsiden, for eksempel putte noe i handlekurven. Hva skaper friksjon i kjøpsprosessen?
  3. Test menyer og informasjonsarkitektur
    Har du noensinne diskutert hva som bør være i menyen? Eller hva som er riktig kategori for et bestemt produkt? Med verktøyet Treejack kan du få slutt på diskusjonene og få data til å treffe der riktige beslutningene. Bygg opp menystrukturen og gi brukerne en oppgave, og se om de leter der du trodde.
  4. Første klikk
    Mål hvor folk klikker på en side. Skjønner de hvor de forskjellige lenkene leder, hva som er produkt og hva som bare er et bilde? Det finnes flere programmer som gjør dette. Min favoritt er Chalkmark.
  5. Bruke eksisterende kunder for eksperimentering
    La kundene oppleve prototypen som om det skulle være den ekte nettsiden. Ikke legg inn «loreum ipsum»! Ved å dele ekte innhold kan du ved hjelp av Hotjar og Google Analytics se om kundene bruker lenkene, hvor lang tid de bruker på siden, hvor langt ned de scroller og effektivt fjerne for eksempel visuelle barrierer (som kan få brukeren til å tro at saken eller omtalen er ferdig.)
  6. Spør kunden!
    Bruk moduler som «Fant du dette lette etter» eller «Var denne siden nyttig?». De kvantitative dataene er nyttige for å se hvilke sider som du bør ta tak i først, mens de kvalitative dataene i kommentarfeltet er nyttige innspill for hva du bør forbedre. For nettbutikker er dette særlig nyttig på hjelpe- og informasjonssider.
  7. Labtest
    Dette er en av de mest verdifulle testformene, men den krever også litt mer tid og planlegging. Sett deg ned sammen med brukerne foran en datamaskin og be dem tenke høyt mens de beveger seg rundt på nettsiden mens de forsøker å løse en oppgave, for eksempel å handle noe. Du kan overføre lyd og bilde til et annet rom, så også andre kan observere og notere.

Her er Ida Aalens verktøy for billig og effektiv brukertesting