Forutsetninger for å benytte produktet

Benyttes fra / til bedrifter og privatpersoner.

Dekningsområde

Hele landet. Se også fremsendingstid.

Henting hos kunde

Tas med dersom det er inngått avtale om henting av andre tjenester eller henting kan avtales separat. Bedriftspakke ekspress over natten holdes adskilt fra andre sendinger for å sikre riktig prioritet. For øvrig innlevering Post i Butikk / Postkontor. Ingen henting julaften og nyttårsaften.

Fremsendingstid

Leveres i sentrale områder i de fleste byer innen kl 09.00 dagen etter at pakken er sendt. For øvrig innen kl 11:30 eller kl 16:00 ankomstdagen, normalt dagen etter innlevering. Utlevering mandag - fredag. Se for øvrig: fremsendingstabell. Lørdagslevering kan bestilles mot pristillegg. Se informasjon her.

Utleveringsmåte

Leveres på døren hos mottaker mot kvittering. I områder med utkjøring innen kl. 09:00: Pakken forsøkes levert en gang til innen kl. 16:00 samme dag dersom mottaker ikke er til stede ved første leveringsforsøk. Øvrige områder har ett leveringsforsøk. Pakker som ikke har latt seg utlevere kan hentes på post i Butikk/Postkontor.

Varsling av ankommet pakke

e-varsling (sms/e-post) kan bestilles uten tilleggspris. Sjåførkort legges om mulig igjen for produkter som leveres på dør som standard.

Hentefrist ved Post i Butikk/Postkontor og ettersending/retur

Hentefristen for sendinger er 14 dager. Varsel blir sendt til mottaker pr brev, e-post eller SMS avhengig av hvilken info avsender har oppgitt. Påminnelse pr brev sendes etter 5 dager. SMS/e-post sendes dag 3 og dag 11. Sendinger som ankommer i tidsrommet 1.-17. juli kan hentes i hele juli og blir ikke sendt i retur før 1. august. Sendinger vil heller ikke bli returnert i tidsrommet 23.12.-1.1.

Noen avsendere har likevel avtalt 14 dagers hentefrist hele året.

Dersom sendingen ikke hentes innen hentefristen, vil den bli sendt i retur til avsender. Dette vil faktureres som en ny sending. Er sendingen utlevert og sendingen ønskes returnert, må mottaker betale ny frakt dersom det ikke er inngått avtale om returservice.

Maks vekt og maks mål

Maks vekt: 35 kg per kolli.
NB! Maks mål: 120 x 60 x 60 cm

Miminumsmål

Minimum: 23 x 13 x 1 cm

Emballering

Det er avsenders ansvar å sørge for at innholdet i en pakke er forsvarlig innpakket. Ofte er det flere omlastninger og omsorteringer underveis, slik at emballasjen må være solid og tilpasses det gods som skal fraktes. Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale, slik at det kan fange opp trykk og støt og beskytte innholdet. Gods plassert på pall skal være plastret, stroppet eller emballert på en slik måte at det er best mulig sikret mot skade, og at det holder seg samlet på pallen under hele transporten.

Farlig gods

Det kan i utgangspunktet ikke sendes farlig gods som Bedriftspakke Ekspress over natten. Unntaket er Biologisk materiale, UN3373, kategori B. Maksimumsmengder per koll er 4 liter/kilo totalt, maksimum per indre beholder er 1 liter/kilo. Hver kolli skal merkes slik:

Biologisk materiale

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har laget en nyttig og forenklet veileder om biologisk materiale på norsk, med blant annet detaljerte krav til innpakning og til merking for UN3373, kategori B. Den finnes her.

Tørris er bare tillatt for flyfremsending i posten når den benyttes som kjølemiddel for biologisk materiale UN3373, kategori B. Emballeringsbestemmelse for lufttransport P650 gjelder. Maks tillatte mengde tørris per kolli er 2,5 kg.

Følgende merking skal brukes på sendinger som inneholder tørris ved flytransport, i tillegg til sendingens øvrige merking:

Tørris

Merking

Det må benyttes godkjente og riktig utfylte transportetiketter/ adressekort. Ved bruk av ikke godkjent adressebærer kan sendingen bli avvist.

EDI

Kan benyttes. EDI forutsetter et enkelt dataprogram for merking samt generering og oversendelse av sendingsinformasjon.

Pris

Prisen er ihht gjeldende prisliste, dersom ikke annet er avtalt. Se priser her.

Svalbardtillegg

For pakker til Svalbard tilkommer et fast pristillegg pr kolli. Se prisliste.

Betalingsform / faktura

Kredittbehov og betalingsbetingelser avklares med Kredittavdelingen. Kredittavdelingen informerer kunden direkte pr mail om kredittbetingelsene. Alle innleverte oppdrag kan faktureres. Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrente i Lov om renter ved forsinket betaling. Posten krever standard purregebyr for purring/inkassovarsel. Ved betalingsmisslighold regnes også ikke forfalte fakturaer som forfalt, og kan inndrives sammen med forfalte krav. Posten har rett til å motregne sitt tilgodehavende med krav som kunden har mot Posten. Posten kan stoppe fakturering av tjenester med øyeblikkelig virkning dersom avtalt kredittgrense er overskredet på grunn av betalingsmisslighold eller nedjustert kredittverdighet fra kredittopplysningsbyrå. I de tilfeller kredittverdigheten er nedjustert kan kunden tilbys ny avtale om kreditt mot sikkerhet. Posten fastsetter sikkerhetsbeløpet. Reklamasjoner må gjøres innen forfall. Kun den reklamerte del av en faktura kan holdes tilbake under reklamasjonsbehandlingen. Ved fusjon opphører avtalen dersom avtalepart er det overdragende selskap. Avtalen opphører med øyeblikkelig virkning når firma blir meldt oppløst til Foretaksregisteret eller tatt under konkursbehandling.

Betalingsform / pakker via frankeringsmaskin

Pakker og tilleggstjenester forskuddsbetales ved å lade opp frankeringsmaskinen med ønsket beløp.
Avvik mellom kundens taksering på frankerings-maskin og prisberegning utført av Bring, avregnes etterskuddsvis.
Avvik akkumuleres og faktureres kunden minimum én gang hver tredje måned, etter gjeldende rutiner, jfr. pkt. ”Faktura” – tekst i kursiv.

Har kunden betalt for mye, vil overskytende beløp bli kreditert, minimum én gang hver tredje måned. Beløp under kr. 100 over en tre måneders periode krediteres ikke kunden.”

Kontant

Betales kontant på Post i Butikk / Postkontor eller kjøpes på bring.no.

Tidsgaranti

Ja, fraktbeløpet refunderes ved forsinkelse. Unntak: Ved force majeure og forsinkelser som skyldes forhold på avsenders side.

Ansvar

Pakker og gods fremsendt med Posten Norge AS under merkevaren Bring er regulert av lov om vegfraktavtaler. Erstatning gis i hht. pakkens verdi med inntil kr. 50.000,- ved skade og bortkomst. Følgeskade erstattes med inntil kr. 50.000,-.

Reklamasjoner

Etterspørsel etter pakken må fremsettes innen 1 år etter sendingsdato. Dette må som hovedregel gjøres av avsenderen. Etterspør-sels¬blankett fås på postkontoret. Det må dokumenteres at pakken er sendt.

Endringer

Betingelsene kan endres av Posten med 1 måneds varsel.

Returservice

Ja, tilbys. Ved bruk av EDI må forhåndsmelding sendes samtidig som transportetikett skrives ut.