Partigods til bedrift

Vilkår for Partigods til bedrift

Generelle levering- og betalingsvilkår for Partigods til bedrift.

1. Hva kan sendes?

Sendinger med fraktberegnet vekt fra 3500 kg per sending. Dør-til-dør direkte transport for delpartier eller hellaster. Dekningsområde er hele landet.

2. Hvem kan sende?

Tjenesten kan kjøpes av bedrifter som ønsker å sende til andre bedrifter. Krever avtale med Bring.

3. Formater, mål og vekt

Min. vekt: 3500 kg
Maks/kolli: 1200 kg

Ved høyere vekt per kolli påløper tillegg for spesialgods.

Maks format: 2,4 m eller to sider over 2 m. Utover dette påløper tillegg for spesialgods.

3.1 Vekt- og volumberegning

Frakten beregnes særskilt for hver sending. Med en sending forstås de kolli som angis ved et sendingsnummer eller fraktbrev for fremføring fra avsender til mottaker. En sending kan bestå av ett eller flere kolli. Alle kolli i en sending skal leveres Bring samtidig. Det er sendingens totale vekt /volum som danner grunnlag for beregning av pris for den enkelte sending.

Avsender er ansvarlig for at vekt og mål er korrekt angitt for den enkelte sending. Bring forbeholder seg retten til å kontrollere, og ved feil korrigere til riktig vekt og mål som grunnlag for beregning av pris for tjenestene. Endring kan medføre fraktprisendringer, samt et tillegg. Fraktberegning bestemmes av fraktberegningsvekt, som er den høyeste vekten av volumvekt og reell vekt. Største lengde, bredde og høyde på sendingen avgjør volumet. For alle sendinger over 1000 kg rundes vekten opp til nærmeste 100 kilo. Frakten beregnes alltid etter den beregningsmåte som gir den høyeste beregningsvekt.

4. Levering og sendingsinformasjon

Vi har veiledende framføringstid på våre tjenester med mindre annet er oppgitt som vilkår for den enkelte tjeneste. Forutsetninger er at korrekte data er kommet til Bring i henhold til vilkår for aktuell tjeneste og at alle kolli er forskriftsmessig emballert og merket. 

Partigods kjøres som regel direkte til mottaker. Med vår sporingstjeneste kan du følge forsendelsen underveis. Fremføringstiden for hver enkelt sending finner du i Mybring. Slik kan du beregne ledetiden for en sending på forhånd i Mybring. Levering til adresser utenfor normal trasè, kan medføre lenger leveransetid og/eller ekstra kostnader.

4.1 Unntak fra fremføringstider

Unntak der vi kan risikere å måtte fravike fra angitt fremføringstid er helg- og helligdager, samt ferieperioder som for eksempel jul, påske og sommer. Force majeure som for eksempel flom, ras, snøfall eller annen redusert fremkommelighet på vei eller jernbane.

4.2 Booking, innhenting og utkjøring

Bookingfrist for partilaster er kl. 14.30 dagen før sendingen skal lastes om ikke annet er avtalt. Levering av partilaster skjer normalt mellom kl. 08.00 – 16.00 på hverdager. Om ikke annet er avtalt vil det kunne beregnes ekstra framføringstid sammenlignet med enhver tid gjeldene framføringsplan for stykkgods.

Varene må kunne hentes og leveres på gate eller rampenivå. Det forutsettes at forholdene er slik at henting og utkjøring kan gjennomføres med ordinært distribusjonsmateriell. Inntil 18 pallers bil med løftelem. Utkjøring og henting til spesielle tidspunkter – til og fra bedrifter med adresse i kjøpesentra, innendørs i butikker, restauranter, kiosker og så videre utføres etter på forhånd avtalt tidspunkt og sted. Levering skjer normalt mandag til fredag innen kl. 16:00.

4.3 Sendinger til Svalbard og Spitsbergen

Gods sendes med skip. Bring benytter M/S «Norbjørn» for transport av stykk- og partigods. Større partilaster kan samordnes eller skipes direkte fra andre havner i Norge. Stykk- og partigods skal alltid fortolles. Gods til Svalbard merkes om hos Bring i Tromsø, og handelsfaktura (evt. proforma faktura) skal følge forsendelsen.

Sjøloven gjelder for sjøtransport. Det innebærer egne regler for forsikring av godsforsendelser til Svalbard. Svalbard regnes som tollmessig tredjeland, og krever derfor forhåndsvarsling og tollbehandling. Mangelfull dokumentasjon vil kunne medføre forsinkelse og ekstra kostnader. For sendinger til Svalbard og Spitsbergen kommer tillegg i pris for alle tjenester.

4.4 Begrensninger og hindringer vedrørende transporter

Enkelte postnummer kan ha begrenset mulighet for innhenting og utlevering, selv innenfor samme postnummer. Eksempler kan være:

  • Lokale bommer
  • Hyttefelt
  • Øyer med begrenset fergeforbindelse
  • Andre geografiske områder, der Bring ikke har normalkjøre-trasè, for eksempel fjellområder eller andre områder med sesongbegrensinger.

Bring forbeholder seg retten til å belaste fraktbetaler for tillegg til frakten i slike tilfeller.

4.4.1 Ekstrakostnader

Der ekstrakostnader kan påløpe, blir dette så langt det er mulig opplyst om før selve hentingen- eller leveringen finner sted. Eventuelle tilleggskostnader blir fakturert oppdragsgiver. Avsendere og mottakere med adresse på slike områder må påregne avvik i framføringstiden. Der framkommelighet er sterkt redusert, eller krever særskilt materiell, kan hente- eller leveringsadresse være en annen enn faktisk adresse. Eksempel kan være levering på fergekai på landsiden. For spesialgods-sendinger, vil bruk av ekstraordinært utstyr (for eksempel kranbil) kunne påvirke omfang av ovennevnte punkter. For farlig gods sendinger, kan avvik forekomme grunnet krav til framføring av farlig gods. For frostfrie sendinger, vil vi normalt ha egen ordning for dette i vinterhalvåret (oktober – mars). Bring forbeholder seg retten til å fakturere kunden for urimelig tidsforbruk og/eller ventetid ved lasting eller lossing.

4.5 Bomtur og flere utleveringsforsøk

I tilfeller der mottakeren nekter å motta godset, eller det oppstår hindring for utlevering, innhenter Bring forholdsordre hos oppdragsgiveren. Hvis forholdsordre ikke er mottatt innen 7 dager fra utstedelsesdato, returneres forsendelsen automatisk for oppdragsgiver sin regning og risiko. Det gjøres to leveringsforsøk. Dersom to leveringsforsøk utføres, vil pristillegg påløpe.

4.6 Sendinger som går i retur

Sendinger som vi ikke får levert til mottaker vil bli returnert for oppdragsgivers regning.

5. Forutsetninger for levering av tjenesten

For å sikre korrekt behandling er det viktig at forutsetningene for å benytte den enkelte tjeneste er oppfylt. Våre vilkår og betingelser er å anse som en del av avtalen for den enkelte transport.

Partigods skal kunne fremføres direkte fra avsender til mottaker uten omlasting. Minstevekt for partigods er 3500 kilo fraktberegnet vekt (10,5 m3). Partigods skal forhåndsbookes til og bekreftes av befrakter for at oppdraget skal være akseptert av Bring. Detaljert sendingsinformasjon skal normalt overføres elektronisk via EDI. Sendinger over 3500 kg som ikke er forhåndsbooket og bekreftet av befrakter vil bli priset og fremført ihht ordinære stykkgodsbetingelser.

Dersom det viser seg at det ikke er mulig å utføre transporten med Brings oppsatte materiell vil ekstrakostnader bli belastet betalende kunde. For eksempel forhold på avsender- eller mottakersted, behov for løftelem, kran, åpent tak eller annet som ikke var forutsatt da oppdraget ble akseptert.

5.1 Tilleggstjenester for Partigods til bedrift

Bring tilbyr tilleggstjenester som gir merverdi for kundene. Noen av disse tjenestene finner du direkte på tjenestesiden. Øvrige tilleggstjenester fremgår av prislister for tilleggstjenester og i Transportguiden.

6. Generelle betingelser

Våre transportvilkår er regulert gjennom Nordisk Speditørforbunds alminnelige bestemmelser (NSAB), Vegfraktavtaleloven (Lov om vegfraktavtaler), Sjøloven og vår Transportguide for pakker, stykkgods og partigods nasjonalt. Det tas forbehold om endringer i rammebetingelsene. Betingelser kan endres av Bring med 1 måneds varsel. Med forbehold om trykkfeil.Bring fraskriver seg ett hvert ansvar for kundens videre bruk av data levert av Bring, enten direkte eller via 3. part.

Godkjent informasjon om hver sending og hvor alle kolli forutsettes skannet i henhold til omforente standarder eller overført elektronisk, er avtalen/ transportkontrakten for den enkelte forsendelse. Sendingene kan lastes sammen med andre forsendelser. Dette stiller krav til emballasje og merking.

6.1 Infrastrukturtillegg

Bring forbeholder seg rett til å belaste kunden for ekstraordinære kostnader som Bring ikke kan påvirke fra det tidspunktet kostnaden påløper. Eksempler på slike kostnader kan være (men ikke begrenset til) omkjøringer som følge av veiarbeid, fergestans, togstans, force majeure eller lignende som krever endring i vår normale produksjon.
Force majeurehendelser som umuliggjør alternativ fremføring er unntatt, og merkostnadene vil derfor slå inn når hendelser krever alternative framføringsløsninger som er gjennomførbare uten bruk av ekstraordinære tiltak, og ut over uhellsdagen.

6.2 Pristillegg

Dersom Posten og Bring sine vilkår og betingelser ikke er oppfylt, blir kunde fakturert for det merarbeid/ merkostnader dette innebærer for Posten og Bring. For mer informasjon, se prislister.

6.3 Gods vi ikke frakter

Med mindre annet er avtalt kan godset ikke inneholde verdisaker, våpen, ammunisjon, levende dyr, larver, insekter eller lignende, levninger, flyttegods, uemballert gods, tollpass sendinger eller sigaretter/tobakksvarer.

6.4 Bomavgift

Stykk- og partigods sendinger vil bli belastet med et variabelt tillegg for å dekke kostnadene knyttet til bom. Informasjon om bomavgift finner du her.

6.5 Drivstofftillegg

Som en variabel del av prisen legger vi på drivstofftillegg for stykk- og partigods. Tilleggetoppdateres månedlig og du finner til enhver tid gjeldende tillegg her.

6.6 Merking

Riktig merking og korrekt EDI-melding sikrer at alle sendinger får riktig behandling. I tillegg til tydelig og korrekt merking, jfr. Bring sin til enhver tid gjeldende spesifikasjon, skal merkingen være i samsvar med EDI-melding. Kun etiketter godkjent av Bring aksepteres, fortrinnsvis Norsk EDIPRO standard. Les mer om hvordan du sikrer korrekt påføring av etiketter.

7. Ansvar

7.1. Kundens ansvar

Kunden skal overholde sin del av ansvaret definert i Bring sine vilkår. Dersom kunden ikke oppfyller en vesentlig del av sine plikter eller det fremgår av hans handlemåte eller av en annen alvorlig svikt i hans kredittverdighet at kunden ikke kommer til å oppfylle en vesentlig del av sine plikter, kan Bring innstille sin oppfyllelse og holde sin ytelse tilbake hvis kunden varsles om dette uten ugrunnet opphold. Dersom en part vesentlig misligholder sine plikter etter avtalen og ikke foretar retting av plikten etter forutgående
skriftlig varsel fra den annenpart, kan den ikke misligholdende part heve avtalen.

7.2 Bring sitt erstatningsansvar

Bring har et begrenset erstatningsansvar i henhold til gjeldene NSAB. Transportørs erstatningsansvar er begrenset oppad til;

  • 17 SDR pr. kg brutto godsvekt ved nasjonale transporter.
  • 8,33 SDR pr.kg brutto godsvekt ved internasjonale transporter.

Bring er ikke ansvarlig for å dekke kundens indirekte tap, med mindre annet er definert i Bring sine tjenestevilkår for aktuell tjeneste.

Forsikring av vareverdi dekkes ikke av Bring sitt erstatningsansvar. Kjøp av transport inkluderer ikke vareverdiforsikring med mindre det er særskilt avtalt for den enkelte sending.

7.3 Varer i transitt

Tollmyndighetene krever at opplysning om godsets innhold (varetype) skal være opplyst ved grensepassering (transitt). Bring retter seg etter de krav tollmyndighetene stiller, og krever at kunde/ avsender opplyser om dette i EDI-melding. Eksempler på godkjente varetyper kan være; kontorartikler, dagligvarer, industrivarer, eller mer presise varetyper som klær, papir. Rubrikk 35 i EDI-meldingen skal uten unntak inneholde ovennevnte. Det er oppdragsgivers ansvar å gi Bring de nødvendige opplysninger. Bring er fritatt ethvert ansvar hvis det oppstår forsinkelser grunnet manglende opplysninger.

8. Betalingsvilkår

For kunder uten avtale om faktura/kreditt skal frakten betales i forkant. Alle innleverte oppdrag kan faktureres. Det er mulig å bestille transport av både pakker og gods på mybring og betale med kort.

8.1 Faktura

Alle oppdrag hvor det er innrømmet kreditt betales etter faktura og betaling skal være Bring i hende innen forfallsdato. Alle innsigelser mot fakturaen skal være tatt opp skriftlig med Bring innen10 dager etter mottakelse av faktura.

For fullstendige betalings- og leveringsvilkår, se Transportguiden.