Rett på dør

Når jeg tar på meg netthandelsbrillene mine, og ser tilbake på året som har gått, er vekst og utvikling stikkordene. Samtidig tror jeg netthandel vil gjøre hverdagene for folk enda enklere i 2017.

I 2016 har vi sett en formidabel økning i matvarehandel på nett. Likevel er det kun en til to prosent av den totale dagligvareomsetningen i Norge som handles på denne måten, så her ligger det et stort potensiale.

2016 var også året det ble mulig å netthandle reseptbelagte legemidler på nett. Jeg har stor tro på at det fremover vil bli en kraftig vekst i nettapotekomsetningen, noe som vil gi en enklere hverdag for mange. Tenk bare på dem med kroniske sykdommer som bor langt unna apoteket. De kan nå få medisinene sine levert hjem på døra.

En annen bransje i vekst på nett, er byggebransjen. Store uhåndterlige og tunge produkter kan nå leveres rett hjem fra byggevarehuset. Dermed blir det unødvendig å låne en tilhenger for så å kjøre ut, handle, laste og kjøre hjem. Tidsbesparende og enkelt!

 

I 2017 tror jeg hjemleveranser i de store byene vil tilta, slik at flere får en enklere hverdag tilpasset sine behov.
I 2017 tror jeg hjemleveranser i de store byene vil tilta, slik at flere får en enklere hverdag tilpasset sine behov.

Vi vil se en utvikling i leveranser opp mot the Internet of things, hvor digitale låser og apper gjør det mulig å levere pakker innenfor døra selv om du ikke er hjemme.

Digitale betalingsløsninger vil også forbedre kundenes kjøpsopplevelse. Med dette mener jeg  «One click» løsninger som gir en rask og trygg prosess i nettbutikken. 

Jeg er sikker på at vi kommer til å se mange andre forbrukerdrevne initiativ i løpet av det nye året. Om det blir flere baklukeleveranser på biler eller nye droneforsøk gjenstår å se, men det er i alle fall sikkert at forenkling og kjøpsopplevelse vil stå i sentrum.

Eller hva tror du?

Ingen hjemme? Null problem

Nettshopperne trenger ikke lenger være hjemme for å få varene levert innenfor døra.

Jeg kan ikke få sagt ofte nok at fleksibilitet med tanke på hvor og hvordan pakkene leveres, reduserer tersklene for kjøp i nettbutikkene. Undersøkelser vi har gjort her i Bring understøtter dette, og viser at de som handler på nett ønsker seg flere mulige leveransealternativer.

Jeg tror det ligger en stor fremtid i å kombinere ny teknologi med eksisterende løsninger. Glue er et godt eksempel på dette; de har nemlig kommet opp med en lås som er knyttet til en app. 

Det trenger ikke være noen hjemme. Pakkene kan likevel leveres innenfor døra, eller til og med i kjøleskapet.
Det trenger ikke være noen hjemme. Pakkene kan likevel leveres innenfor døra, eller til og med i kjøleskapet.

Full oversikt 

Med Glue får kundene en oversikt over når døren blir åpnet og låst, og det er mulig å slette tilgangen ved hjelp av appen. Når Bring-sjåføren kommer til den aktuelle adressen, åpner hun eller han opp engangsnøkkelen på smarttelefonen og setter pakken innenfor døren. Enkelt, fleksibelt og sikkert!  

Noen fakta :
• Kun 38 prosent av de skandinaviske nettbutikkene lar kundene bestemme utleveringssted selv, noe som påvirker hele kundeopplevelsen og hvorvidt kunden kommer tilbake for et senere kjøp.
• 29 prosent av nettbutikkene har kun ett leveringsalternativ tilgjengelig for sine kunder - og dermed ingen faktiske valg.

 

Slik fungerer det.

Julefest uten stress

Gjør julehandelen på nett nå. Frigjør tid til det du har lyst til.

Du trenger ikke dra på tunge juleposer med utålmodige barn og ektefelle på slep. Du kan gjøre unna julehandelen på nett nå, og få tid til juleverksted med barna, julekonserter, julelunsj og skiturer.

Tid til det viktigste

I en jobb som krever lange dager og en del reising, er jeg avhengig av effektive verktøy som frigjør tid til det viktigste. Derfor har jeg blitt en rå nettshopper.

For å spare tid, penger og energi handler jeg klær, treningsutstyr, mat og gaver på T-banen mens jeg farter til og fra jobb. Eller fra sofakroken, mens barna er på trening.

Trigger kjøpene mine

Jeg elsker jo et høyt tempo, og får masse energi av jobben. Likevel er det avgjørende for trivselen min at jeg har tid til det aller viktigste; nemlig familien. Jeg har «make everyday count» som leveregel, og elsker å sette pris på dem rundt meg, selv om det er travelt. Netthandel har derfor blitt mitt superverktøy.

Imidlertid handler jeg kun i de nettbutikkene som gjør kjøpsopplevelsen kjapp, enkel og effektiv. Dette vil si at det må være lett å navigere, og bli inspirert. Betaling og levering må gå raskt. Det er også viktig for meg å få varene på døren – noe som er verdt det lille tillegget i prisen.

Nettbutikkene har rett og slett blitt mine gode og trofaste følgesvenner i hverdagen.
Nettbutikkene har rett og slett blitt mine gode og trofaste følgesvenner i hverdagen.

Fest uten stress

Som mor er det alltid mye som skal fikses og ordnes i forbindelse med at barna fyller år. Og da jeg nylig arrangerte bursdagsfest for datteren min, hadde jeg på forhånd laget en ganske lang to- do-list. Men for å slippe å bruke tid og energi på å tråle inn og ut av butikkene, fant jeg raskt ut at alt kunne fikses på nett - bare jeg startet tidlig nok.

Jeg netthandlet samtlige bursdagsgaver til datteren min. En gave fra Douglas som kom innpakket og fin hjem i postkassen, bøker fra Amazon, klær fra Hollister og Massimo Dutti, samt et helt spesielt smykkeskrin fra Zen Design. Jeg ordnet også gaver fra besteforeldrene på nett.
Jeg netthandlet samtlige bursdagsgaver til datteren min. En gave fra Douglas som kom innpakket og fin hjem i postkassen, bøker fra Amazon, klær fra Hollister og Massimo Dutti, samt et helt spesielt smykkeskrin fra Zen Design. Jeg ordnet også gaver fra besteforeldrene på nett.

Ingrediensene til bursdagen handlet jeg på kolonial.no, og supplerte med et par spesialingredienser på vei hjem en ettermiddag. Bursdagskaken googlet jeg meg frem til at jeg kunne få levert feiende flott på døren (wow!). Men siden jeg hadde spart tid på de ovennevnte punktene, valgte jeg heller å bake sammen med datter vakker, noe som var veldig koselig.  Pynten netthandlet jeg på Cacas, og jeg fant til og med en nettbutikk som leverte ballong- arrangementer, noe jeg skal booke ved neste anledning.

Tid til det viktigste
Jeg er i det hele tatt opptatt av å være tilgjengelig og finne tid til prate med familien min. Vi prøver å være flinke til å gå på kafè sammen før jobb og skole en dag i uka. Da får vi tid til å prate, dele og le. Her finner vi en mini-oase av herlig energi og fellesskap, før jeg farter videre på T-banen, med smartphonen for hånd. 

Om gjestebloggeren:

Alexandra Bjertnæs er salgsdirektør i Bring med ansvar for salg, markedsføring og kundeservice.

  • Sivil status: Gift, to barn på 12 og 15 år
  • Alder: 45
  • Hobbyer: Male, løpe og lese om eksotiske steder hun kan reise til
Alexandra Bjertnæs er gjestebloggeren vår denne uka.
Alexandra Bjertnæs er gjestebloggeren vår denne uka.

Se lyset på Black Friday

Nå som Black Friday har blitt allemannseie, må du skille deg ut for å vinne.

Black Friday har blitt en veletablert kickstart for julehandelen. Hundrevis  av små og store norske nettbutikker klarte i fjor å mangedoble trafikken og omsetningen på denne dagen sammenlignet med ellers i året.

Førjulstiden er den viktigste perioden for nettbutikkene, og for mange utgjør omsetningen på Black Friday hele 25 prosent av den årlige netthandelsomsetningen. Da blir det ekstra viktig å sette inn støtet!

I den forbindelse mener jeg noe av det viktigste er å gi en god og emosjonell kundeopplevelse, pynte i nettbutikken og skape en brukervennlig logistikk: 

1. Å røre ved hjerterota
Det rant en tåre eller to da jeg så John Lewis sin reklamefilm for første gang i fjor. Hashtaggen #ManOnTheMoon ble også populær da. Dette er et knallgodt eksempel på hvordan du kan skape oppmerksomhet gjennom å være varm og nær, slik at kundene kommer til deg på Black Friday.

Pssst, det er forresten Aurora som har soundtracket her.

2. Pynt i butikken

I tillegg til å pynte til fest på selve dagen, er det lurt å fortelle om Black Friday i nettbutikken din, i sosiale medier og i andre kanaler på forhånd.  

Barnes & Noble er en av dem som utnytter denne muligheten, og som i god tid annonserer hvilke tilbud som gjelder på den store shoppingdagen.
Barnes & Noble er en av dem som utnytter denne muligheten, og som i god tid annonserer hvilke tilbud som gjelder på den store shoppingdagen.
Her i Norge er elektronikkjeden Elkjøp et eksempel på en nettbutikk som er flink til å annonsere Black Friday i god tid.
Her i Norge er elektronikkjeden Elkjøp et eksempel på en nettbutikk som er flink til å annonsere Black Friday i god tid.

Når jeg ser på de aller største, slik som Amazon, kjører de en lang nedtelling til Black Friday, med supertilbud i flere uker før (og etter) 25.november.   

Amazon teller ned til Black Friday.
Amazon teller ned til Black Friday.

3. Leveringen er produktet

Dagens og fremtidens nettshoppere, og spesielt millennials, har store forventninger til nettbutikkene. Denne generasjonen er alltid på, og de vil ha alt skreddersydd for seg og sine behov. Det å differensiere seg på hjemlevering i forbindelse med Black Friday (men gjerne ellers også), kan derfor være utslagsgivende. Så tenk over hvordan du kan skape en rask og personlig wow-levering for de som shopper i nettbutikken din denne dagen.

Jeg hører gjerne fra deg om dine planer for Black Friday, og ønsker deg lykke til!

Her kan du abonnere på flere blogginnlegg fra Netthandelsbloggen.