Bestilling er ferskvare

Nylig var jeg så heldig å få besøke daglig leder Lars-Ove Hammer i haugenbok.no på lageret de har i Oslo.

Jeg har lenge beundret Lars-Ove og hans bedrift for alt de har fått til gjennom 20 år med netthandel, og en enda lengre historie som fysisk bokhandel.

Haugenbok.no har bygd seg opp og skapt mange arbeidsplasser i lokalsamfunnet. Historien deres begynte allerede i 1929, i starten som en alt mulig-butikk. Men med utdanningsinstitusjoner på høyere nivå i Volda, kom også behovet for en bok- og papirhandler. Haugenbok.no har dermed betydd mye for Volda som studiebygd.

Da den fysiske butikken i Volda la ned virksomheten i 2009, betydde ikke det at haugenbok.no glemte de lokale kundene. De startet da med å levere ut bøker i fullskala i lokalsamfunnet. Frem til nå har lokale kunder hatt mulighet til å gå på nett og bestille en bok på formiddagen, for så å få denne levert på døra innen middagstid. Haugenbok.no har egne sjarmerende sjåfører som har stått for utkjøringen.

 

Lars-Ove Hammer forteller at haugenbok.no har som policy at kundene ikke bare skal være fornøyde, men at de også skal være imponerte. – Når jeg opplever at kunder skriver rosende e-poster til meg på en halv A4-sider, da har vi gjort noe riktig, sier han.
Lars-Ove Hammer forteller at haugenbok.no har som policy at kundene ikke bare skal være fornøyde, men at de også skal være imponerte. – Når jeg opplever at kunder skriver rosende e-poster til meg på en halv A4-sider, da har vi gjort noe riktig, sier han.

Bestilling er ferskvare

Lars-Ove forteller at haugenbok.no hele tiden har ligget i forkant, og at de har fundamentet sitt i logistikk. «Vi må levere så raskt vi klarer. Bestilling er ferskvare», er helt klart ett av Lars-Ove sine motto.

Per dags dato er det slik at dersom kundene bestiller bøker før klokken 15, skal pakken være i postkassa deres allerede dagen etter. - Medarbeiderne våre har det i ryggmargen at de vil ha bøkene ut til kundene så fort som mulig, sier den daglige lederen.

Haugen bok har gått fra postordrekataloger og flyere på 1970 og 1980-tallet, til å bli Norges første nettbokhandel i 1996. Under postordretiden var hovedsakelig serieromaner, bokverk og leksikon det store. Lars-Ove mimrer tilbake til da de pakket bokserier med Margit Sandemo og Knut Hamsun i pappesker som de sendte ut til kundene.

Start-up på bygda 

Selv om haugenbok.no holder til i Volda, har de hele Norge som kundemasse. Lars-Ove mener at det å skape suksess, og å bygge seg opp i en liten bygd kan gå veldig bra, også for andre som våger å satse.  - Men ting skjer ikke av seg selv, oppfølging og selvtillit er kjempeviktig, sier han.

Hva er så summen av suksess? Lars- Ove tror det bunner i at de alltid har vært der, at de er tidlig ute med nye konsepter, leverer kjapt og har et godt utvalg. De er også konkurransedyktige på pris, og retter opp feil dersom det er mulig. I tillegg har de gunstige betalingsordninger, for eksempel nedbetalingsordninger for studenter.

Lars-Ove har fortsatt troen på papirboken. Han er ikke redd for konkurranse, hverken fra digitaliseringen eller fra eksempelvis giganten Amazon. – Vi skal fortsette å tilby lærebøker og bøker som ingen andre har. Vi skal brette opp ermene, og fortsatt være den raskeste nettbokhandelen i Norge, sier han.
Lars-Ove har fortsatt troen på papirboken. Han er ikke redd for konkurranse, hverken fra digitaliseringen eller fra eksempelvis giganten Amazon. – Vi skal fortsette å tilby lærebøker og bøker som ingen andre har. Vi skal brette opp ermene, og fortsatt være den raskeste nettbokhandelen i Norge, sier han.

Selv om bøker blir digitalisert, og Haugen bok i likhet med andre bokhandlere også selger e-bøker, lever papirboken likevel i beste velgående. Selv elsker jeg å sette meg ned med en god papirbok, det gir meg en annen følelse enn hva tilfellet er med en e-bok.

Så kan man jo spørre seg; hva skjer om 10-15 år?

Lars-Ove mener det da har kommet nye digitale løsninger, som gjør det enkelt å finne den litteraturen man ønsker. Han tror likevel at papirboka vil ha en sentral plass i fremtiden; at det er denne folk henter frem når de skal senke skuldrene og kose seg. Og dersom vi i de kommende årene fortsatt klarer å holde fokus på å gi kundene den gode kjøpsopplevelsen, så er jeg overbevist om at haugenbok.no også om 10 år er en sentral aktør i det norske bokmarkedet.

Valgfrihet i bakluka

Netthandelskundene stiller stadig høyere krav til hvordan pakkene blir levert. Jeg tror vi kommer til gå fra relativt "dumme" til smarte leveranser fremover.

For hadde det ikke vært ganske kult dersom du kunne gått ut i bilen, åpnet bakluka, og vips; der ligger pakken du har kjøpt på nett ?

 

Valgfrihet i leveransealternativene er alfa og omega for netthandelskundene.

Rett på dør

Når jeg tar på meg netthandelsbrillene mine, og ser tilbake på året som har gått, er vekst og utvikling stikkordene. Samtidig tror jeg netthandel vil gjøre hverdagene for folk enda enklere i 2017.

I 2016 har vi sett en formidabel økning i matvarehandel på nett. Likevel er det kun en til to prosent av den totale dagligvareomsetningen i Norge som handles på denne måten, så her ligger det et stort potensiale.

2016 var også året det ble mulig å netthandle reseptbelagte legemidler på nett. Jeg har stor tro på at det fremover vil bli en kraftig vekst i nettapotekomsetningen, noe som vil gi en enklere hverdag for mange. Tenk bare på dem med kroniske sykdommer som bor langt unna apoteket. De kan nå få medisinene sine levert hjem på døra.

En annen bransje i vekst på nett, er byggebransjen. Store uhåndterlige og tunge produkter kan nå leveres rett hjem fra byggevarehuset. Dermed blir det unødvendig å låne en tilhenger for så å kjøre ut, handle, laste og kjøre hjem. Tidsbesparende og enkelt!

 

I 2017 tror jeg hjemleveranser i de store byene vil tilta, slik at flere får en enklere hverdag tilpasset sine behov.
I 2017 tror jeg hjemleveranser i de store byene vil tilta, slik at flere får en enklere hverdag tilpasset sine behov.

Vi vil se en utvikling i leveranser opp mot the Internet of things, hvor digitale låser og apper gjør det mulig å levere pakker innenfor døra selv om du ikke er hjemme.

Digitale betalingsløsninger vil også forbedre kundenes kjøpsopplevelse. Med dette mener jeg  «One click» løsninger som gir en rask og trygg prosess i nettbutikken. 

Jeg er sikker på at vi kommer til å se mange andre forbrukerdrevne initiativ i løpet av det nye året. Om det blir flere baklukeleveranser på biler eller nye droneforsøk gjenstår å se, men det er i alle fall sikkert at forenkling og kjøpsopplevelse vil stå i sentrum.

Eller hva tror du?

Ingen hjemme? Null problem

Nettshopperne trenger ikke lenger være hjemme for å få varene levert innenfor døra.

Jeg kan ikke få sagt ofte nok at fleksibilitet med tanke på hvor og hvordan pakkene leveres, reduserer tersklene for kjøp i nettbutikkene. Undersøkelser vi har gjort her i Bring understøtter dette, og viser at de som handler på nett ønsker seg flere mulige leveransealternativer.

Jeg tror det ligger en stor fremtid i å kombinere ny teknologi med eksisterende løsninger. Glue er et godt eksempel på dette; de har nemlig kommet opp med en lås som er knyttet til en app. 

Det trenger ikke være noen hjemme. Pakkene kan likevel leveres innenfor døra, eller til og med i kjøleskapet.
Det trenger ikke være noen hjemme. Pakkene kan likevel leveres innenfor døra, eller til og med i kjøleskapet.

Full oversikt 

Med Glue får kundene en oversikt over når døren blir åpnet og låst, og det er mulig å slette tilgangen ved hjelp av appen. Når Bring-sjåføren kommer til den aktuelle adressen, åpner hun eller han opp engangsnøkkelen på smarttelefonen og setter pakken innenfor døren. Enkelt, fleksibelt og sikkert!  

Noen fakta :
• Kun 38 prosent av de skandinaviske nettbutikkene lar kundene bestemme utleveringssted selv, noe som påvirker hele kundeopplevelsen og hvorvidt kunden kommer tilbake for et senere kjøp.
• 29 prosent av nettbutikkene har kun ett leveringsalternativ tilgjengelig for sine kunder - og dermed ingen faktiske valg.

 

Slik fungerer det.

Julefest uten stress

Gjør julehandelen på nett nå. Frigjør tid til det du har lyst til.

Du trenger ikke dra på tunge juleposer med utålmodige barn og ektefelle på slep. Du kan gjøre unna julehandelen på nett nå, og få tid til juleverksted med barna, julekonserter, julelunsj og skiturer.