Aktuelt nå

Endringer i Postens tjenester i 2016

Det sendes flere pakker, men stadig færre brev. Fra 2016 åpnes postmarkedet for full konkurranse.

Vi tilpasser oss bl.a. med å slutte å distribuere brev på lørdager. Her kan du finne de mest stilte spørsmålene i forbindelse med dette, med tilhørende svar.

Transporttider i påskeuken

Transporttider for henting og levering av pakker og gods i påskeuken.

Bomavgift til og fra Kristiansand

Innføring av bomavgift for stykk- og partigods sendinger til og fra dekningsområdet for Kristiansand. I fra 1. februar 2016 reduseres rabattavtalene for bompasseringer på E 18 i Aust-Agder.

Tunge kjøretøy med AutoPass-brikke får 10 % rabatt ved hver passering, mot tidligere 30-50 %. Dette betyr en vesentlig økning i våre kostnader.

Som konsekvens av dette innfører Bring fra og med 01.mars 2016 bomavgift for stykk- og partigods sendinger til og fra Kristiansand sitt dekningsområde. Bomavgiften vil utgjøre 0,4 % som tillegg pr. sending, maks kr. 6,-

Driftsmeldinger

  • Forsinket fremsending av Bedriftspakke ekspress o/natt og A-post fra Bergen til Sogn og Fjordane.

    Fra og med mandag 2. mai 2016 vil en rekke tuneller på E39 mellom Knarvik og Oppedal oppgraderes og veien vil bli nattestengt. Dette får konsekvenser for BPX pakker og A-post fra Bergen hvor pakker og post får inntil 1 dag lengre frem sending.

      Følgende postnummer vil bli berørt

    • 6800-6847
    • 6893-6899
    • 6900-6999

     Fra og med samme dato og inntil videre suspenderes garantitiden for Bedriftspakker ekspress o/natt.

    Vi beklager ulempene dette medfører for dere og vi gjør det vi kan for at konsekvensene blir minst mulig. 

  • Togforsinkelse Nordlandsbanen

    En del Bedriftspakker, Klimanøytrale Servicepakker, Stykkgods og Partigods til Bodø og Fauske 
    (postnummer:8000-8299 og 8600-8999) kan bli intil 1 døgn forsinket.

    Årsak: Nordlandsbanen stengt pga ras.

    Vi beklager ulempene dette medfører for dere og vi gjør det vi kan for at konsekvensene blir minst mulig. 

  • Merkostnader ved endret produksjon pga. raset i Tosbotn ved Brønnøysund for stykk- og partigods nasjonalt

    I forbindelse med raset i Tosbotn ved Brønnøysund krever dette vesentlig endring og økte kostnader i vår produksjon.

    Vi blir derfor nødt til å belaste merkostnader på utgående sendinger for stykk- og partigods nasjonalt fra Brønnøysundområdet for å kompensere for vår økte kostnad. Rent praktisk betyr dette at all frakt ut av dette området blir belastet med 2 ekstra soner fra 18. april 2016.

    Så snart veien åpner igjen og at vi er tilbake i normal produksjon vil vi gå tilbake til normal sonesetting.

  • Forsinkelse til Bergen

    En del Bedriftspakker og klimanøytrale servicepakker til Bergen (postnummer: 5000-5499, 5600-5999, 6800-6999) vil bli inntil 1 dag forsinket.

    Årsak: Driftforstyrrelser hos transportør.

    Vi beklager ulempene dette medfører for våre kunder.

     

  • Forsinkelser til Ålesund og Molde

    En del Klimanøytrale servicepakker og Parti- og Stykkgods til Ålesund (postnummer 6000-6299 + 6700-6799) samt B post til  Molde (postnummer: 6000-6699) bli inntil 1 dag forsinket.

    Årsak: Innstilt tog sent på kvelden.

    Vi beklager ulempene dette medfører for våre kunder.

Reklamasjon og klager

Levere reklamasjon og klager

For raskest mulig behandling av din reklamasjon er det best å kontakte avdelingen for tjenesten du ønsker å reklamere på. Telefonnummer og epost finner du øverst.

Dersom du er usikker på hvor du skal sende henvendelsen din kan du kontakte kundeservice på tlf. 04045 eller sende inn dette skjema.

Det er avsender av brev, pakker eller gods som normalt bør sette frem en reklamasjon.

Behandlingstid

Vanlig behandlingstid på en klage er innen 14 dager. Behandlingstiden kan  variere i forhold til hvilken  tjeneste og hva klagen gjelder. 

Force majeure

Force majeure er uforutsette hendelser som ikke kan avverges. Dette er for eksempel: brann, krigsutbrudd, naturkatastrofer, streik, ras og vær som hindrer oppfyllelsen av en kontraktsforpliktelse.

For eksempel vil brev, pakker og gods som blir forsinket  på grunn av ras, storm eller stengte veier komme inn under force majeure. 

Grov uaktsomhet

Med grov uaktsomhet mener vi at noen med vilje forårsaker en skade eller kan bebreides i forhold til skaden som oppstår. 

Følgeskade

Følgeskade er en skade eller konsekvens som oppstår som følge av en annen hendelse. For eksempel vil merkostnader som oppstår som følge av en forsinkelse vurderes som en følgeskade.

Faktura og betaling

Endring eller feil på faktura

Er det feil på fakturaen din finner du kontaktinformasjon på fakturaen.

Endring av betalingsfristen

Vi endrer normalt ikke betalingsfrister. Eneste unntak er dersom det er fremsatt reklamasjon. Les mer om våre generelle betalingsbetingelser.

Kopi av faktura

Du finner kopi av dine fakturaer for pakker, stykk- og partigods nasjonalt i Mybring. I Min Post  finner du fakturaene for post og reklame. Ønsker du å få dette tilsendt kan du ta kontakt med kundeservice på epost  eller telefon: 04045.

Mottatt purring på faktura

Har du mottatt en feil purring, vennligst ta kontakt med oss så raskt som mulig. Kontaktinformasjonen er oppgitt på purringen. Er purringen korrekt, vennligst benytt betalingsinformasjonen oppgitt på purringen. Ikke originalfakturaen.

Kreditering av faktura

Vanligvis utsteder vi en kreditnota. Om kreditert faktura allerede er innbetalt, legger vi beløpet på reskontro. Ønsker du en utbetaling, ta kontakt med din kontaktperson eller ring oss på 04045.

Ønsker samlefaktura

Ønsker du å få samlefaktura, ta kontakt med din kontaktperson eller ring oss på 04045

eFaktura

For brev, reklame, pakke tilbyr vi, i tillegg til faktura pr. post:
 
• E2B - eFaktura via meldingsformidling på e2b 3.3. format
• EHF – eFaktura via aksesspunkt
• Faktura på PDF i Digipost
• eFaktura kan sendes til alle som bruker Basware - med noen begrensninger.

Fortolling E2B - eFaktura og  EHF – eFaktura via aksesspunkt tilbys ikke.

Faktura kan også mottas som PDF i Digipost .

For Stykk- og Partigods Nasjonalt tilbyr vi eFaktura til alle våre bedriftskunder.

eFaktura passer for bedrifter som mottar mange fakturaer fra oss, og gir din bedrift mulighet for å motta fakturainformasjon på EDI som er tilpasset ditt økonomisystem.  

Faktura på epost

Bring tilbyr faktura på Smartmail til kunder som kjøper Stykk- og Partigods Nasjonalt. Smartmail innebærer at du får en epost med lenke til din faktura. Dersom lenken ikke aktiveres innen 5 dager blir fakturaen sendt per post.

Kopi av faktura for pakketjenester og Stykk- og Partigods Nasjonalt finner du i Mybring. Kopi av faktura for post og reklame finner du i Min Post.

Faktura i PDF i Digipost Bruker din virksomhet Digipost eller registrer konto her, kan du motta faktura fra Posten Norge AS digitalt (i PDF). I Digipost kan du be om mailvarsling om mottak av ny post i den digitale postkassen.

Autogiro

Vi tilbyr dessverre ikke autogiro. 

Kontoutskrift

Ønsker du tilsendt kontoutskrift ta kontakt med kundeservice på epost: bringfaktura@bring.com eller telefon: 04045. Du kan også bestille kontoutskrifter for post og reklame i Min Post.