Posten Bring lader opp for fremtiden: Nasjonal satsing på tunge elektriske kjøretøy

Konsernsjef Tone Wille kan endelig avsløre konsernets nye storsatsing. I løpet av vinteren skal første fase i en ny nasjonal ladeinfrastruktur for tunge elektriske kjøretøy bygges opp.

GOD STEMNING: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og konsernsjef Tone Wille kunne avsløre nyheten om det nye ladenettverket til Posten Bring under et besøk på Posten Brings terminal på Hamar. Foto: Posten
Publisert 24.10.2023 Sist oppdatert 10.11.2023

– Allerede nå får halvparten av Norges befolkning post og pakker levert helelektrisk. Med denne ladeinfrastrukturen vil enda flere kunne gjøre motta det samme tilbudet. Dette er et viktig startskudd og en viktig markering for oss, forteller Wille fra scenen på Posten Brings terminal på Hamar.

I løpet av vinteren skal 96 ladepunkter etableres på åtte terminaler i Norge, fra Kristiansand i sør, Stavanger i vest og Bjerkvik i nord.

– I dag har vi over 70 el-lastebiler i drift og vi har flere i bestilling. På flere av terminalene vil vi åpne for at eksterne kan ta i bruk laderne. Bjerkvik vil være først ute, men vi vil også få det på plass her på Hamar, fortsetter konsernsjefen.

  • Bjerkvik terminalen, Nordland – 10 ladepunkt 
  • Hamar terminalen, Innlandet – 17 ladepunkt 
  • Østlandsterminalen, Viken – 28 ladepunkt 
  • Stokke terminalen, Vestfold – 11 ladepunkt 
  • Kristiansand terminalen, Agder – 11 ladepunkt 
  • Stavanger terminalen, Rogaland – 15 ladepunkt 
  • Molde terminalen, Møre og Romsdal – 3 ladepunkt 
  • Trondheim terminalen, Trøndelag – 1 ladepunkt 
Pressefoto-10
MEDIA PÅ PLASS: Riks- og lokalmedia  på plass for å dekke nyheten om det nye ladenettverket. Her får samferdselsminister Jon-Ivar Nygård selv forsøke å lade en av Postens el-lastebiler. Foto: Posten

Ros fra statsråden

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er også til stede på Hamar under avsløringen av nyheten. Han er tydelig på at jobben Posten Bring nå går i gang med er svært viktig – og rettet også en takk til konsernet.

– Posten legger nå godt til rette for bruk av tunge el-kjøretøy. Dere har allerede landets største flåte av elektriske kjøretøy og har kommet langt på elektriske varebiler. At dere nå tør å satse på de større kjøretøyene er gledelig, sier Nygård og fortsetter:

– For min del er det også ekstra gledelig at Posten legger til rette for at andre skal kunne ta i bruk ladestasjonene. Nå gleder jeg meg til å se utviklingen, for dette er framtiden og en mulighet for å nå klimamålene våre. Takk for denne store innsatsen og gratulerer med dagen, avslutter samferdselsministeren.

Pressefoto-12
FLERE PÅ GANG: På Hamar-terminalen er det allerede fem ladere til el-lastebiler. Nå kommer det snart mange flere. Foto: Posten

Linjetrafikk i framtiden

I første omgang er det lokal distribusjon som drar nytte av det nye ladenettverket, men utbyggingen er planlagt slik at man på sikt kan koble på linjetrafikken mellom terminalene.

– Dette blir det kraftigste ladenettverket i Norge så langt. Vi tar i bruk det som i dag er de kraftigste laderne som er tilgjengelige. Dette vil halvere tiden det tar å lade lastebilene vi benytter. Da kan de være mer ute på veien, forklarer Wille.

De siste tiåret har Posten Bring kuttet utslippene med 55 prosent, men ifølge konsernsjefen er nå den virkelig tøffe jobben begynner.

– Nå skal vi kutte utslippene våre innenfor tungtransporten og denne infrastrukturen er helt avgjørende for å lykkes med å nå våre klimamål.

Fakta

  • Posten Bring vil i løpet av året bygge ut en unik infrastruktur med totalt 96 nye ladepunkter ved sju terminaler i Norge. 
  • Ladepunktene vil i første omgang bli etablert på åtte av Posten Brings terminaler fra Kristiansand i sør til Stavanger i vest og Bjerkvik i nord. 
  • Posten Bring har fått støtte av Enova til å bygge ut ladepunktene. 
  • Posten Bring drifter i dag over 70 el-lastebiler over hele landet.
Del artikkel