Informasjon om Black Friday og jul 2022
Vi venter store pakkevolumer til Black Friday og jul. For å håndtere den økende pakkemengden gjør vi en rekke tiltak for å sikre at varene dine kommer frem til dine kunder i tide. Med 800 ekstra medarbeidere og 540 nye elektriske kjøretøy er Posten og Bring klare for årets høysesong med Black Friday og jul. Flere terminalarbeidere og sjåfører vil bidra til at juletrafikken flyter, og at årets julegaver kommer frem til riktig tid.
7 korte om hva vi gjør for å takle økte volumer:
-
Det siste året har vi plassert ut enda flere pakkebokser. Innen utgangen av året vil vi ha pakkebokser på over 1600 steder steder rundt om i Norge. Dette skal gjøre det enda enklere å hente pakker og kundene elsker det, Henting i Pakkeboks har en kundetilfredshet på 4,8 av 5. Du kan lese mer om Pakkeboks her.
- Vi har fra før levert Pakke levert hjem på lørdager i Oslo-området. I perioden 21.11 - 23.12.2022 vil dette utvides til flere steder i landet, og det vil også leveres ut pakker i helgen til både Postkasse, Post i Butikk og Pakkeboks».
- Det er planlagt full produksjon også i helgene på sorteringsterminalene fra og med Black Week.
- Det vil sendes SMS- og e-postvarsel med oppfordring til mottaker om å hente raskt, for å frigjøre lagringsplass på hyller og gulv til nye pakker.
- Vi har lagt til ekstra produksjonsdager og utvidet tidsvinduet for levering av noen tjenester. Tidsvinduet for Levert hjem utvides til kl.15-22 fra 14.11.2022.
- Vi henter inn ekstra personell både på terminaler og til distribusjon.
- Vår kundeserviceavdeling har rigget for økt trafikk, og står klare til å hjelpe med utvidet bemanning på telefon og livechat. Posten oppdaterer sporingsappen og chatboten, slik at det skal være enklest mulig for dine kunder å få hjelp.

Sammen skal vi klare det
Vi skal gjøre vårt ytterste for at dine pakker skal komme frem tidsnok, og det finnes også ting som du kan bidra med for å hjelpe. For at pakkene skal komme frem til rett person, i god stand og i tide trenger vi å hjelpe hverandre. Her er noen tips til hva du kan gjøre for å bidra til en så smidig levering som mulig:
-
Kontakt oss dersom du forventer store forandringer i volum.
-
Lever inn pakkene så tidlig som mulig, og husk å sende med mobilnummer til mottaker, slik at vi kan gi korrekte varslinger underveis.
-
Har du noen tomme pakkebur som ikke blir brukt? Send dem med ved neste opphenting. Pakkebur er alltid en mangelvare i høysesongen.
-
Tilby dine kunder "Pose på døren" dersom du har Pakke i postkassen som leveringsalternativ. Dette er en tilleggstjeneste som gjør at pakken leveres i en pose på døren dersom postkassen er full eller pakken for stor for postkassen. Det gjør at kundene dine slipper å dra til hentested om pakken må returneres dit. Slik bestiller du Pose på døren i Mybring.
-
Emballer alle pakker på en sikker måte, slik at innholdet tåler håndtering og transport. Her får du tips om hvordan du pakker en sending.
-
Pass på at etiketter er lesbare og sitter korrekt. Få med deg disse gode tipsene til korrekt påføring av etiketter.
-
Husk også å overføre EDI-filen i tide, slik at ikke pakkene blir liggende i transit og risikerer å bli forsinket. Les her hva du må tenke på når det gjelder overføring av EDI.
-
Merk at terminalene våre holder stengt for innlevering av post, pakker og gods julaften, nyttårsaften og onsdag før påske (med unntak av importvolumer og SameDay).
Slik forbereder Posten seg til årets høysesong
- Hittil i år har Posten tatt i bruk 540 nye elektriske kjøretøy. Ytterligere 50 nye el-kjøretøy settes inn i juletrafikken.
- Det er plassert ut selvbetjente pakkebokser på 1500 steder i Norge, hvor kundene kan hente pakker hele døgnet.
- Posten har rundt 3200 betjente og selvbetjente utleveringssteder for pakker i Norge. Det tilsvarer en dobling de siste tre årene.
- Posten har økt kapasiteten det siste året og tatt i bruk to helt nye terminaler i Tromsø og Kristiansand.
- Kundeservice øker med 40 ekstra medarbeidere. Åpningstiden på telefon utvides til kl. 19:00 på hverdager fra 21. november og frem til julaften. Kundeservice er åpent så lenge det utføres hjemkjøring. Taleroboten er tilgjengelig hele døgnet og kan hjelpe med f.eks. sporing.
- Flere varebiler settes inn til hjemlevering.
- Pakker må hentes på Post i butikk innen 7 dager. Man kan kostnadsfritt forlenge hentetiden til 14 dager i Posten-appen.
- Norgespakken må hentes i løpet av 14 dager.
Vi gjør alt vi kan for at pakkene dine skal komme frem til kundene dine før jul, og leverer hjem på kvelden til og med fredag 23. desember.
Postkontor og Post i butikk er åpent til 24. desember. Til postkassen leverer vi frem til fredag 23. desember. Haster det, kan du også bruke våre ekspresstjenester.
Sørg for at du har en så kort pakke- og utsendelsestid som mulig og kommuniser tydelig til dine kunder hva som er siste frist for å handle i din nettbutikk.
Kundene som handler på nett er ute etter å spare tid og penger, unngå stress og køer. De ønsker valgmuligheter og fleksibilitet.
Vår kundeinnsikt viser at det er enda viktigere at nettbutikkene imøtekommer kundenes behov i høysesongen frem mot jul, og gjør de trygge. Les mer om hvordan du Gjør nettbutikken klar til Black Friday og få med deg disse 5 tipsene til hvordan du forbereder deg til julehandelen.
De fleste pakker og brev som sendes i Norge leveres innen 1-3 dager, men rett før jul er det lurt å levere inn litt før. Fristene varierer i forhold til hvilke tjenester du bruker og hvor langt du skal sende, men normalt holder det å sende før midten av desember.
Pakker
Frist mellom 16. og 21. desember
Pakker vil følge våre normale fremsendingstider, men kan bruke lengre tid i høysesongen.
- Pakke til bedrift og Pakke til hentested: +1 dag fra 21. november til 1. januar 2023.
- Gjelder også gamle tjenester som Bedriftspakke og Servicepakke: +1 dager fra 21. november til 1. januar 2023.
- Tidsvinduet for Levert hjem utvides til kl.15-22 fra 14.11.2022.
Pakke i postkassen
Frist 20. desember (Sør-Norge) og 16. desember (Nord-Norge)
Leveranse innen 2-3 dager.
Brev til postkassen
Normalt leveres brev innen 2-3 dager, men vær oppmerksom på at grunnet store volumer i julen kan det ta noe lengre tid.
Stykkgods
Frist 19. desember for enkelte godssendinger fra Sør-Norge til Nord-Norge og fra Nord-Norge til hele Norge.
Ekspress
Frist 22.12.2022 for samme dag/Hurtig leveranse i Norge.
Home Delivery
Frist 14.desember for hjemlevering av større og tyngre varer. Godset må være mottatt på terminal innen fristen.
Innleveringsfristen gjelder for videre distribusjon til samtlige postnummer i Norge.
Supply Base Logistics
Normal transport
Siste leveranse normal transport før julaften:
Fredag 23. desember, gjelder alle destinasjoner.
Første ordinære opphenting i romjulen:
Tirsdag 27. desember, gjelder alle destinasjoner
Siste leveranse normal transport før nyttår:
Fredag 30. desember, gjelder alle destinasjoner.
Vår vakt telefon har åpent 24/7 for sendinger som haster.
Send innen datoene vi anbefaler for det enkelte land. Husk å skrive riktig navn og adresse, samt tolldokumentasjon der det er påkrevd. De som skal lengst bør sendes i slutten av november.
Brev
Sverige, Danmark - 14. desember
Resten av Norden - 10. desember
Tyskland - 13. desember
Resten av Europa - 08. desember
USA og Canada - 06. desember
Resten av verden - 01. desember
Vanlig leveringstid er tidligst 2-6 dager i Europa og tidligst 4-8 dager til resten av verden.
Pakker til utlandet
Innleveringsfristene er fastsatt i samarbeid med andre lands postselskap for å sikre at juleposten er fremme til jul.
Ekspress
Samme dag/Hurtig leveranse i Norden - 20. desember.
Ekspress internasjonalt og QuickPack - 16. desember (ta kontakt, så ser vi hva vi kan løse)
Det norske folk oppfatter Posten og Bring som mest bærekraftige merkevaren i pakke- og logistikkbransjen. For tredje år på rad har revisjon- og rådgivningsnettverket PwC gjennomført sin klimaindeks, og Posten Norge er igjen på topplisten. Vi har klare miljøkrav til oss selv og våre samarbeidspartnere, og målet er at hele virksomheten skal ha null utslipp i 2050. Posten Norge – helt i tet mot det grønne skiftet.
Noe av det vi er stolte av å ha gjennomført allerede nå er:
- Vi har mer enn halvert utslippene siden 2012.
- Vi etablerer ladeinfrastruktur ved våre terminaler for å øke omstillingstakt for både egne og innleide kjøretøy.
- Det er etablert sentrumsnære hub’er i byene for å distribuere pakker kun med elektriske kjøretøy.
- 30 nordiske bysentra med fossilfri distribusjon av pakker med varebil.
- Vi er 100% elektriske på Svalbard.
- Vi leverer brev og Pakke i postkassen utslippsfritt til 49 byer, og vi følger godt etter når det gjelder pakkedistribusjon.
- Les mer om vår grønne omstilling her: 7 grønne grunner til å velge Bring.