10 tips til å starte nettbutikk

10 tips til deg som vil starte nettbutikk

Drømmer du om å starte din egen nettbutikk? Med disse gode rådene blir sjansen større for å lykkes.

Fire mennesker sitter ved et bord med laptoper, kaffekopper og skriveblokker.

Mange går med en nettbutikkdrøm i magen – med god grunn. Internett gir bokstavelig talt en verden av muligheter til å få produktene dine ut i markedet, og stadig flere forbrukere velger å kjøpe varene sine på nett.  

Skal du lykkes med nettbutikk-satsingen din, er det imidlertid en del områder du bør sette deg inn i – for kundene blir stadig mer kravstore, og konkurransen er knallhard. Følger du rådene under fra våre fageksperter i juryen for Netthandelsprisene, gjør det forhåpentligvis veien dit enklere:

1. Finn et godt navn på nettbutikken

Et av de første stegene på veien mot suksess, er å finne et godt navn på den nye bedriften. Da kan disse tommelfingerreglene være greie å ha i bakhodet: 

  • Navnet bør være relativt kort og enkelt å huske – maks åtte tegn.
  • Unngå rare skrivemåter eller bokstavene æ, ø og å.  
  • Inkluder gjerne nettbutikkens kjerneområde i navnet – det er smart med tanke på søkemotoroptimalisering. Du skjønner hva «Pet XXL» driver med. «Ola og Karis bamsebutikk» blir derimot for langt!  
  • Bruk et .no-domene dersom du skal selge varene dine i Norge.

 2. Velg riktig netthandelsplattform 

Å velge riktig netthandelsplattform er et av de viktigste valgene du tar som nettbutikk – og kan samtidig føles som et overveldende område å dykke inn i. Tenk på dette når du skal ta valget:

  • Hvor ser du for deg å være om tre år? Vær realistisk, slik at du unngår å bruke for lite eller for mye penger på plattformen. Velger du en enkel og billig løsning, må du ta høyde for at du må bytte plattform dersom satsingen lykkes og omsetningen vokser til et par titalls millioner kroner.
  • De billigere løsningene har mindre muligheter for skreddersøm og for å koble på tredjepartsløsninger – som ERP-system, logistikk- og lagersystemer eller fysiske butikker. Når nettbutikken vokser, vil også enklere løsninger gi lavere hastighet – noe som får nettkunder til å skygge banen.
  • Skal du satse for fullt på nettbutikken, trenger du en plattform-partner. Velg en leverandør som du har god kjemi med, for det blir et langvarig forhold!   

Her kan du lese mer om hvordan du velger riktig netthandelsplattform. 

3. Gjør nettsiden mest mulig brukervennlig

Skal du lykkes med netthandel, må du ha et bevisst forhold til design og din egen merkevare. Du må skille deg ut, og da bør du ikke gå for en ferdig mal fra nettet. 

Design dreier seg imidlertid ikke bare om estetikk, men også om universell utforming og struktur. Legg vekt på brukervennlighet i alt du gjør, og gjør kjøpsprosessen enklest mulig. Tenk på det som en fysisk butikk – du er vant til at melka står bakerst. På samme måte bør strukturen i nettbutikken være på en slik måte at kunden enkelt finner fram. 

For å gjøre opplevelsen enklest mulig er det noen ting som bare må være på plass

  • en god søkefunksjon
  • gode produktsider
  • betalingsløsninger
  • leveringsalternativer
  • bekreftelsesside når kjøpet er fullført

Husk også at nettkunder ikke bare handler mellom 8–16. At du har en kundeservice som er enkel å få tak i er dermed veldig viktig. Livechat er også noe stadig flere kunder forventer for å få raske svar.

Glem heller ikke å ha et godt system for e-postkommunikasjon, både for å holde kunden informert underveis, og for å drive markedsføring i etterkant.

NB! For å få kunnskap om hvordan kundene dine kommer inn i nettbutikken din, og hvor de hopper av bør du kjenne til konverteringsoptimalisering (CRO). Det vil hjelpe deg til å forstå hvordan flere kan trykke på kjøpsknappen.

Les 6 gode tips til enkel konverteringsoptimalisering her

Idémyldring på tavle
Å starte nettbutikk krever mye forarbeid og forberedelser. Men tar du de riktige valgene fra start, så har du en god grunn å jobbe videre på.

4. Tilby gode leveringsalternativer og betalingsløsninger

8 av 10 forbrukere sjekker leveringsalternativ når de kommer inn i en nettbutikk, viser undersøkelser fra Bring. I takt med at netthandelen har eksplodert under pandemien, har også forventningene til valgfrihet blitt høyere. 

Tilby derfor flere leveringsalternativer, slik at kundene finner det alternativet som passer best for dem – inkludert pakkeboks og hjemlevering. Har du en fysisk butikk i tillegg, bør du også ha en «Klikk og hent»-løsning.

Pass også på å presentere leveringsalternativene på en oversiktlig måte. Ikke ha en dropdown-liste med 20 valg, men sorter dem heller i ulike kategorier. Gjør det tydelig hvem transportøren er, slik at kunden ikke får noen ubehagelige overraskelser når de skal hente pakken. Ved hjelp av Brings integrasjonsløsninger kan du også opplyse om forventet leveringstid, noe som er svært viktig for kundene.

Les mer om hva kundene dine vil vite om levering.  

Å kunne betale så enkelt som mulig er også avgjørende for at kundene skal fullføre kjøpet. Derfor bør du ta i bruk en av de større betalingsplattformene, som Klarna, i tillegg til Vipps.

5. Finn riktig fraktpris  

Det finnes flere ulike prismodeller for frakt:

  • Tilby fri frakt på alt, og prise fraktkostnadene inn i alle vareprisene.
  • Tilby fri frakt over et visst beløp, noe som kan øke det gjennomsnittlige ordrebeløpet.
  • Frakttillegg på alle ordrer.

De fleste kunder ønsker gratis frakt, men det er ikke nødvendigvis det beste for nettbutikken din. Hva som er riktig modell for deg, avhenger blant annet av snittverdien og størrelsen på varene du selger. Derfor bør du teste deg fram til den modellen som både gir deg god nok margin og en god snitthandlekurv. 

Husk også å ta med andre logistikkostnader i fraktregnestykket – som emballasje, lagerhåndtering og returkostnader. Når du har full kontroll på den totale kostnaden, er det lettere å prøve seg fram med lavere eller gratis frakt som en del av markedsføringen – og forstå hvilken avkastning dette gir sammenliknet med andre kanaler. 

Frakt og levering kan være en liten utfordring å løse i startfasen – vi har mange flinke rådgivere som jobber med nettbutikker. Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne.

Jeg vil snakke om frakt

6. Gjør returen enkel  

Mens stadig flere nettbutikker tilbyr kundene gode og fleksible leveringsalternativer, henger fortsatt mange etter når det gjelder retur. Gode og enkle returløsninger er imidlertid svært viktig, både for at kunden skal føle seg trygg nok til å handle hos deg – og for at de skal vende tilbake til nettbutikken din. 

Å gjøre returprosessen enklere trenger ikke å være så komplisert! Du kommer langt med å skrive framgangsmåten i et lettfattelig og imøtekommende språk, og å gjøre vilkårene lette å finne. Husk også at mange ikke har printer hjemme. Å få en ferdig utfylt returetikett i pakken, er dermed noe mange kunder både setter pris på – og forventer.

Her kan du lese mer om hvordan du vinner kunder på god retur.

7. Ha gode beskrivelser og bilder

At du gir gode beskrivelser av produktene du selger, er både viktig for å gjøre kunden trygg nok til å kjøpe dem, og for å unngå at kunden får en overraskelse når pakken blir åpnet. Vær ærlig, og ha med gode størrelsesguider. Å redusere antall returer er i tillegg et godt miljøtiltak. 

kamera, sett ovenfra
Gode bilder er A og Å i nettbutikken.

Gode bilder er også viktig for å få riktig inntrykk av produktet, og gir deg en unik mulighet til å skille deg ut. Tar du egne bilder, i ulike miljøer og med ulike modeller, viser du i tillegg mangfold – noe som særlig unge forbrukere setter pris på.  

Les mer om hvordan du får de unge til å handle i nettbutikken din her.

8. Gjør nettbutikken din synlig i søkemotorene  

Uansett hvor bra produktene dine er, hjelper det lite hvis ingen finner veien inn i butikken din. Ofte kommer 50 prosent av trafikken fra Google, og da er det avgjørende at du havner høyt oppe i Google-søk. For å oppnå det må du kjenne til prinsippene for søkemotoroptimalisering, eller SEO (Search Engine Optimization).

Kort fortalt premierer Google innhold som er godt og relevant, basert på ulike prinsipper. Synes du det virker komplisert? Heldigvis finnes det en rekke gratis online-verktøy som du kan komme langt med, og som kan gi deg detaljerte SEO-rapporter med tips til hva du bør forbedre. 

9. Bygg merkevaren i sosiale medier  

Å være til stede i sosiale medier er en annen nøkkel til suksess for nettbutikker. Gjort på riktig måte, kan det gi deg tilliten som er avgjørende for at kundene skal velge nettopp deg. Bygg merkevaren din gjennom å dyrke din egen tone og stil – og vis fram den gode kundeservicen din! Konsentrer deg om kanalen hvor du finner flest innenfor din målgruppe.

Facebook og Instagrams shop-funksjon gjør også sosiale medier til effektive salgskanaler.  

En annen måte å øke salget på, gjennom sosiale medier, er ved å bruke betalt annonsering. Test, evaluer og juster ulike annonser, for å finne de variantene hvor du får igjen mest for annonsekronene dine. 

Her kan du lese flere gode tips til hvordan du lykkes i sosiale medier.

10. Vis ditt grønne engasjement  

Bærekraft blir heldigvis viktigere for stadig flere av oss – noe som også påvirker handlevanene våre. Uten en tydelig bærekraftsprofil, kan du risikere å bli valgt bort. Vær derfor tydelig og konkret om hva du gjør for å hjelpe verden i en mer bærekraftig retning – og hjelp kunden din til å ta bærekraftige valg. Bruk gjerne også resirkulert eller gjenbrukbar emballasje, så gir du et grønt sisteinntrykk.  

Husk også å tilby miljøvennlige leveringsalternativer! Velg en logistikkpartner som
tilbyr grønne leveringer, og som jobber med å utvikle mer miljøvennlige leveringsløsninger.

skjermdump av et fraktalternativ i kassen i nettbutikken.
Det er mange måter å vise nettbutikkens miljøfokus på – å tilby grønnere leveringsalternativ kan være en.

Les mer om hvordan du kan gjøre bærekraft til et konkurransefortrinn her.

Hold deg oppdatert på hva som opptar nettkundene

Bring Research gir deg fersk innsikt om hva som er viktig for skandinaviske nettkunder. Vi gjennomfører jevnlig forbrukerundersøkelser i samarbeid med analyseselskapet Ipsos.

Del artikkel