Slik skaper du en optimal kasse i nettbutikken
Hvordan din kasseløsning (checkout) i nettbutikken fungerer er avgjørende for omsetningen. Disse enkle tipsene hjelper deg å tilby kundene dine en førsteklasses opplevelse når de kommer til kassen.
Gratis rådgivning
Ønsker du hjelp til å optimalisere din kasseløsning i nettbutikken? Våre checkout-eksperter sitter klare.
Enten du benytter deg av en tredjepart som tilbyr en ferdig kasseløsning, eller om du bygger din løsning selv, så er det avgjørende at du har kundens behov i fokus.
Veldig mange hopper av når de kommer til kassen, og det er mange grunner til hvorfor det skjer. Det gjennomsnittlige frafallet i kassen, globalt, er hele 70 prosent – så alle tiltak du kan gjøre for å minske det tallet, vil gi en positiv effekt på konverteringen.
Derfor hopper kundene dine av i kassen
Her finner du de vanligste årsakene til at kundene faller av i kassen, og hva du kan gjøre for å redusere dette frafallet:
For komplisert kasseløsning
Dårlig forklarte leveringsvalg forvirrer kundene dine. Sørg for en brukervennlig flyt i kassen, og dynamiske tjenestenavn som beskriver leveringsalternativene godt. Bruk "radioknapper" for å vise leveringsvalg.
For lang eller upresis leveringstid
Kunder forventer kort og forutsigbar ankomsttid. Gi derfor kunden antatt leveringstid ved å implementere Estimert ankomst (ETA) via vårt API. Da gir du kunden trygghet allerede i bestillingsøyeblikket.
Manglende tillit til nettbutikken
Kunder har større skepsis til en ny eller ukjent nettbutikk. Øk tryggheten til kunden ved å fronte kjente samarbeidspartnere . Det kan øke tilliten til nettbutikken. Vi anbefaler bruk av Posten-logoen i kassen.
For dårlig returløsning
Visste du at nettbutikken riskerer å miste kjøp på grunn av en lite kundevennlig returløsning, eller manglende returløsning?
Fraktprisen er for høy
Test ulike nivåer for fraktpriser og betinget fri frakt (fri frakt over f.eks. 499 kr). Flere tar nå betalt for både levering og retur. Vis informasjon om fraktpris både på startsiden og produktsiden.
Manglende miljøfokus
Ved å synliggjøre miljøinformasjon rundt leveransen allerede i bestillingsøyeblikket kan kundene ta et miljøbevisst valg der det er mulig.
Med API-er tilbyr du et optimalt oppsett for levering i kassen
Sørg for at du integrerer nettbutikken med våre logistikksystemer. Det gjør du via våre API-er, som sikrer at du gir kundene dine en best mulig kjøps- og mottakeropplevelse.
Dette er våre mest brukte API-er for frakt og levering:
Shipping Guide API
- Gir kundene dine ulike tilgjengelige leveringsalternativer, og de kan velge det som passer dem best.
- Mulighet for å gi kundene flere ulike tidspunkt for levering.
Fullstending informasjon om Shipping Guide API finner du her.
Pickup Point API
- Gir kundene en liste over de hentesteder som er nærmest i forhold til den adresse som legges inn.
- Viser både bemannede og ubemannede hentesteder, med avstand og/eller kjøretid fra angitt adresse.
Kunden kan selv velge foretrukket hentested. Mer om Pickup Point API her.
Address API
- Address API sikrer at sendingen er påført korrekt adresse.
- APIet gir adresseforslag basert på det som tastes inn, og kontrollerer at adressen som dine kunder legger inn er korrekt og at den faktisk eksisterer.
Andre hjelpemidler du kan ta i bruk
Du finner mer informasjon om hvordan du kan optimalisere din kasseløsning på nettsidene, her under. Husk også at du alltid kan få hjelp av vårt checkout-team.
Developer site
Koble deg på vår API-plattform
Er du utvikler av en nettbutikk? Eller jobber du med logistikk innen Norden og bruker logistikkprogramvare? På vår developer site finner du alt du trenger å vite for å integrere dine systemer mot Brings API-er.
Beste praksis for din checkout
7 steg til en optimal checkout
Enkelhet gjelder for alt som skal behandles i kassen, alt fra produktinformasjon, priser og betaling. Her får du tips til hvordan du kan gjøre frakt- og leveringsvalgene enklere for kunden.