Klimarapportering er ikke lenger en fordel, men en nødvendighet for å overleve i dagens konkurransemarked. Les hvordan Johs Olsen jobber med sitt klimaregnskap for å styrke både omdømme, kundelojalitet, og en mer bærekraftig fremtid for virksomheten.
Publisert27.09.2024
Skrevet av Dina Engh. På bildet: Per Magnus Roald fra Bring og Andrea Berger fra Johs Olsen. Foto: Bring
I likhet med mange andre aktører, står Johs Olsen og Norengros-kjeden i dag overfor et stort kartleggingsarbeid. Økt press fra kunder og nye bærekraftsdirektiver, betyr at virksomheten må samle inn miljødata fra hele verdikjeden.
Hvem er Johs Olsen?
I over 100 år har familiekonsernet Johs Olsen vært en kjent aktør i grossistbransjen. I 2022 tok de et spennende skritt videre ved å kjøpe opp grossistvirksomheten Wittusen & Jensen, som har en imponerende fartstid på over 125 år.
Sammen med 12 andre grossister, er de del av Norgengros-kjeden – Norges største leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor. Etter oppkjøpet, stiller Johs Olsen i dag med over 10 000 varelinjer fordelt på hovedlageret i Gjøvik og lageret på Berger. Herfra distribueres det ut mer enn 5000 varer hver uke – alt fra kontorrekvisita, emballasje, medisinsk utstyr og mer.
Stor påvirkningskraft
Familiekonsernet legger ikke skjul på at de selv er med på å øke mengden av søppel og svinn rundtomkring. Likevel gir dette også en betydelig fordel. Som en av de største grossistene, har de stor påvirkningskraft og kan legge til rette for et bedre forbrukersamfunn.
- Det handler om å være med å påvirke kunden til å velge andre type produkter, endre antall varer, introdusere dem for ny teknologi eller alternativer som har en mindre påvirkning på miljøet, forteller Andrea Berger, Konsernkoordinator og ansvarlig for Miljø og bærekraft i JO Handel som består av Johs Olsen, Wittusen&Jensen og datterselskapet Wittusen&Jensen Profil.
Andrea trekker også frem viktigheten av at selgerne får den nødvendige informasjonen de trenger for å kunne fremme de riktige produktene.
- Vi skal ikke slutte å selge, men ved å ha kunnskapen på plass, kan vi bidra til at våre kunder tar valg som har en positiv innvirkning på miljø og bærekraft i det lange løp.
Kutter samarbeidet med leverandører som ikke kan svare for seg
Med store ambisjoner om å bli bransjens mest effektive og bærekraftige virksomhet, har konsernet allerede satt i gang flere tiltak, både på kjedenivå og hos lokalgrossistene.
- Mange kunder og oppdragsgivere er veldig opptatte av konkret informasjon rundt produktene vi selger. For eksempel etterspør flere informasjon om CO2-utslipp, miljømerking og produksjonsland, sier Andrea.
Økt etterspørsel etter miljødata og strengere krav fra EUs bærekraftsdirektiv, har blant annet ført til at JO Handel må stille enda strengere krav til sine egne leverandører.
- Vi ønsker å selge de riktige produktene til våre kunder, og for å kunne gjøre det må vi ha data. Derfor har vi sendt krav til våre leverandører om å sende inn informasjon fra hele deres verdikjede. Er det leverandører som ikke kan levere på dette, må vi ta valget å avslutte kundeforholdet, forteller Andrea.
Hun kan også fortelle om arbeidet de har gjort internt, hvorav hun trekker frem solcellepanel på taket, nye tiltak for å redusere lysbruk og ventilasjon, og investeringer i nye el-lastebiler som skal gå fra lageret på Berger.
Stor endring i produksjonen
I tillegg til hyppigere kartlegging av alle sine leverandører, har familiekonsernet tatt grep om sin egen logistikk. Sammen med oss i Bring er de for tiden i en omstilling fra stykkgods som fraktes med lastebil, til pakker som leveres med el-varebil.
- Bring har vært til stor hjelp med å tilrettelegge for at vi kan bruke mest mulig el-kjøretøy på Last Mile. Dette har vært en kjempestor produksjonsendring, som har ført til at vi nå har langt flere varer som går med i el-varebilstrømmen.
Gjør toalettpapir sexy
Hva som gjør en vare attraktiv eller ikke kan variere i stor grad, men en ting er sikkert; om det du selger ikke er interessant, taper du i kampen om kundene.
Kan du derimot tilby det kunden interesserer seg for - som for tiden er miljødata - ja, da kan du til og med få toalettpapir til å være en attraktiv vare.
- Det vi ser nå er at klimarapportering er avgjørende i et konkurranseøyeblikk. Vi ser viktigheten av det i anbudssituasjoner, og når vi skal forhandle og reforhandle avtaler med store privataktører, sier Andrea.
Og hos JO Handel har de det klart for seg - de skal ikke ligge bakpå.
- Vår holdning er at vi alltid skal være i forkant. Når kunden trenger informasjon om miljødata knyttet til våre varer, eller ønsker et bedre alternativ, skal vi være de som står klare til å hjelpe. Det er helt uaktuelt for oss å komme etter og fomle med papirene. Vi skal være aktøren som gir dem svarene de ønsker, understreker hun.
Miljødata: motivasjon til å gjøre det bedre
Å rapportere på miljødata er kanskje ikke alles favorittaktivitet, men å få resultatene svart på hvitt kan være litt av en oppvekker og motivasjonsfaktor. Hos Johs Olsen og Wittusen&Jensen, er tallene de får på bordet med på å drive dem til å legge inn en enda større innsats.
- Når vi får disse tallene ned på papir, blir det fort at en tenker – det hadde jo vært fint å kunne ha enda litt lavere utslipp. For oss konkurransemennesker skaper dette ekstra motivasjon internt til å toppe våre egne resultater.
Se konkrete måledata med miljørapporter i Mybring
Som kunde av Bring, har du muligheten til å laste ned miljørapporter i Mybring. Her kan du blant annet se andel elektriske kjøretøy som er i bruk og CO2-utslipp fra dine leveranser. Oversikten du får her gir et godt utgangspunkt for å identifisere forbedringsområder.
- Miljørapportene i vår selvbetjente plattform MyBring er en game changer, det har aldri vært enklere å hente ut nøyaktig miljødata på last mile. Med nye rapporteringskrav på klima som vi vet kommer, for enkelte allerede neste år, er den delen Posten Bring står for bare et par tastetrykk unna, forteller Per Magnus Roald, Key Account Manager i Bring.
Usikker på hvordan du kan ta i bruk miljørapportene?
- Når det kommer til miljøarbeid, er dere i Bring langt fremme i skoen. Dere fremstår som er seriøs aktør, noe som er viktig for oss. Vi ønsker ikke å jobbe med noen som gjør ting halvveis.
Andrea trekker også frem viktigheten av gode rollemodeller, og hvordan leverandører spiller en rolle for helhetsinntrykket som kunden sitter igjen med. Hun synes også det er viktig at store aktører går foran og setter et godt eksempel.
Selv mener hun at tiltakene som har blitt gjort hos Posten Bring er til stor inspirasjon for dem og andre.
- Dere er innovative, tenker nytt, kommer opp med ny teknologi, og inspirerer både store og små aktører til å tenke nytt, sier Andrea når hun blir spurt om arbeidet Posten Bring har lagt ned innen bærekraft.
Er bærekraft lønnsomt?
Det korte svaret; Ja.
Til tross for at det kan kreve store ressurser, spiller det en avgjørende rolle for virksomheter sin overlevelse. Som ekspertene sier, vil klimaregnskap snart være like viktig som finansielt regnskap.
- Det handler ikke lenger om License to Play – enten må du levere 100% på alle krav, eller så er du ute av spillet, avslutter Andrea.
Har du enda ikke startet å se på klimaregnskapet, er dette noe du bør sette på agendaen asap zulu. Er du kunde av Bring, trenger du derimot ikke gjøre alt på egen hånd. I Mybring finner du allerede ferdig rapporter knyttet til utslipp fra leveransene gjort av oss.