Blomstrende omsetning med levering samme dag

Blomstrende omsetning med levering samme dag er Zetas Trädgårds nye suksesskonsept

Da koronapandemien rullet inn over landet våren 2020, økte uroen hos Zetas. Men ideen om hjemlevering av personlige blomsterkasser ble født samme dag. En idé som ble utviklet sammen med Bring og viste seg å bli en kundesuksess.

Zetas frodige hage har eksistert i mange år og har blitt et populært mål for plante- og hageelskere. I 20 år har hagen vært drevet av gartneren, forfatteren og TV-profilen Victoria Skoglund. Kundeopplevelse er et av Zetas kjennetegn, med fokus på kreativitet, personlighet og bærekraft. Butikkopplevelsen er en viktig del av konseptet, men de siste fem årene har det også vært mulig å kjøpe deler av sortimentet i Zetas nettbutikk.

Les mer om våre budtjenester og bestill bud

Korona skapte kreativ panikk – hvordan kunne kundene få plantene sine på nye måter?

Da restriksjonene i begynnelsen av 2020 ble strammet inn på grunn av korona, var det midt i den viktige oppstartsesongen for Zetas. Våren er en av de viktigste periodene for hagen. Da fylles butikken av mennesker som har ventet på å få friske opp hagen og balkongen med nye farger og grønne planter.

– Da det svenske folkehelseinstituttet, Folkhälsomyndigheten, kom med anbefalinger om at alle skulle holde seg hjemme og helt unngå kontakt med andre, så vi først for oss at hele sesongen kom til å forsvinne for oss. Vi hadde åpnet like før, fylt på i butikken og innså raskt at dette kunne få alvorlige konsekvenser for virksomheten. Vi tilpasset oss, flyttet kassene og deler av virksomheten ut på gårdsplassen, men spurte oss også hvordan vi kunne få varene hjem til kundene våre på andre måter enn vanlig? forteller Victoria Skoglund, administrerende direktør og grunnlegger av Zetas.

Papirkasser med pelargoniaplanter
Ferdigkomponerte og sesongtilpassede kasser. Foto : Zetas trädgård

Det var denne kreative panikken, som Victoria kaller det, som fødte ideen om å tilby ferdigkomponerte og sesongtilpassede kasser til hjemlevering. De første "hjemmekassene" ble fylt med alt fra blomster til tomater og matchende balkongsett." Det hele begynte som en test i mindre skala, der kunden bestilte kassen på nettet og fikk den kjørt hjem samme dag med taxi i Stockholmsområdet.

Den stor interessen for raske leveranser økte kravene til Zetas leveringstilbud

Interessen for hjemmekassene vokste raskt. De fikk god drahjelp og oppmerksomhet rundt ideen i sosiale medier, der Victoria Skoglund er en kjent hageprofil. Victoria innså at det ville bli vanskelig å skalere i volum og lønnsomhet hvis ikke leveringstilbudet ble videreutviklet. Det var da hun fikk kontakt med Brings bud- og ekspresstilbud.

– Jeg så en mulighet til å utvikle konseptet med kassene. Våre planter, potter og interiør stiller høye krav til levering. De er ømtålige, er ofte vanskelige å pakke og laste, og vi vil helst slippe store paller og emballasje. De fleste av kundene våre er vant til å besøke butikken, og det er en viktig del av kjøpsopplevelsen. De er opptatt av å velge med omhu og forventer kvalitet og god service. For oss er det viktig å kunne oppfylle de samme forventningene når varene leveres hjem.

Brings budbil bak trær

Samtalene med Bring var basert på kundenes ønsker og etterspørsel. Da koronarestriksjonene ble strammet inn igjen i løpet av høsten, bestemte Zetas seg raskt for å videreutvikle vårens tilbud om hjemlevering til en ny og mer skalerbar versjon.

– Vi ville kunne levere til andre tider, tilby sikre leveranser og håndtering av ømtålige planter, som for eksempel ikke tåler kulde. For oss var det også viktig å kunne tilby at kundene kunne handle direkte i nettbutikken og motta leveransen samme kveld eller i helgen – når og på den måten som passer dem. Jeg opplever også at kundene er villige til å betale for den ekstra servicen, sier Victoria.

Raske, presise budleveranser med en personlig touch til julehandelen

Med vissheten om at Zetas populære julemarkeder, som normalt bærer inntektene i desember, ikke ville kunne gjennomføres, måtte planene endres. I passe tid før julehandelen ble samarbeidet med Bring lansert: levering samme dag i Stockholmsområdet for en del av sortimentet. De ulike julekassene, personlig komponert av Victoria med amaryllis, hyasinter, juleroser og lyslykter, ble raskt en velfortjent og stor suksess.

Enkel bestilling på nettet, attraktive leveringsalternativer og mulighet til å følge bestillingen, få beskjed om levering på SMS og digital signering er sentrale deler av Zetas og Brings felles leveringsløsning. Kort med personlige hilsener fra Zetas og tydelig leveranseanvisning gjør også at kunden føler seg unik, samtidig som det gjør det lettere for sjåføren å vite hvor leveransen skal.

Svarthvitt bilde av grunnleggeren av Zetas, Victoria Skoglund
Victoria Skoglund, grunnlegger og administrerende direktør i Zetas trädgård. Foto : Zetas trädgård

Personlig kontakt og god kvalitet er viktig for oss. Hittil har vi fått veldig positiv respons. Kundene setter pris på at varene leveres i så god stand og at det går så fort!

Victoria Skoglund

Oppmerksomheten i sosiale medier bidro ekstra til markedsføringen av julekassene. Flere av Zetas kunder delte egne filmer, bilder og positive opplevelser, fra levering til blomstene sto i flor. Victoria forteller at også bilder av leveringsordrer er blitt delt av kunder som spesielt har satt pris på hurtigheten, kvaliteten og at de har kunnet følge leveransen hele veien.

Neste trinn – flere varer å velge mellom samt bestilling og levering samme dag

– Det har virkelig vært morsomt å få så direkte og positive tilbakemeldinger. Julekampanjen har absolutt styrket tilbudet vårt! Den ble en flott start på samarbeidet med Bring. Julekassene bidro til at vi økte salget til tross for korona.

Julekassene, som også ble levert med tilleggsbestillinger som kundene valgte selv, ble kjørt ut samme dag som bestillingen ble lagt inn i Stockholmsområdet. Også bedriftskunder benyttet muligheten til å sende gaver.

Lite tre plantet i kurv
Ømtålige varer. Foto : Zetas trädgård

– På sikt vil vi utvide slik at kunden kan velge flere varer for levering samme dag, f.eks. ripsbusker og mindre trær. Kanskje også krukker og keramikk, noe vi ikke har levert tidligere, fordi det er vanskeligere å laste og håndtere. Her ser vi muligheter til å utvikle samarbeidet med Bring. Sortimentet vårt varierer dessuten etter sesong og etterspørsel, noe som også stiller krav til et fleksibelt logistikksamarbeid med forståelse for våre behov.

For Victoria er leveringssikkerhet viktig. Det må være enkelt å pakke for Zetas, og de må kunne stole på at Bring transporterer varene på riktig måte.

– Kommunikasjonen med Bring fungerer veldig bra. Kundeservicen og presisjonen er høy. Vi leverte rundt 300-350 kasser i den hektiske juleperioden  – mange flere leveranser enn jeg hadde forventet – og ingen av disse gikk i stykker eller ble dårlig behandlet av Bring. Nå holder vi på å se på hvordan vi kan utvikle samarbeidet fremover, og jeg ser gode muligheter for å skalere opp med flere raske og presise hjemleveringer.

Korte fakta om Zetas og Victoria Skoglund

Zetas Trädgård har aner tilbake til 1920-tallet og ligger i Segeltorp, sør for Stockholm, i nærheten av Kungens Kurva. Hagebutikken er et kjent utfluktsmål og tilbyr i tillegg til salg av planter og innredning også en hage, en kafé og en designavdeling. I Zetas populære nettbutikk finner du et utvalg av butikksortimentet. Victoria Skoglund, grunnlegger og administrerende direktør, er en av Sveriges største og mest kjente hageprofiler: Hun er ofte å se i TV-programmer og aviser, som blogger og på sosiale medier med 197 000 følgere på Instagram.

Styrk leveringstilbudet ditt

Vil du vite mer om hvordan Bring kan hjelpe din bedrift med å styrke kundetilbudet med raskere, mer nøyaktige og bærekraftige leveranser? Ta kontakt med oss for mer informasjon!

Del artikkel