Maja og Snorre i Bureau: DM'er verden (og vi) liker!

Maja Folgerø og Snorre Martinsen startet det kreative konsulentselskapet Bureau sommeren 2020. Med mål om å dytte verden i riktig retning, jobber de nå med merkevarer og verdibaserte selskaper som vil utfordre gamle måter å gjøre ting på.

Foto: Pål Laukli

Det å satse og starte egen virksomhet er utfordrende, men også veldig spennende og inspirerende. Snorre og Maja har siden starten, midt i koronapandemien, erfart at det krever både mot og energi. Men valget var gjennomtenkt og opplevelsen av at mange nye dører og muligheter åpner seg underveis har hele tiden gitt mye positiv energi.

Det å komme opp med gode ideer har aldri vært viktigere, og det er nettopp gode ideer som kan bidra til å dytte verden i riktig retning Snorre og Maja ønsker å bidra med.

– Vi tror jo kreativitet og innovasjon er viktigere enn noensinne. Alle er enige om at vi må endre måten vi lever på, spiser og ferierer på – og da kreves det nye og inspirerende tanker. Ikke bare trusler og pekefingre. Det er de førstnevnte jobbene vi har lyst til å trekke frem i dag.

The Big Issue

UK-varianten av Erlik Oslo stilte seg spørsmålet: Hvordan kan vi selge flere magasiner, uten å trykke opp flere?

De fleste av oss leser jo bare magasinet én gang, også ligger det i stua for å vise folk at du er et godt menneske. Den innsikten gjorde at de landet på «The world’s first resellable magazine». The Big Issue selger over 4 millioner magasiner i året, så hvis hvert blad selges videre én gang – øker inntjeningen til de som trenger det med over 10 millioner pund.

Lacoste - save our species

Noen ting er så ikoniske, at en liten endring skaper massiv oppmerksomhet: For første gang på 85 år byttet Lacoste ut krokodillen sin med 10 andre utrydningstruede arter. Og for å vise hvor få dyr det er igjen – så laget de like få skjorter: Derfor var det bare 67 Java neshorn-skjorter og 350 med sumatratigere.

I løpet av 24 timer var alt utsolgt og sendt ut til heldige postkasser. Men viktigere, omtalen og oppmerksomheten skjortene skapte, firedoblet private donasjoner til UICN over hele verden.

The Gun Violence History Book  - A book that stopped a bullet

19 kapitler, 228 år, 853 sider og 1 kule. Fra JFK til Dr.Martin Luther King, John Lennon og Sandy Hook. Historier om kjente og ukjente, sorte og hvite, rike og fattige. En tragisk historiebok klarte det 200 år med brutal pistol-vold i Amerika foreløpig ikke har lært mennesker. Å stoppe en kule.

Boken ble sendt til politikere og senatorer, for å forandre hvordan man snakket om våpenloven i fremtiden. Den ble tilgjengeliggjort for skoler i hele Amerika, sånn at neste generasjon fikk lære om hvor våpenlovene startet for 200 år siden, og hvorfor og hvordan de lovene fortsatt påvirker oss i dag. Sånn at de kan ta et mer utdannet og informert valg når det er deres tur til å stemme.

Kristiansand Folkebibliotek

Apropos bøker, er det en ganske mye lystigere godbit fra 2008 vi så oss nødt til å løfte frem fra glemselen. Dette er en vaske-ekte DM, rett i postkassa til utrolig treige folk. Levert direkte til latskapen din, fra Kristiansand Folkebibliotek.

(Spoilers! Nå kan du levere tilbake boka)

kristiansand folkebibliotek DM samlet
kristiansand folkebibliotek DM 2

 

Ta gjerne en titt på flere arbeider

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

Del artikkel